Franchisetrends voor starters
Ooit moest je diep in de buidel tasten om je aan te sluiten bij een franchiseketen. Vooral binnen de retail en bij hotelketens is deze vorm van ondernemen al meer dan vijftig jaar actief in ons land. Nederland heeft een franchise-industrie die nog steeds groeit met opgeteld zo'n 900 formules. Reken uit dat zo'n 35.000 franchisevestigingen werk geven aan meer dan 400.000 medewerkers en je begrijpt waar de jaaromzet van ruim 40 miljard vandaan komt.
Er zijn al jaren grote Nederlandse spe-lers op de markt, zoals Jumbo en Pri-mera, de laatste met meer dan 550 vestigingen. Primera ontstond ooit uit een samenwerking tussen partners uit de tabaksindustrie en een boekhandel. De uitbreiding met producten van de ander bleek voor elk een goede com-binatie die het assortiment passend aanvulde. Min of meer alle franchise-formules geven ondersteuning bij ope-rationele aanpak, inkoop en publici-teitsmateriaal. Je hebt de 'harde' formules waarbij locatie, assortiment en promotie zijn gebonden aan strikte afspraken. Bij soft franchise zijn die re-gels minder streng. In alle gevallen is
er sprake van samenwerking tussen een franchisenemer en franchisegever op basis van een formule of concept. Als franchisenemer ben je zelfstandig ondernemer, maar je profiteert van de voordelen van de franchiseformule. Bij sommige formules, zoals bij de beken-de internationale fast food-merken is de instap prijzig en zijn er zelfs afspra-ken over hoeveel eigen kapitaal moet worden ingebracht. Bij de nieuwste trend van micro-franchise is veel min-der startkapitaal nodig.
HYBRIDE VORMEN
Franchise speelde altijd al een grote rol in het straatbeeld van de Neder-
landse winkelcentra, maar de laatste jaren is er een trend richting regionale ketens, microfranchise en hybride vor-men waarbij een ondernemer zijn ei-gen zaak aansluit bij een groep. Er is een sterke opkomst van franchisecon-cepten in educatie, gezondheid, well-ness en thuiszorg.
Van kapper tot boekhouder, zorgbutler en zelfs businessclubs; de startende ondernemer kan ervoor kiezen in te stappen bij een succesformule waarbij soms slechts een klein start kapitaal gemoeid is. Voor beginnende onderne-mers is de steun van het netwerk net dat extra duwtje in de rug om de stap naar eigen-baas-zijn te maken.
nummer 3 | juli 2025 | Driesteden business
TEKST: MONICA RIJPMA | FOTO'S: SFEERIMPRESSIE VAN DE FRANCHISE+ BEURS OP VRIJDAG 11 EN ZATERDAG 12 APRIL 2025 IN HART VAN HOLLAND
Voorbeelden van een hybride business-model zijn Broodje Ben en Boomerang Business Collective.
Broodje Ben geeft lokale ondernemers de kans om zonder veel restricties hun eigen broodjeszaak te starten. Inkoop, printwerk van menu's en zelfs digitale ondersteuning zijn deel van het con-cept. Boomerang Business Collective is een formule om ondernemers te helpen lokale gemeenschappen te verbinden en netwerken op te zetten. Bailine - een franchiseorganisatie gericht op gezond-heid, gezond gewicht en welzijn - vraagt weinig startkapitaal om in te stappen. Sommige koffiebranders hebben een mi-crofranchise-formule voor foodtrucks en regionaal franchiseconcept 't Zusje opende onlangs in Alkmaar haar veertig-ste vestiging.
De focus van ondersteuning voor fran-chisehouders is verschoven naar voorde-len op gebied van digitale oplossingen, zoals AI-gestuurde klantenservice en een geautomatiseerd bestelproces. An-dere trends zijn duurzaamheid en maat-schappelijk verantwoord ondernemen.
DUURZAAMHEID
Anne & Max heeft een soft-formule voor hun koffie- en lunchcaf?s. De or-ganisatie was runner-up voor de fran-chisetrofee. Hun missie koppelt gast-vrijheid en een huiskamersfeer aan verantwoord inkopen, eco-bewust on-dernemen en menu's met zuurdesem-brood en vegan maaltijden. Bagels & Beans is een andere keten die zich richt op biologische en duurzame pro-ducten, met een sterke focus op mili-euvriendelijke verpakkingen en verant-woorde inkoop. Ekoplaza is een biologische supermarktketen die plas-ticvrije initiatieven doorvoert en zich inzet voor duurzame landbouw en eerlijke handel. Domino's Pizza werkt aan verduurzaming door elektrische bezorgscooters en energiezuinige ovens te gebruiken.
WET FRANCHISE
Om de relatie tussen de franchisege-vers en franchisenemers meer even-wichtig te maken, ging in 2021 de Wet franchise van kracht. Met deze wet worden de afspraken tussen franchise-
gever en franchisenemer beter be-schermd. Deze wet wordt uiterlijk op 1 januari 2026 ge?valueerd. Bij de le-veranciers aan de franchisesector is behalve boekhouding ook legaal ad-vies een specialisatie. Kernbegrippen bij juridisch advies zijn zaken als transparantie, overlegverplichtingen en instemmingsrecht. Dat zijn zaken die in de wet van 2021 werden verankerd.
ZELF AAN DE SLAG
Via de NFV en vakbladen zoals Fran-chise+ en de Nederlandse Franchise Gids kunnen nieuwkomers alle infor-matie krijgen over een franchise starten of een bestaande locatie overnemen. Netwerken met anderen in de sector gebeurt vooral via de verenigingen en op de landelijke franchisebeurzen.
Bezoek voor inspiratie de Nationale Franchise Beurs op 3 en 4 oktober 2025 in Evenementenhal Gorinchem. Deze beurs is een samenwerking van Hallo Franchise, De Franchise Adviseur en De Nationale Franchise Gids.
nummer 3 | Juli 2025 | Driesteden business