30 jaar FOJA Groep: 'Waar iedereen stopt, begint een Jans'

2 dagen geleden
2 dagen geleden
Op het eerste gezicht lopen de verschillende disciplines binnen de FOJA Groep nogal uiteen, maar ze houden wel degelijk verband met elkaar. “Elke tak van sport begint vanuit een interne behoefte en vervolgens gaan we het commercialiseren,” verklaart directeur Fons Jans, die dertig jaar geleden het roer van zijn ouders overnam en de zaak in allerlei richtingen uitbouwde. Het sleutelwoord is al sinds 1938 ‘enzovoort’.
 
Bij een lustrum hoort een terugblik en daarbij komt meteen de rode draad naar voren van FOJA Groep. “Het valt op dat diverse bedrijven hier in de regio eind jaren dertig zijn ontstaan, een periode waarin je nog zonder diploma’s een zaak kon beginnen,” vertelt Fons Jans. “Zo ook Henk Hamer, in 1938. Kijk, hier heb ik het originele gevelbordje: H.J. Hamer Loodgieterij Electra Enzovoort. Die laatste term beschrijft precies wat we nu nog steeds doen: van alles. Als het moet, pakken we ook andere zaken op. Toen mijn ouders in 1981 het bedrijf overnamen, borduurden ze voort op de visie om naar verbreding te zoeken. Daar was mijn vader al enkele jaren mee bezig als adjunct-directeur en later directeur van Hamer: na de oliecrisis de onderneming met voornamelijk tankstations minder afhankelijk te maken van de benzinebranche. Na een verbouwing op een nieuwe locatie besloten mijn ouders, die aan de zaak gingen wonen, zich tevens te richten op chemische installaties voor de industrie, elektra en verwarming. Op 21 april 1995 droegen ze letterlijk en figuurlijk het roer aan mij over, als symbool voor een vaarplan. Je moet laveren om je doel te bereiken en indien nodig je koers durven bijstellen.”
 
Praktische instelling
 
Onder de 30 jaar geleden opgerichte FOJA Groep behield Hamer zijn core business en identiteit. “Iedereen kent de blauwe auto’s bij de tankstations,” lacht Jans. “Daar gaan we ook niets aan veranderen, maar we hebben de onderneming wel flink uitgebouwd, zoals met ContrAll, gespecialiseerd in projectrealisatie. Wat Hamer vroeger als service aanbood, is door FOJA geprofessionaliseerd en gecommercialiseerd. We begeleiden de klanten in het hele traject van tekeningen en berekeningen maken, vergunningen en eventuele subsidies aanvragen en allerlei regelwerk eromheen, bijvoorbeeld laadpaalsystemen opzetten bij tankstations. Op dezelfde manier hebben we, onder de naam FBS, het onderhoud van bedrijfswagens in een business gegoten. In eerste instantie voor ons eigen wagenpark van ruim 300 voertuigen, maar al gauw ook voor klanten, van bestelwagens tot en met het zware materieel. Inmiddels leveren we als dealer van Hiab zelfs complete concepten van vrachtwagens met autolaadkranen erop. Met een flexibele en praktische instelling halen we steeds meer wagenparken binnen en maken we een duidelijke planning waar de klant wat aan heeft. Het schijnt normaal te zijn dat een garage zegt: ‘Bel over twee weken maar terug.’ Nou, voor ons niet. Wij proberen altijd tot een oplossing te komen. ‘Waar iedereen stopt, begint een Jans,’ leerde ik van mijn vader.”
 
Reistijden beperken

 
“Alles begint vanuit een behoefte binnen FOJA Groep,” verduidelijkt Jans. “We hebben in Hamer Direct opgericht en dit anderhalf jaar geleden gekoppeld aan de overname van Gerretsen Trading, dealer in haspels en balancers voor allerlei toepassingen. Van booreilanden en slachthuizen tot industrie, garagebedrijven en de tuinslang thuis. Aanleiding voor ons was dat we meer omloopsnelheid wilden brengen in de grote voorraad die in ons magazijn lag. FOJA Groep slaat ook geografisch zijn vleugels uit, zoals op het gebied van tankinstallaties. “Naast locaties in Assen, Uden en Kruibeke in België zijn we sinds twee jaar vertegenwoordigd in Kelpen-Oler, waar we Voets Installaties hebben overgenomen. Als het ons lukt om ergens in de buurt van Gorinchem nog een vestiging te openen, weten we landelijke dekking te realiseren en de reistijden te beperken.” Dat laatste vormt bedrijfsbreed een speerpunt. “In heel Duitsland voeren we onderhoud uit aan LNG-installaties. Waarom dan niet een paar campers kopen? Vier stuks intussen en we hebben het wagenpark ook uitgebreid met vrachtwagens, voorzien van een slaapcabine, een kleine werkplaats, een magazijn én een ‘garage’ voor een Toyota Aygo, waarmee een monteur zich snel in de regio kan verplaatsen om storingen op te lossen.”
 
Prefab
 
Typisch een voorbeeld van conceptueel denken, een belangrijk kenmerk van de FOJA Groep. Jans: “Zo hebben we in het jaar 2000 geïnvesteerd in een proces om voor ARN - Auto Recycling Nederland - 220 locaties te kunnen bouwen op basis van prefab. Dat betekent repeterend werk bij ons op de thuisbasis onder ideale omstandigheden, onafhankelijk van het weer en andere factoren. In plaats van telkens een ploeg mensen op en neer te laten reizen bezorgen we nu grote, samengestelde stukken op locatie en hoeven we die alleen nog af te monteren. Het geeft ook meer controle op de kwaliteit van levering. De voordelen van seriematig werken hebben we in de jaren tachtig al ervaren met het bouwen van 200 shops voor BP in voormalig Oost-Duitsland, nadat de muur viel. Prefab passen we tevens toe bij datacenters, zoals in Denemarken en recent in Eindhoven. We doen nog net niet het meubilair, maar verder alles in eigen huis, van de bouw en afwerking tot en met alle installaties. Eén partij, één aanspreekpunt, zonder onderaannemers. Mocht er onverhoopt iets misgaan, dan hoeven we alleen onszelf in de spiegel aan te kijken.”
 
Eigen uitzendbureau
 
Het zal in dit kader niemand verbazen dat FOJA Groep het toekomstbestendig verbouwen van zijn diverse eigen kantoren zelf ter hand neemt. “We hebben veel aandacht besteed aan het welzijn van de medewerkers, zoals op het gebied van luchtbehandeling en akoestiek: kantoortuinen met sta-zitbureaus en geluidsschermen, mooie spreekruimtes en eenpersoonskamers om rustig te kunnen telefoneren. Sollicitanten die hier binnenstappen reageren direct enthousiast op de uitstraling. Over arbeidskrachten gesproken: sinds 12,5 jaar runnen we ons eigen uitzendbureau JANS. Ik kwam ooit op het idee toen ik tijdens een reis naar Portugal van het vliegveld werd gehaald door hoogopgeleide jongeren die daar geen werk konden vinden en naar Brazilië vertrokken. We begonnen met technisch personeel en inmiddels is dat naar allerlei andere vakgebieden uitgebreid, waarbij we zelfs een leraar hebben aangenomen om mensen te trainen. Op het gebied van opleiden, stageplaatsen creëren en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geven werken we nauw samen met scholen en overheden.”
 
Kinderdagverblijf en appartementencomplex
 
Als familiebedrijf, veiliggesteld voor overname door de volgende generatie (zoon Lars werkt al in de zaak), wil FOJA Groep volgens Fons Jans buitengewoon goed voor zijn medewerkers zorgen. “Recent kregen we de kans om de flat van de buren naast ons hoofdkantoor erbij te trekken en deze in te richten als kinderdagverblijf en appartementencomplex voor 28 collega’s, zoals Poolse medewerkers en Nederlandse jongeren die in deze tijd lastig een woning kunnen vinden. We betrekken de jeugd bij onze toekomstplannen met een eigen FOJA Future community, denken na over een aantrekkelijke leaseautoregeling voor het personeel en besteden veel aandacht aan vitaliteit. Zo huren we coaches in die mensen trainen om de Acht van Apeldoorn of een marathon te gaan lopen en ik acht de kans groot dat we op termijn een eigen fitnesscentrum zullen inrichten. Onder ons voltallige personeelsbestand van 530 medewerkers hebben we een vitaliteitscheck laten doen en daar gaf 99 procent van de deelnemers aan dat ze met plezier naar het werk gaan. Het mooiste cadeau voor ons 30-jarig bestaan en veel belangrijker dan geld.” Jans zag de waarde van teamgeest tijdens meervoudige deelname aan de Dakar Rally. “Tijdens een periode van twee weken ben je volledig op elkaar aangewezen. Iedereen heeft zijn zwakke momenten, maar als je samen met praktisch en oplossingsgericht denkt, kom je er altijd. Ik leerde er bovendien dat als een andere equipe linksaf slaat, je er niet klakkeloos achteraan moet rijden. Altijd je eigen inzicht volgen en onafhankelijk blijven.”
 
Meer informatie: www.fojagroep.com

 
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Driesteden Business nr2 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Driesteden Business Magazine is een uitgave van Van Munster Media