9 uur geleden
9 uur geleden
Tekst: Wilma Schreiber. Fotografie: OFM.
Als keten is OFM. altijd op zoek naar uitbreiding om het eigen merk naar buiten te brengen en op meerdere plekken mooie winkels te openen. Dus was de Deventer locatie een niet te missen kans en was de overname snel beklonken. In 2002 startte OFM. nog als ‘Outlet For Men’ in het Noord-Brabantse Reusel. Later werd het concept omgedoopt tot Only For Men, met dezelfde hoofdletters, en in 2023 vond een rebranding plaats tot het trendy OFM. “We proberen het clubhuis voor de man te zijn. Wellicht cliché, maar ook hoe we de man kennen: dat hij voor zijn kleding niet door die winkelstraat hoeft te slenteren, maar gewoon op één plek klaar is”, verklaart Albert Stek, project- en campagnemanager bij OFM.
Dat houdt in: winkel binnenstappen en daar je pantalon, trui, polo, zwembroek, schoenen of spijkerbroek aanschaffen. “Dat onder het genot van een goede kop koffie of een ijskoud biertje, aangevuld met een portie bitterballen. Zo maken we er een beleving van, daar weten we de man mee te pakken”, stelt Stek, die veel klanten dan ook ziet terugkeren met de gedachte: ‘Ik ga één keer naar OFM. en ben dan voor de aankomende maanden klaar’. “Hier vind je alles onder één dak, van trouwpak of een pak op maat tot korte broek, shirtje en sokken erbij of sneakers.” Een typische klant komt bijvoorbeeld binnen, omdat zijn beste vriend gaat trouwen, een paar jaar later koopt hij eigen trouwoutfit, kleding voor op vakantie of een winterjas voor de koude maanden. “Dat is voor ons een teken dat de man zich op zijn gemak voelt bij ons en weet dat hij bij ons terechtkan voor wat hij nodig heeft.”
Actief met businessevents
Niet verwonderlijk zijn mannen de doelgroep, in de leeftijd van 30-35 jaar tot ruim na het pensioen, hoewel OFM. ook merken in huis heeft voor de jongere doelgroep. “En de vrouw of partner nemen we zeker ook mee qua aandacht, want die heeft doorgaans veel te zeggen over de kledingkeuze”, lacht Stek. Het motto van OFM. – mode voor alle mannen – verklaart gelijk ook de ambitie van de keten: iedere man van Nederland kunnen kleden plus de bijbehorende persoonlijke service. “We hebben bijvoorbeeld een grote collectie trouwpakken, zo’n pak kun je van 0 tot 100 op maat laten maken, want dat moet goed zitten op de belangrijkste dag van je leven”, zegt Stek. “Maar ook als een spijkerbroek te lang is, vermaken we die voor de klant. We zeggen wel vaker: gemak dient de man.”
Kleding is natuurlijk op meer plekken te koop, vandaar dat OFM. vol inzet op een stuk beleving en een breed assortiment om het verschil te maken. Maar de keten doet meer dan alleen kleding verkopen en weet dat ondernemers graag goed gekleed naar het werk of een afspraak gaan. “Lokaal nodigen we regelmatig businessclubs uit in onze winkel. Denk aan een bijeenkomst met een spreker en onze winkel als locatie of een event in de winkel, met korting voor businessclubleden”, schetst Stek. Daarnaast organiseert OFM. bijvoorbeeld landelijke wielrentochten, waarbij klanten samen met oud-wielerprofs een dag op stap gaan. “Soms staan er wel achthonderd man aan de start.”
Fysieke winkels belangrijk
Inmiddels telt OFM. 23 winkels in Nederland, in september volgt nummer 24 in Hoofddorp. Na Doesburg (een van de grotere winkels met 1.400 vierkante meter) is Deventer de tweede winkel in Oost-Nederland. “We missen nu eigenlijk alleen nog Groningen en Friesland, wel bijzonder want de oprichters zijn afkomstig uit Friesland. Dus dat zal binnenkort wel veranderen”, aldus Stek. “Twee derde van onze verkoop vindt plaats in winkels, één derde online, dus fysieke winkels in het straatbeeld zijn heel belangrijk voor ons. Het is onze ambitie om er sowieso nog één of twee meer te openen in deze regio.” De grootste winkel heeft meer dan tachtig kledingmerken in huis, in Deventer zijn dit er ruim dertig. Van Atelier Noterman tot Paul & Shark en van Profuomo tot Tramarossa. “Bij ons grijp je eigenlijk nooit mis.”
Sponsoring is een andere manier om het eigen merk onder de aandacht te brengen. Zo kleedt OFM. het Metropole Orkest, wielrenploeg Visma | Lease a Bike en enkele voetbalclubs, waaronder FC Utrecht en Almere City FC. “Ik zou heel graag ook Go Ahead Eagles kleden, die club heeft iets bijzonders: een uitgesproken vaste aanhang en grote betrokkenheid in de stad. Ze hebben met het huidige budget en spelers er een écht en hecht team van weten te maken, met de bekerwinst als ultieme beloning!”
www.onlyformen.nl
Op de hoogte blijven van onze updates?