Nieuws

16-12-2021 08:52

J&R Dienstverlening: ‘Ik wil het meer dan goed doen’

J&R Dienstverlening is na bijna dertig jaar zonder meer een begrip in Deventer en verre omstreken. Steeds meegegroeid met alle ontwikkelingen in markt en maatschappij, is het bedrijf met succes actief in de schoonmaakbranche, met name voor stabiele opdrachtgevers als retail, woningbouwverenigingen en verzekeringsmaatschappijen. Eigenaar-directeur Ruben Bos maakte het bedrijf groot, nu staat zijn zoon en opvolger David klaar om die lijn door te trekken.

Tekst: Wilma Schreiber Fotografie: Evert van de Worp

Terugkijkend constateert Ruben Bos dat hij in zijn bedrijf door de jaren heen methodieken en machinepark aangepast heeft aan de tijd en ook steeds geïnvesteerd heeft in opleiding van zijn personeel. Daarnaast is J&R Dienstverlening ook lid geworden van de brancheorganisatie, ISO-gecertificeerd (“veiligheid is steeds belangrijker geworden”) en werd de Code Verantwoordelijk Marktgedrag (sociaal ondernemen) ondertekend. Destijds begon Bos zijn schoonmaakbedrijf puur om geld te verdienen. “Ik had ook kaasboer kunnen worden. Een compagnon maakte me destijds wegwijs, ik wist bij wijze van spreken niet hoe een stofdoek eruitzag”, herinnert hij zich. “Voor een grote opdrachtgever heb ik een keer allemaal machines geleend en na het bezoek weer teruggebracht. Daardoor wel de opdracht binnengehaald. Ook als een klant vroeg of ik een muur kon hydrofoberen, zei ik: “tuurlijk, doen we”. En dan zocht ik thuis op wat het inhield en regelde ik het. Naderhand heb ik veel cursussen gedaan en langzamerhand hebben we de knowhow wel in huis, ook door capabel personeel aan te trekken.”

In dienst bij een baas was voor Bos geen optie, hoewel het ondernemerschap in zijn ogen ook niet zaligmakend is. “Ondernemerschap is hartstikke leuk, want je doet het voor jezelf en je kunt jezelf beter ontplooien. Je hebt veel vrijheid en kunt je eigen ideeën ontwikkelen. Maar soms zit het ook tegen, bijvoorbeeld door de economische omstandigheden. Dan moet je de juiste spirit hebben en doorzetten. Wel had ik in de afgelopen dertig jaar graag eens drie weken vakantie willen hebben zonder telefoon, dat is niet gelukt.”

Geen klachten
Inmiddels heeft J&R Dienstverlening een brede klantenkring, waaronder retail (“we verbouwen zo’n honderd winkels per jaar”), woningbouwverenigingen en verzekeringsmaatschappijen. “Allemaal organisaties die minder crisisgevoelig zijn. Dat is prettig, want je moet toch altijd je huur betalen”, aldus Bos. Meedenken met de klant noemt hij waanzinnig belangrijk. “Als ze bellen met een probleem, gaan we er zo snel mogelijk naartoe en lossen we het op. Goed werk afleveren, goed nadenken over waar je mee bezig bent, daar draait het om. En ook voor de klant kijken waar je wat kunt bezuinigen en of iets simpeler kan.” Die werkwijze heeft zijn vruchten afgeworpen. “In al die dertig jaar hebben we amper klachten gehad. Dat heeft ook te maken met het werk in de retail, waar we moeten voldoen aan de HACCP-norm. Onze mensen trekken dat hoge niveau door bij andere opdrachtgevers. Sowieso is hygiëne vanwege corona in alle sectoren belangrijker geworden.”

Een andere les die hij geleerd heeft, is: goed luisteren naar de behoefte in de markt. “Heel veel verkopers hebben wel een goed gesprek met de klant, maar vergeten te verkopen. Terwijl de klant normaal gesproken genoeg signalen afgeeft. Maar daar moet je natuurlijk wel zelf op inhaken”, aldus Bos. En liefst ook een stap extra zetten. “Vraagt een klant je een vloer schoon te maken en zie je dat het raam ook smerig is, dan nemen we dat mee. Je moet verder kijken dan je neus lang is. Ik heb altijd gezegd: als ik geen service meer kan verlenen, dan stop ik. Ik wil het meer dan goed doen, dat vind ik leuk en daar is ook altijd ruimte voor geweest binnen ons bedrijf.”

Versnelde overdracht
Sinds een jaar is zoon David fulltime in de zaak, een ontwikkeling die door corona in een stroomversnelling kwam. “Hoewel het wel altijd in mijn achterhoofd zat om op termijn de zaak van mijn vader over te nemen, wilde ik eerst een aantal jaar elders ervaring opdoen. Ik werkte als verkoper voor een meubelproducent met vier fabrieken in Azië en Indonesië en was daar verantwoordelijk voor de regio Azië/Australië”, vertelt hij. “Een groot deel van de tijd zat ik dan ook in het buitenland – tot de coronapandemie om de hoek kwam en ik ineens niet meer kon reizen en van 9-5 binnen zat. Daar werd ik ongelukkig van.” Het bedrijf is hem niet geheel onbekend. “Ik heb altijd meegewerkt, in vakanties en het weekend. En nu ga ik ook eerst op de vloer aan de slag, om de praktijk op te pakken zodat ik weet waar ik over praat richting klanten. En ook om het gesprek met werknemers te hebben. Uit die gesprekken is veel informatie te halen over wat nog beter kan.”

De komende drie jaar blijft Ruben actief om David te begeleiden, te adviseren en te ondersteunen. Ook zijn vrouw Stefanie, kantoortechnisch de spil van J&R Dienstverlening, blijft betrokken bij het bedrijf. In totaal werken er nu zo’n twintig medewerkers, van wie sommigen al meerdere decennia. Daarnaast beschikt J&R Dienstverlening over een flexibele schil en wordt indien nodig extra personeel ingehuurd. De brede dienstverlening is volgens David ook de kracht van het bedrijf. “Opdrachtgevers komen binnen met een vraag rond schoonmaak en dan breidt zich dat uit naar sloop-, opbouw- of schilderwerkzaamheden. Zo is het bedrijf steeds meegegroeid met de wensen van klanten, daar hebben we intussen ook de kennis en machines voor in huis.”

Oog voor noviteiten
Klanten reageren positief op de aankondiging van de wisseling aan de top. “Het geeft hun een goed gevoel dat er opvolging achter zit. Continuïteit in ons bedrijf betekent voor hen toch ook dat ze niet op zoek hoeven naar een andere partner”, verklaart David, die veel potentie ziet in het bedrijf en stapje voor stapje verder wil groeien. “Bijvoorbeeld een concept opzetten voor huisontruimingen. Vaak heeft de familie na het overlijden van een dierbare andere zaken aan het hoofd, wij willen hen op dat punt ontzorgen door eigendommen op te slaan of af te voeren. Of door bijvoorbeeld een huurhuis weer in de oorspronkelijke staat brengen, als dat vereist is.” Daarnaast treedt hij graag in de voetsporen van zijn vader wat het volgen van nieuwe ontwikkelingen betreft. “We zijn pas samen naar een vakbeurs geweest om noviteiten te bekijken. Daar hebben we bijvoorbeeld een veegkorrel gezien, waarbij het stof laag bij de grond blijft. Ook voor de gezondheid van onze medewerkers een betere optie.”

Ruben Bos kijkt tevreden toe. “Ik heb met dit bedrijf goed mijn boterham kunnen verdienen en ben trots op wat ik in die dertig jaar heb neergezet. Nu is het tijd om te stoppen. Ik heb een mooie boot gekocht en ga straks varen”, zegt hij. En natuurlijk ontbreekt een vaderlijk advies niet. “Uitdagingen zoeken is belangrijk, anders verveel je jezelf te pletter over drie maanden. En ik zeg bijna elke dag tegen David: zorg dat je plezier hebt. Geld is leuk, maar zonder plezier is het vreselijk. Mét plezier is daarentegen alles heel makkelijk. En het leuke van ons vak is dat je altijd een mooi eindresultaat hebt. Daar doe je het voor.” En met de komst van de volgende generatie kan J&R Dienstverlening weer dertig jaar vooruit.
delen:
Algemene voorwaarden