In de steeds veranderende digitale wereld is het verzamelen en analyseren van data van groot belang geworden voor bedrijven om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen. Een van de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied is Google’s toestemmingsmodus, oftewel Consent Mode.
Deze toestemmingsmodus heeft alles te maken met het plaatsen van cookies door websites. Gebruikers van websites moeten altijd hun expliciete toestemming geven om deze cookies te plaatsen. Hierdoor is het voor adverteerders nu moeilijker geworden om data te verzamelen. Om dit probleem op te lossen heeft Google een nieuwe privacy-instelling geïntroduceerd, genaamd Google Consent Mode. De toestemmingsmodus maakt het mogelijk om acties op websites te meten terwijl tegelijkertijd rekening gehouden wordt met de privacy-voorkeuren van de bezoeker. Dit is vooral belangrijk in een tijd waarin gebruikers steeds bewuster worden van hun online-privacy en het geven van toestemming voor het verzamelen van persoonlijke gegevens niet langer vanzelfsprekend is.
Voordelen
Johan Van den Deijssel: “Een correcte implementatie van deze toestemmingsmodus kan op verschillende manieren voordelig zijn voor jouw bedrijf. Het helpt je te voldoen aan de steeds strengere privacywetgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daarnaast biedt Consent Mode jouw bedrijf de mogelijkheid waardevolle inzichten te verkrijgen, zelfs wanneer gebruikers geen toestemming hebben gegeven voor het plaatsen van cookies. Deze inzichten kunnen helpen bij het identificeren van trends, het begrijpen van het gebruikersgedrag en het optimaliseren van jouw website, marketing- en advertentiestrategieën.”
Voldoen aan de privacyregels
De AVG-wet: als ondernemer kun je hier vandaag de dag niet meer omheen. Deze regels zijn opgesteld om consumenten meer privacy te bieden. Zelfs als je enkel een eenvoudig contactformulier op je website hebt staan. Sinds de invoering van deze wet zijn bedrijven verplicht om een cookiebanner te tonen waarin alle cookiecategorieën worden vermeld zoals noodzakelijke cookies, voorkeurscookies, statische cookies en marketingcookies. Waar je voorheen uit de voeten kon met een statische melding, moet de banner nu de mogelijkheid bieden aan de gebruiker om cookievoorkeuren aan te passen, te accepteren of te weigeren.
Google's Consent Mode is een vereiste voor bedrijven die data willen verzamelen en analyseren op een privacyvriendelijke manier. Een juiste implementatie is van essentieel belang om te voldoen aan wet- en regelgeving, waardevolle inzichten te verkrijgen en jouw marketingstrategieën te optimaliseren. Mocht je vragen hebben op het gebied van privacy van jouw website, schroom niet om contact op te nemen met Onwaarts.
Meer informatie: www.onwaarts.nl
driesteden - noord veluwe
Business
☰
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Op de hoogte blijven van onze updates?
Driesteden Business nr2 2024
Risicos managen essentieel voor ondernemers Thoma Post Bedrijfsmakelaars: Leegstand loopt enorm terug 6 op de 10 bedrijven worstelt met het beheren van cyberrisico's Column Loor Legal & Partners Hulp bij vol stroomnet voor Gelderse bedrijven Nabeschouwing Women & Business Interview Addy van den Krommenacker Column LiveLab Company Van Dam ICT: ondernemers onderschatten belang van beveiliging Bedrijf verkopen? Staar je niet blind op de prijs! Vraag naar technisch personeel voor de mobiliteitsbranche groot Column Anders Verder Gastronomie is rode draad bij Hotel Restaurant de Echoput Column Pensioen@Work Goede voorbereiding vergroot slaagkans verkoop bedrijf Markt bedrijfsvastgoed weer in de lift Professioneel handelen in een meerstemmige samenleving Influencer marketing: groter dan ooit Column Amor Fortis Ondernemende zussen: Valerie en Jasmijn Effectiever samenwerken dankzij coaching en training Onwaarts:privacy-proof data verzamelen en analyseren