1 dag geleden
1 dag geleden
Drie op de vijf gen Z’ers vinden dat managers te veel mensen tegelijk moeten aansturen, wat volgens hen leidt tot hoge werkdruk. Dit blijkt uit het generatieonderzoek van Ormit Talent onder ruim 1.200 werkende Nederlanders.
De onderzoeksresultaten laten zien dat gen Z de huidige manier van managen vaker ter discussie stelt. Zo denkt ruim de helft van deze generatie (56%) beter te functioneren in een zelfsturend team, terwijl dat percentage een stuk lager ligt bij babyboomers (38%) en Gen X (40%).
Wat gen Z belangrijk vindt in een manager
De oudere generaties kijken ook anders naar de rol van de manager in de toekomst. Daar waar slechts dertien procent van de babyboomers en zeventien procent van gen X de manager in de toekomst overbodig acht, ligt dat percentage bij gen Z op maar liefst 38 procent. Desondanks hebben gen Z’ers duidelijk voor ogen wat zij belangrijk vinden in een manager. Deze generatie noemt vooral vertrouwen in het team (27%), kennis van de werkzaamheden (25%) en het in hun kracht zetten van teamleden (24%) als belangrijke eigenschappen.
“Gen Z’ers plaatsen kanttekeningen bij de manier waarop managers hun rol invullen. Niet omdat ze denken dat ze het beter kunnen, maar omdat ze zien hoe hoog de werkdruk voor managers is en geloven dat teams meer autonomie aankunnen,” zegt Ingrid van Tienen, Directeur bij Ormit Talent. “Ze kiezen vaker voor zelfsturing en hechten waarde aan managers die teamleden in hun kracht zetten. Gen Z pleit dus niet voor minder leiderschap, maar voor een andere balans tussen zelfstandigheid en begeleiding: met leiders die vertrouwen geven en hen helpen hun talenten te benutten. Als organisaties die balans weten te vinden, kan de kritische houding van deze generatie bijdragen aan sterkere teams.”
De onderzoeksresultaten laten zien dat gen Z de huidige manier van managen vaker ter discussie stelt. Zo denkt ruim de helft van deze generatie (56%) beter te functioneren in een zelfsturend team, terwijl dat percentage een stuk lager ligt bij babyboomers (38%) en Gen X (40%).
Wat gen Z belangrijk vindt in een manager
De oudere generaties kijken ook anders naar de rol van de manager in de toekomst. Daar waar slechts dertien procent van de babyboomers en zeventien procent van gen X de manager in de toekomst overbodig acht, ligt dat percentage bij gen Z op maar liefst 38 procent. Desondanks hebben gen Z’ers duidelijk voor ogen wat zij belangrijk vinden in een manager. Deze generatie noemt vooral vertrouwen in het team (27%), kennis van de werkzaamheden (25%) en het in hun kracht zetten van teamleden (24%) als belangrijke eigenschappen.
“Gen Z’ers plaatsen kanttekeningen bij de manier waarop managers hun rol invullen. Niet omdat ze denken dat ze het beter kunnen, maar omdat ze zien hoe hoog de werkdruk voor managers is en geloven dat teams meer autonomie aankunnen,” zegt Ingrid van Tienen, Directeur bij Ormit Talent. “Ze kiezen vaker voor zelfsturing en hechten waarde aan managers die teamleden in hun kracht zetten. Gen Z pleit dus niet voor minder leiderschap, maar voor een andere balans tussen zelfstandigheid en begeleiding: met leiders die vertrouwen geven en hen helpen hun talenten te benutten. Als organisaties die balans weten te vinden, kan de kritische houding van deze generatie bijdragen aan sterkere teams.”
Op de hoogte blijven van onze updates?









.jpg)

