'Slapback is de technische partner voor elk event'

3 uur geleden
3 uur geleden

“Wat we doen?” Daan Scholten (30 jaar) hoeft over het antwoord niet lang na te denken: “ We verhuren licht, geluid, video en alle aanvullende materialen voor alle soorten events, met en zonder bediening, voor zakelijke feesten en presentaties, congressen, livestreams, bruiloften en bijvoorbeeld uitvaarten, we begeleiden onze vaste bands en theatertours, maar zijn ook de partner voor publieke evenementen zoals tent- en pleinfeesten. Dat doen we met een verzameling gepassioneerde muziek- en techniekliefhebbers aangevuld met een vaste poule freelancers. Samen vormen we een topteam. De naam? Slapback.”
 
Daan Scholten geeft meteen wat uitleg. “Slapback is een technische term uit de audiotechniek. Het is een soort verdubbeling van een echo met een relatief lange vertraging, waardoor je de individuele echo’s kunt horen. Het is een techniek uit de jaren zestig om wat meer leven in de muziek te blazen. Je vindt het tegenwoordig nog steeds terug in moderne mengtafels, maar het wordt nog steeds gebruikt en de echte freaks staan dan in onze studio te kwijlen. Vintage apparatuur is hot, is ook bijna niet meer te krijgen. Het is voor mij een hobby, ik ben uiteindelijk audio-technicus, maar het maakt ook onze markt meteen duidelijk dat we een AV-specialist zijn. Dat maakt een event echt af, van het geluid van de eenvoudige microfoon om tijdens een vergadering een spreker te ondersteunen tot en met een meerdaags mega-event. We doen het allemaal en mooier.”
 
Overname
Na zijn afstuderen aan het conservatorium in Enschede ging hij als ZZP-er aan de slag. “Ik werkte vaak voor AV-bedrijven en maakte zo kennis met Josef Doedens van Fraizle. De samenwerking werd steeds hechter en in 2021 vroeg Jozef of ik zijn bedrijf Fraizle dat hij in dertig jaar had opgebouwd niet over wilde nemen. Dat was voor beide partijen een goed idee. Ik had zelf ook al geïnvesteerd in materialen en apparatuur, maar door de overname groeiden we natuurlijk enorm. We hebben de tijd genomen om de overdracht naar medewerkers en klanten goed vorm te geven. Veel is daarna hetzelfde gebleven, sommige zaken pakken we net wat anders aan.”
 
De werkwijze
De werkwijze binnen Slapback is niet echt veranderd. “We hebben veel geïnvesteerd, een nieuwe vrachtwagen aangeschaft en nieuwe medewerkers ingepast. Elke opdracht start met de pre-productie, want voor ons is een gedegen voorbereiding bepalend voor succes. Wat zijn de wensen van de klant, wat is er nodig, wat is het budget, hoe kunnen we dat zo efficiënt mogelijk invullen? We werken vaak met een podiumtekening, die dan in 3D aan klanten wordt gepresenteerd. Zo’n tekening maakt voor ons duidelijk wat we gaan bouwen en voor de klant duidelijk wat ze krijgen. We werken altijd met geselecteerde en vertrouwde leveranciers voor materialen en diensten die we niet standaard zelf leveren. Ook dat wordt in die voorbereiding allemaal gedetailleerd besproken en vastgelegd.” Daan Scholten noemt bijvoorbeeld het jaarlijkse medewerkers-event voor de medewerkers van Thermen Resorts. “Een groot evenement, elk jaar voor zo’n 700 mensen, van A tot en met Z, inclusief een foodplein en een kermis en dus een grote klus die minutieus wordt voorbereid. Zo’n ander groot event is de Smaak van Deventer. Daar zijn wij in onze eigen stad natuurlijk ook een van de hoofdsponsors. Dan kunnen we echt laten zien wat we met een locatie kunnen, we lichten de kerk bijvoorbeeld aan met 120 lampen, en dat levert een prachtig beeld. Na afloop wordt elk event, klein of groot, geëvalueerd. Wat ging goed, wat kan beter, wat kunnen we de volgende keer anders doen? Dat is altijd zinvol.”
 
#teamwork
Samenwerking wordt door Daan Scholten met een hoofdletter geschreven. “Alleen ben je niks, samen kun je de mooiste dingen voor elkaar brengen. Daarom hebben we op onze werkkleding de hashtag #teamwork laten aanbrengen, want samen zijn we een topteam. Samen met medewerkers, maar ook met leveranciers en zeker met onze klanten, want ook op klantniveau vinden we samenwerking belangrijk. Van elkaar leren, langdurige samenwerkingen aangaan, want dan word je onderdeel van de organisatie en krijg je een andere relatie. Dan heb je aan een half woord genoeg. Bovendien is het zo veel fijner om in goede sfeer samen te werken aan een mooi event. Daar wordt iedereen gelukkiger van.” 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Driesteden Business nr5 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Driesteden Business Magazine is een uitgave van Van Munster Media