Autoverhuur Bultman: 'We moeten verduurzamen, maar wel op realistische wijze'

13 uur geleden
13 uur geleden

Achter de Apeldoornse gevel van familiebedrijf Autoverhuur Bultman schuilt een onderneming die allang niet meer gewoon auto’s verhuurt. Van koelwagens tot rolstoelauto’s en elektrische bestelbussen – het bedrijf houdt zijn klanten dag en nacht mobiel. Directeur Dave Bultman, derde generatie, wil mobiliteit voor iedereen mogelijk maken, maar waarschuwt voor overspannen verwachtingen. ‘We willen allemaal verduurzamen, maar het moet ook uitvoerbaar blijven. We hoeven niet het braafste jongetje van de klas te zijn.’
 
Bultman Autoverhuur bestaat al een eeuw. In de ruim dertig jaar dat Dave Bultman al bij het bedrijf werkt, zag hij zijn branche ingrijpend veranderen. Draaide het vroeger om het verhuren van auto’s, nu gaat het over ontzorgen. ‘We zijn allang geen traditioneel verhuurloket meer, maar een dienstverlener die meedenkt. Klanten kunnen 24/7 terecht – via keyboxen halen ze sleutels af of leveren voertuigen in, en met digitale toegang kunnen ze auto’s zelfs online openen en sluiten. Soms bezorgen we een voertuig zelfs om tien uur ’s avonds, omdat een klant de volgende ochtend vroeg op pad moet.’
 
Het onderscheid met internationale ketens zit volgens Bultman in de menselijke maat. ‘Onze klanten krijgen geen keuzemenu aan de lijn, maar een van mijn collega’s. We kennen zodoende onze klant en weten wat ze nodig hebben. Dat persoonlijke contact, gecombineerd met snelheid en bereikbaarheid, maakt ons een sterke mobiliteitspartner.’
 
Kwaliteit en comfort gegarandeerd
Bultman verhuurt landelijk, maar is regionaal sterk gepositioneerd. Klanten profiteren van een breed en specialistisch tegelijk aanbod – van koelwagens en bestelauto’s tot vrachtwagens en rolstoelauto’s. ‘We bedienen bedrijven, instellingen, zorgorganisaties, maar ook particulieren. Soms huurt iemand een rolstoelbusje omdat oma graag mee wil naar een begrafenis. Dat is het mooie van dit werk, dat we dit allemaal kunnen bieden.’
 
Het principe van ‘mobiliteit voor iedereen’ vertaalt zich bij Bultman niet in stuntprijzen, maar in kwaliteit. ‘Wij pretenderen niet de goedkoopste te zijn, maar willen producten en diensten bieden die hun geld meer dan waard zijn. Klanten rijden bij ons vaak in een auto die luxer is dan hun eigen voertuig. Grote schermen, navigatie, achteruitrijcamera’s en veiligheidssystemen zoals dodehoekcamera’s horen erbij. Dat verhoogt comfort en veiligheid.’
 
Geen langdurige contracten wél langdurige relaties
Die kwaliteitsfilosofie betaalt zich uit in een trouwe klantenkring. ‘We zijn een verhuurbedrijf, geen leasemaatschappij,’ zegt Bultman. ‘We streven niet naar langdurige contracten, maar naar langdurige relaties.’ Dat zie je terug in de service: klanten kunnen buiten kantoortijden halen of brengen, en zelfs online auto’s openen en sluiten. Over deelauto’s en abonnementsvormen is hij nuchter: ‘Dat doen wij in feite al jaren. Autoverhuur is eigenlijk het ultieme autodelen: één auto die door honderden mensen wordt gebruikt.’
 
Met diezelfde nuchtere realiteitszin kijkt Bultman ook naar elektrificatie. Die is onvermijdelijk, maar wordt volgens hem te vaak gestuurd door politieke paniek. ‘We hebben nu zo’n tien procent elektrisch in het wagenpark, dat groeit richting dertig procent in drie jaar. Maar zestig of zeventig procent binnen vijf jaar? Dat is niet realistisch. Het beleid is te grillig. Subsidiepotten raken leeg, BPM-regels veranderen, en de laadinfrastructuur loopt achter.’
 
De uitdagingen zijn praktisch én financieel. ‘Een elektrische vrachtwagen kost vier keer zoveel als een diesel. En in veel regio’s is het stroomnet overbelast. Hoe kun je dan investeren?’ Toch zet Bultman stappen. Zijn bedrijf beschikt over vijftien laadpunten bij het hoofdkantoor en meerdere op andere vestigingen. ‘We bieden klanten de kans om elektrisch te ervaren. Als ze een elektrische bus huren, krijgen ze een laadmogelijkheid mee en uitleg over het gebruik. Zo leren mensen wat het betekent – en dat voorkomt stilstand.’
 
Hybride als tussenweg
Wat Bultman betreft is er te weinig aandacht voor tussenvormen in de transitie. ‘Het is jammer dat we niet voor een gefaseerde aanpak hebben gekozen. Hybrides kunnen de overgang veel soepeler maken. We hebben bussen die in milieuzones automatisch overschakelen naar elektrisch rijden, en daarbuiten weer op brandstof. Dat werkt prima. Maar ja, het beleid wil alleen nul of honderd.’ Hij wijst erop dat ook diesel niet stilstaat. ‘De nieuwe generatie dieselmotoren is schoner dan ooit, met een veel langere levensduur. Terwijl de productie van een elektrische auto ook energie en grondstoffen kost. Je moet het complete plaatje durven zien.’
 
Om investeringen haalbaar te houden, ziet Bultman samenwerking als sleutel. ‘De kosten van elektrische voertuigen en specialistische kennis zijn voor veel kleinere verhuurders te hoog. Schaalvergroting is daarom onvermijdelijk –via samenvoeging of via regionale partnerschappen. Zo kunnen we het wagenpark breder inzetten in heel Nederland.’ Samenwerken is ook kennisdelen. Zo neemt Bultman deel aan regionale kennissessies, zoals De weg naar zero in Apeldoorn. ‘Daar sparren we met gemeenten, energiebedrijven en collega-verhuurders. De transitie lukt alleen als we het samen doen.’
 
Remmend beleid
Toch blijft het overheidsklimaat zorgen baren. ‘Het stikstofbeleid is doorgeschoten. Het remt de economie zó sterk af dat hele ketens stilstaan – bouwbedrijven, toeleveranciers, uitzendbureaus. Terwijl huren juist bijdraagt aan duurzaamheid: één gedeelde auto betekent minder uitstoot per gebruiker.’ Bultman hekelt ook de BPM-verhoging op bedrijfsauto’s. ‘Een bestelbus die vorig jaar 50.000 euro kostte, is nu 68.000 euro. Er zit gewoon 18.000 euro luxe­belasting op, terwijl het werkauto’s zijn. Dat slaat toch nergens op?’
 
Zijn kritiek is niet cynisch maar realistisch. ‘We moeten verduurzamen, maar wél met verstand. Als China één dag zijn fabrieken stillegt, kunnen wij twintig jaar vooruit. Nederland is verantwoordelijk voor circa 0,4 procent van de wereldwijde uitstoot. Laten we dus proportioneel blijven denken en zorgen dat we hier kunnen blijven ondernemen.’
 
Vooruit met gezond verstand als motor
Ondanks de frustraties klinkt bij Bultman vooral ambitie. ‘We blijven investeren, samenwerken en vernieuwen. De elektrificatie komt er, maar stap voor stap. Onze klanten rekenen op betrouwbaarheid, niet op beloftes die we niet kunnen waarmaken.’ En dat is misschien precies wat Autoverhuur Bultman typeert: een familiebedrijf dat meebeweegt met de tijd, maar nuchter blijft. Mobiliteit voor iedereen – of het nu gaat om een rolstoelbus, een koelwagen of een elektrische bestelbus – zolang het maar werkt. Of, zoals Dave het zelf zegt: ‘We willen vooruit, maar wél op realistische wijze.’

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Driesteden Business nr5 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Driesteden Business Magazine is een uitgave van Van Munster Media