Van computerhulp aan huis naar systeembeheerder voor het mkb
Op 8 juni 2003 waagde Els Brons de sprong in het diepe en zette zij bij de Kamer van Koophandel haar handtekening om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Brons Computer Ondersteuning (de voorloper van Bronsco ICT) was een feit. Inmiddels zijn we twintig jaar verder en is Bronsco ICT uitgegroeid tot een klinkende naam in het Apeldoornse bedrijfsleven en daarbuiten. Eind september verhuisde het team naar een mooie zichtlocatie aan de Laan van de Maagd. Tijd om vanuit het nieuwe pand de balans op te maken, terug te kijken en natuurlijk ook vooruit te blikken.
Voordat Els in 2003 Bronsco ICT oprichtte werkte zij op de IT-afdeling van een groot Amerikaans bedrijf. “Het waren economisch zware tijden en de directie moest noodgedwongen afscheid nemen van heel veel medewerkers. Ik besloot om voor mezelf te beginnen en startte als computerhulp aan huis. Mijn eerste investering was een advertentie in de Stentor en het drukken van 3000 folders die ik vervolgens in de wijk huis-aan-huis ben gaan flyeren. In eerste instantie richtte ik me vooral op particulieren en ging ik op mijn fiets langs bij mensen die problemen hadden met hun printer of een virus in de computer. Twee jaar later kwam ook Jan-Peter aan boord. In het begin wisselde hij drie dagen werken in loondienst af met twee dagen bij Bronsco ICT. Na een half jaar hakten we de knoop door om er samen vol voor te gaan. Dat was in 2005.”
VROUW IN DE IT
Dat ze ‘iets’ in de IT wilde gaan doen, wist Els al op jonge leeftijd. Bij haar ouders thuis hadden ze al heel vroeg een computer en daar was ze altijd mee bezig. De wetenschap dat IT een echte mannenwereld was, liet haar daar niet van weerhouden. “Ik was eraan gewend. Op het vwo zat ik met mijn bèta-pakket al in een echte jongensklas en tijdens mijn studie bedrijfskundige informatica in Enschede was ik een van de weinige vrouwelijke studenten. Dit is in al die jaren nog niet echt veranderd, want bij cursussen of events van leveranciers ben ik vaak de enige vrouw in het gezelschap.”
Toch voelt Els zich er als een vis in het water. “IT is echt een interessant en uitdagend vakgebied; ontwikkelingen gaan snel en daardoor liggen er veel kansen. Ook voor vrouwen – juist die andere manier van denken en logica brengt grote voordelen in dit vak. Vaak hoor ik van klanten terug dat ze het prettig vinden dat ik complexe zaken duidelijk en eenvoudig kan uitleggen met zo min mogelijk ingewikkeld IT-jargon. En dat is waar het uiteindelijk om draait.”
FOCUS OP DE ZAKELIJKE MKB-MARKT
In 2007 vestigde Bronsco ICT zich aan de Kayersdijk. Naast particuliere klanten groeide in de loop der jaren ook de zakelijke klantkring gestaag. De verhuizing naar een groter pand aan de Laan van de Maagd in 2013 betekende ook het afscheid van de particuliere klanten. Bronsco ICT ging vanaf toen full focus door op de zakelijke mkb-markt. Els: “De werkzaamheden zijn in de afgelopen jaren flink veranderd. In de beginperiode ging ik met tien diskettes in m’n tas naar klanten toe om Windows 98 op een pc te installeren of te herstellen. Inmiddels werken we met Windows 11, dat alles zelf oplost en bijna nooit meer vastloopt. Op het kantoor aan de Kayersdijk voerden we ook nog heel veel reparaties uit, wel 30 pc’s in week. Dit komt nu bijna niet meer voor.”
DIGITALISERING VAN DE SAMENLEVING
Ook de klant van twintig jaar geleden is niet meer te vergelijken met die van nu. Twintig jaar geleden bestond de traditionele werkplek uit een vast bureau en een computer. Medewerkers werkten van 9 tot 5 op kantoor. Communicatie verliep via telefoon, fax en ook met fysieke post. Het delen van informatie gebeurde via het printen van documenten. “Toen we begonnen was net de mobiele telefonie in opkomst. Veel mensen hadden een Nokia en je was blij dat je een e-mailtje kon ontvangen op je telefoon. Nu heeft iedereen een smartphone en heb je als het ware een computer in je broekzak. In de beginperiode hebben we ook heel veel klanten overgezet van een inbelmodem naar ADSL. Sommige klanten namen ADSL af op tikken/per minuut. Zoiets kan je je nu niet meer voorstellen.”
VERSCHUIVING NAAR MODERNE WERKPLEK
Tegenwoordig is bijna iedereen aangesloten op glasvezel en werken we massaal in de cloud. “Dat bedrijven in groten getale hun data en IT-omgeving zouden toevertrouwen aan de cloud in plaats van een lokale server, konden we destijds nauwelijks vermoeden. Toch is die verschuiving naar de ‘moderne werkplek’ en alles in de cloud zo’n tien jaar geleden in gang gezet. Medewerkers hebben nu de vrijheid om te werken waar en wanneer ze willen, met toegang tot de tools en informatie die ze nodig hebben om hun werk goed uit te voeren. IT moet in het teken staan van samenwerking, mobiliteit en flexibiliteit. De covid-pandemie heeft nog eens een extra boost gegeven aan het thuiswerken en de populariteit van een veelzijdig platform als Microsoft Teams.”
DIGITALE VEILIGHEID, BELANGRIJKER DAN OOIT
Naast de voordelen heeft digitalisering ook een duidelijke keerzijde. Zo is de afgelopen jaren cybercriminaliteit enorm toegenomen. Cyberaanvallen, malware en phishing vormen inmiddels een serieuze bedreiging en hebben binnen het mkb een groot stuk bewustwording nodig. Daar ziet Els een belangrijke rol voor Bronsco weggelegd.
“Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat cybercriminelen het mkb beschouwen als relatief makkelijk doelwit. Wij zetten vol in op preventieve maatregelen in de ‘backoffice van onze klanten’ zoals Multi of op z’n minst Twee Factor Authenticatie (2FA), het draaien van patches, regelmatige back-ups en het uitvoeren van software-updates. Kortom, we monitoren voortdurend de systemen van klanten en lossen eventuele problemen op.”
Voor ondernemers in het mkb is het soms lastig te beoordelen welke innovaties de moeite waard zijn om in te investeren. “Voordat je ergens in stapt, moet je wel zeker weten dat het voor jouw bedrijf de juiste oplossing is. Als systeembeheerder houden we trends en de laatste ontwikkelingen op IT-gebied nauwlettend in de gaten. Een voorbeeld is de komst van nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie, ChatGPT en Bard en wat dit betekent op het gebied van cyberrisico’s. We geven hierin proactief advies en klanten weten ons als vraagbaak ook zelf te vinden. Het is mooi dat we op zoveel vlakken van toegevoegde waarde kunnen zijn.”
BRONSCO LEVERT DE BASIS
De klantenkring van Bronsco bestaat uit mkb-bedrijven voornamelijk uit de regio Apeldoorn, met een aantal uitstapjes naar Amsterdam, Amersfoort, Zwolle en Woerden. Van huisartsenpraktijken en fysiotherapeuten tot en met retailers, administratiekantoren en de reisbranche. Een enorme diversiteit met allemaal dezelfde basisbehoefte: een stabiele IT-omgeving en zo min mogelijk stress, omdat de wifi het niet doet of e-mail niet binnenkomt. Els: “Wij leveren die basis. We zorgen voor de internetverbinding, dat de servers en werkplekken draaien en dat alle specifieke applicaties daar naadloos op aansluiten. Met onze helpdesk op afstand kunnen we heel goed landelijk opereren, maar we merken dat bedrijven het toch prettig vinden als hun systeembeheerder enigszins in de buurt zit in geval van een incident. Om diezelfde reden werken we voor dataopslag ook bewust samen met lokale partners, zoals het datacenter van ITB2 gevestigd op het duurzame bedrijventerrein 'de Ecofactorij' in Apeldoorn en voor ons binnen een paar minuten bereikbaar.”
VERTROUWEN IN DE TOEKOMST
De vraag of ze opnieuw voor het ondernemerschap zou gaan als haar die keuze werd voorgelegd, beantwoordt Els met een volmondig, ja. “Terugkijkend op de afgelopen 20 jaar ben ik heel trots op waar we nu staan met Bronsco ICT. We zijn van start-up uitgegroeid tot een winstgevende onderneming. Onze kracht is onze persoonlijke aanpak. We kennen onze klanten, de lijnen zijn kort, je kan bellen en we regelen het. Het contact met onze klanten is laagdrempelig, informeel, zonder lange wachtrij aan de telefoon. Dat wordt gewaardeerd. Veel klanten zijn al klant bij ons vanaf het begin.”
De toekomst ziet Els met vertrouwen tegemoet. “We hebben mooie ontwikkelingen doorgemaakt en onze klantenbase groeit nog steeds. Bovendien blijven we onze dienstverlening continu verbeteren. We delen regelmatig nieuws, updates en relevante marktontwikkelingen via onze kwartaalnieuwsbrief en LinkedIn.”
Nu de zomerperiode achter de rug is, de verhuizing naar een nieuw pand een feit is en de website in een fris jasje is gestoken, staat het vierkoppige team van Bronsco ICT enthousiaster dan ooit weer klaar als vraagbaak, sparringpartner en adviseur voor alle ICT-vragen. Zowel door de week als in de weekenden en vakanties. “Storingen houden zich nu eenmaal niet altijd aan kantoortijden. Daarom gaat tijdens vakanties en in het weekend de laptop mee. Dus in geval van calamiteiten of lastminute aanpassingen, lossen we dat zo nodig op afstand op zodat de klant altijd en overal zorgeloos kan werken”, besluit Els.