Dreamteam oliehandel.nl gaat voor een tevreden klant

Verschenen in Driesteden Business nr3 2025

nummer 3 | juli 2025 | Driesteden business

Tekst: Wilma Schreiber | Fotografie: Peter Lous

Dreamteam oliehandel.nl gaat voor een tevreden klant

De webshop oliehandel.nl, met Twello als thuisbasis, levert brandstoffen en smeermiddelen van meer dan 35 merken door heel Nederland. Daarnaast kunnen grootzakelijke klanten er ook terecht voor het bijbehorende equipment. Een team van veertien medewerkers maakt de slogan 'dat loopt gesmeerd' meer dan waar, getuige de klantwaardering van 9,4. Een echt familiebedrijf, waar ouderwetse service heel gewoon is.

Opa De Croon legde in 1928 de basis voor het huidige bedrijf, vader De Croon startte eind jaren 70 Oliehandel De Croon (ODC) en zelf zit Jan de Croon sinds begin van de eeuwwisse-ling in de zaak. De roots van de on-derneming liggen in de agrarische sec-tor, maar intussen is het bedrijf ook actief in markten als de automotive, (voedingsmiddelen)industrie en wil het dit najaar het werkveld verbreden naar de marinemarkt en goederenvervoer over het spoor. Momenteel groeit olie-handel.nl ook hard in Belgi? (oliehan-del.be) en zijn er plannen om met FYoil Europa in te gaan.

Oliehandel.nl is merkonafhankelijk en door de jaren heen is het aantal mer-ken dat het bedrijf levert sterk ge-groeid. Naast het eigen private label DCO ("de kwaliteit van een A-merk te-gen de prijs van een B-merk") betreft dit onder meer brandstoffen en smeer-middelen van Total, Mobil, Shell, Kroon Oil, Castrol, Petronas en Shell Panolin. "Daarnaast werken we nauw samen met Eurol uit Nijverdal, met die producten lossen we veel smeertechni-sche vraagstukken op ?n doorgaans kunnen klanten zo ook kosten bespa-ren", stelt Jan de Croon.

Verwachtingen invullen

Om de claim 'oliehandel.nl is de beste online oliehandel van Nederland'

waar te maken, luidt de eerste vraag aan klanten steeds: wat verwacht je van ons? "Die verwachting vullen wij in. Bijvoorbeeld door klanten te ont-zorgen met een overzicht van alle smeermiddelen voor hun vrachtwa-genpark of met behulp van een advies op maat", schetst De Croon. "Boven-dien: geen gedram op de dam, veel kan op afstand. En bij problemen ko-men we langs om het op te lossen."

Om die klantbelofte waar te maken, kan De Croon terugvallen op een klein hecht team van medewerkers. Een van hen is e-commerce manager Meggy Debets, verantwoordelijk voor de web-site en het plaatsen en bijhouden van de pagina's met alle 14.000 producten uiteenlopend van 10-kuubstanks tot een pistool voor brandstoftanks. "Vaak zijn al die specificaties abracadabra voor klanten, daar willen wij helder-heid in brengen. Het is aan mij om steeds duidelijk te omschrijven waar-voor de klant producten kan gebrui-ken", zegt ze. Na negen jaar bij olie-handel.nl heeft ze alle facetten doorlopen en ruime kennis opgedaan van olie om vragen van klanten te kun-

nen beantwoorden. "Hoe beter onze site is, hoe eerder klanten producten kunnen vinden en begrijpen. Dat scheelt onszelf ook weer telefoontjes", aldus De Croon.

Extra stappen zetten

Collega Maret Mentink is in februari dit jaar aangetreden als officemanager en verantwoordelijk voor de klantenser-vice en een deel van de verkoop, in-koop en personeel. Haar achtergrond in de horeca sluit naadloos aan bij een van de belangrijke kernwaarden van oliehandel.nl: klantgerichtheid. "Het is een nieuwe wereld voor me en klanten helpen ligt me zeker, net als het orga-nisatorische aspect van het logistieke proces om alles zo effici?nt mogelijk te laten verlopen", vertelt ze. "Dat per-soonlijke contact met de klant spreekt me aan. En daar gaan we wat stappen verder in dan onze concullega's. Pre-cies zoals ik gewend ben in de horeca: een lach op iemands gezicht krijgen en zorgen dat ze terugkomen."

Een derde pijler onder de online olie-handel is Sandra Heijne, die al ruim 27 jaar werkzaam is bij het bedrijf en

'Geen gedram op de dam, veel kan op afstand'

nummer 3 | Juli 2025 | Driesteden business

de frontoffice voor haar rekening neemt: klantenservice, een stukje bin-nendienst en sales. Zij heeft veel affini-teit met het wereldje en inmiddels het nodige geleerd over smeermiddelen. "Klanten krijgen mij als eerste aan de telefoon. Ik tackel hun vragen en geef hun advies. Daarnaast zet ik bestellin-gen in het systeem, maak zakelijke ac-counts aan onder vermelding van wat ze nodig hebben, voor welke machi-nes en welke merken hun voorkeur hebben. Daar sluiten we zo goed mo-gelijk op aan." Aftersales zit eveneens in haar pakket. "Ons streven is steeds klanten optimaal bij te staan. Als zij zich gehoord en gezien voelen, heb je ze al 80 procent gewonnen."

De drie worden in hun werkzaamhe-den ondersteund door Wilco Temmink, die beschikt over ruim twintig jaar kennis en ervaring in de automotive en de industrie. Verder staat Mike Beek-huis zijn drie vrouwelijke collega's bij op het vlak van logistiek, inkoop en verkoop. Dat het team goed werk le-vert, blijkt ook uit de klantbeoordeling van 9,4 en uit de snelheid en effici?n-tie van de leveringen: vorig jaar be-droeg de foutmarge slechts 1 procent. De Croon: "Dat is te danken aan het snelle schakelen tussen orders en ma-

gazijn. We denken mee en regelen het gewoon. Laatst appt een bestaande klant dat een bevriende relatie om olie zat te springen. Dan lever ik direct en het bedrijf wordt klant. En als een klant in Sas van Gent olie nodig heeft, dan rijdt een van onze medewerkers ernaartoe. Als online bedrijf vinden we ouderwetse service belangrijk en onze klanten ook. En goede ervaringen zijn de beste reclame."

Nieuw: Biofueltickets

Een andere reden dat oliehandel.nl zo snel kan schakelen, is gelegen in de ei-gen voorraad en het feit dat het bedrijf beschikt over een uitgebreid leveran-ciersnetwerk. Denken in oplossingen is een ander sterk punt. "We hebben de juiste smeertechnische expertise in huis en zijn daardoor in staat om onze klan-ten alternatieve producten aan te dra-gen. Dat scheelt tijd en maakt dat we zaken snel voor hen kunnen regelen." Of zoals Heijne het verwoordt: "Dan zit het de volgende dag al in je machi-ne. Daar komen mensen voor terug." De Croon constateert tevreden dat zijn team snapt wat het betekent om klant-vriendelijk en collegiaal te zijn en dat ze altijd bereid zijn dat stapje extra te zetten. Omgekeerd waarderen Men-tink, Debets en Heijne het familiege-

voel binnen oliehandel.nl en het feit dat ze het als team samen doen en al-tijd bij elkaar terecht kunnen. "Dan loop je tien stappen harder."

Ondertussen richt De Croon zijn blik op nieuwe innovaties, bijvoorbeeld om

'Vaak zijn al die specificaties abracadabra voor klanten'

nummer 3 | juli 2025 | Driesteden business

klanten te helpen bij het invulling ge-ven aan verduurzaming. "Op olievaten van ons eigen merk DCO werken we bijvoorbeeld met statiegeld, iets wat de klant kan meenemen in zijn doelstel-lingen rond CO2-reductie", zegt hij. Daarnaast start oliehandel.nl als eerste

in Nederland met online biofuel swap, via de nieuwe site biofuelticket.nl. "Biobrandstof zorgt weliswaar voor 90 procent minder uitstoot maar is nog niet overal verkrijgbaar. Dit initiatief biedt onze klanten de mogelijkheid te besparen op hun emissie. Als ze diesel

rijden en deze tickets aanschaffen, ver-leggen ze de uitstoot. Een aantrekkelijk alternatief, zeker nu de overheid en aannemers de reductie van emissies steeds belangrijker vinden."

Het team van oliehandel.nl weet wat het betekent om klantvriendelijk en collegiaal te zijn, en is altijd bereid dat stapje extra te zetten. Vlnr.: Meggy, Sandra & Maret.

nummer 3 | Juli 2025 | Driesteden business

AI is een kans

Salarisprofessionals plukken met dit soort technologie?n nu al de vruchten van AI en het grootste deel (85%) ziet de technologie dan ook meer als kans dan als bedreiging. Wel zorgt het er-voor dat hun werkzaamheden veran-deren. Salarisprofessionals verwachten in de toekomst dan ook vooral het ver-schil te kunnen maken als vraagbaak voor personeel en klanten (26%), in communicatie naar de klant (20%) en bij het uitvoeren van controles (19%).

Kennisniveau moet omhoog

Om de technologie effectief in te zet-ten, is het wel noodzakelijk dat salaris-professionals over de juiste vaardighe-den beschikken. Een kwart van hen (23%) heeft het afgelopen jaar hier al een training of cursus voor gevolgd. De helft (49%) is dit nog van plan.

Ruud van Leeuwen, directeur bij NIR-PA: "De kijk van salarisprofessionals op artificial intelligence is in de afgelo-pen twee jaar ontzettend veranderd. Veel professionals zien inmiddels in dat AI zorgt voor effici?ntie en een blijvende positie krijgt binnen het vak-

gebied. Uit ons onderzoek blijkt dat een deel nog zoekende is naar hoe ze zelf met de technologie aan de slag kunnen. Dat is begrijpelijk, een nieu-we ontwikkeling vraagt immers altijd om verkenning en oefening. Ik wil sa-larisprofessionals dan ook aanraden om klein te beginnen. Ontdek hoe je AI kunt inzetten in werkprocessen, volg een training en bespreek met col-lega's welke toepassingen zij al gebrui-ken. Zo bouw je samen aan een nieu-we werkwijze, waarmee je het werk niet alleen effici?nter maar ook leuker kan maken."

Meer dan de helft van de salarisprofessionals verwacht dat AI binnen drie jaar delen van het werk overneemt

Maar liefst 57 procent van de salarisprofessionals verwacht dat artificial intelligence (AI) binnen drie jaar delen van hun overneemt. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2023, toen nog slechts 25 procent dit dacht. Zo blijkt uit het achtste Trendonderzoek van NIRPA, het Nederlands Instituut van Register Payroll Accounting, onder 1.000 salarisprofessionals. AI doet momenteel steeds meer zijn intrede in het vak van de salarisprofessional: drie op de tien zetten de technologie nu al in.

nummer 3 | juli 2025 | Driesteden business

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Driesteden Business Magazine is een uitgave van Van Munster Media