20 uur geleden
20 uur geleden
Tekst: Wilma Schreiber. Fotografie: Boon Accountants Belastingadviseurs
De 25 medewerkers van de Samenstelafdeling binnen Boon helpen ondernemers bij de financiële administratie en het opstellen van de jaarrekening om zo een goede financiële verslaglegging te waarborgen. De Controleafdeling, die eveneens 25 medewerkers telt, staan klaar om de jaarrekening van bedrijven die voor de wet controleplichtig van een controleverklaring te voorzien. Daarnaast ondersteunt Boon ondernemers bij de salarisadministratie, uiteenlopende belastingkwesties (aangifte inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en dergelijke) en bij bedrijfsovernames. “In feite alle dienstverlening die een ondernemer van een accountantskantoor verwacht, hebben wij in huis”, stelt Robin van der Horst, die samen met vier andere directeuren de directie van Boon vormt.
Korte lijnen
In totaal heeft Boon ongeveer tachtig mensen in dienst. Een relatief klein kantoor, zeker gezien de ontwikkelingen in de markt waar overnames en/of fusies van accountantskantoren de trend zijn. “Wij willen ons onderscheiden door zelfstandig te blijven, zijn ook het grootste zelfstandige kantoor in Apeldoorn. Met een jonge, gemotiveerde directie, allen zo rond de veertig jaar oud. Daar kunnen we nog jaren mee vooruit”, zegt Van der Horst, die de persoonlijke benadering aanwijst als belangrijke kernwaarde voor Boon. “De klant weet met wie hij zaken doet en is geen nummer. Hij kent zijn accountant en zijn relatiebeheerder bij naam. De lijnen zijn heel kort.”
Een ander belangrijk aspect in de bedrijfsvoering waar Boon zich op laat voorstaan, is de regionale betrokkenheid, met de Stedendriehoek als werkgebied. “Onze medewerkers zijn afkomstig uit de regio. Als een klant vertelt dat hij het weekend naar Julianatoren is geweest met de kinderen, dan weten ze precies waar hij het over heeft”, aldus Van der Horst. “Gecombineerd met de persoonlijke benadering wordt voor ondernemers de drempel om hun accountant te bellen, zo heel laag. Dat is onze kracht.” Ook in andere opzichten toont Boon zijn gezicht in de regio, bijvoorbeeld door regionale projecten te steunen. Zo organiseerde het kantoor voor de Stichting Zwerfjongeren Apeldoorn een bezoek aan Walibi. “Veel van die jongeren waren nog nooit in een pretpark geweest.”
Kennisorganisatie
De vakkundigheid van de medewerkers en daarmee de kwaliteit van de dienstverlening worden mede gegarandeerd door het feit dat Boon een echte kennisorganisatie is. “Vrijwel al onze medewerkers volgen naast hun werk een studie, bijvoorbeeld rond belastingadvies, accountant-administratieconsulent of registeraccountant”, vertelt Van der Horst. “Wij stimuleren dat collega’s zich voortdurend ontwikkelen om bij te blijven op regelgeving, een belangrijk aspect van ons beroep, om onze klanten zo goed mogelijk te kunnen adviseren.”
Het opleiden strekt zich zelfs uit naar de klanten zelf. De volgende generatie binnen ondernemingen van klanten en hun partners krijgen de kans om allerlei kennis op te doen via de Boon Academy. “Gedurende tien avonden per jaar kunnen zij zich verder bekwamen in uiteenlopende aspecten van het ondernemerschap, zoals financiën, marketing en bedrijfsovername. Op die manier willen wij beginnende ondernemers handvatten bieden”, schetst Van der Horst. Daarnaast organiseert Boon jaarlijks twee events waar kennis met klanten wordt gedeeld over andere onderwerpen dan accountancy, zoals bijvoorbeeld AI en de toepassing ervan in het bedrijf.
Optimale dienstverlening
Drie jaar geleden vierde Boon zijn 100-jarig bestaan en ook na dit jubileum blijft optimale dienstverlening aan de klant centraal staan. “Zeker nu het ondernemersklimaat wat guurder wordt en de markt enorm onzeker is. Dit onder meer door de tarievenoorlog die de Verenigde Staten hebben ontketend en, dichter bij huis, uiteenlopende wet- en regelgeving. Veel bouwondernemers ondervinden bijvoorbeeld de gevolgen van de stikstofdiscussie, en daaraan gelieerde bedrijven met hen”, stelt Van der Horst. “En ook het dumpen van producten door China kan nadelig uitwerken voor Nederlandse ondernemingen.”
Om klanten mee te nemen in deze en andere ontwikkelingen, organiseert Boon eind dit jaar traditiegetrouw een kennissessie om hen bij te praten over de ontwikkelingen in het belastingklimaat en de verwachte impact van de Prinsjesdagmaatregelen. “En uiteraard geven we daarbij aan wat ondernemers op de korte en lange termijn moeten regelen aan belastingzaken”, zegt Van der Horst. “Bij die sessie nodigen we ook een econoom uit die ingaat op de toestand in de wereld. Zo willen we ondernemers blijven informeren en handvatten aanreiken om zakelijk zo succesvol mogelijk te zijn.”
Boon Accountants Belastingadviseurs
Christiaan Geurtsweg 1
7335 JV Apeldoorn
T 055 - 54 98 500
E boon@boon.nl
I www.boon.nl
Op de hoogte blijven van onze updates?