Handelsgeest herleeft in Hanzejaar

Magazines | Driesteden Business nr4/5 2023

Negen Hanzesteden in het oosten van het land trekken in 2023 alles uit de kast om het 800 jaar oude Hanzegedachtegoed te laten herleven en levend te houden. Hiertoe organiseren ze samen met ondernemers in de regio ruim honderd activiteiten, om bezoekers te trekken en de lokale economie een impuls te geven. “Het is indrukwekkend om te zien hoe groot de samenwerkingsbereidheid hier is.”

Tekst: Wilma Schreiber. Foto’s: MarketingOost

Doesburg, Zutphen, Deventer, Zwolle, Hattem, Kampen, Hasselt, Elburg en Harderwijk vormen al 28 jaar een samenwerkingsverband. Hun Hanze-activiteiten sluiten aan bij de internationale Hanzedagen, die Hanzesteden overal in Europa jaarlijks bij toerbeurt organiseren rond een bepaald thema. In 2017 vonden die Hanzedagen plaats in Kampen; in 2030 is Zwolle aan de beurt, in 2031 gevolgd door Harderwijk. “We hebben gemerkt dat een themajaar heel goed werkt om productontwikkeling te versnellen en stakeholders betrokken te houden. Omdat er relatief veel tijd zit tussen 2017 en 2030, hebben we besloten om in 2023 het 800-jarig bestaan van de Hanze aan te grijpen om een Hanzejaar te organiseren”, vertelt Carolien Nederlof, projectleider bij Hanzesteden Marketing.

Elk van de negen Hanzesteden organiseert zijn eigen activiteiten, naast vier vaste highlights; de opening van het Hanzejaar op 1 april, het Hanze Escape Event op 13 en 14 mei en ‘24 uur Hanze’ op 14 oktober. “En we sluiten het Hanzejaar in stijl af met negen dagen die in het teken staan van ‘Kleur de Hanze’. Een echte knaller, waarbij iedereen tekeningen van bekende stedelijke panden kan downloaden en inkleuren. De tekeningen van de winnaars worden vervolgens op de bestaande panden geprojecteerd”, aldus Nederlof.

Bizarre geschiedenis
Met het Hanzejaar willen de organiserende steden hun inwoners meer inzicht geven wat een Hanzestad nu precies inhoudt en dit ook naar het heden halen. “Dat inwoners trots worden op de bijzondere stad waarin ze wonen en kennismaken met de bizarre geschiedenis ervan. Want hun stad had zomaar de hoofdstad van Nederland kunnen zijn als de IJssel niet verzand was”, verklaart Nederlof. Een tweede doel is – uiteraard – buiten het seizoen meer bezoekers naar de steden te trekken door activiteiten buiten het hoogseizoen te organiseren. “Op die manier hopen we de Hanzebeleving te bestendigen met blijvende aandacht voor producten en tentoonstellingen en zo ook samenwerkingen in stand te houden.”

Zoals gezegd, is de organisatie in handen van negen Hanzesteden, ondersteund door Hanzesteden Marketing, met financiële bijdragen van de provincies Gelderland en Overijssel. “Door de jaren heen is een ervaren en breed ambtelijk en bestuurlijk netwerk ontstaan en voor dit Hanzejaar hebben we zelfs een programmawerkgroep in het leven geroepen”, schetst Nederlof, die bij betrokken partijen parallellen ziet met het verleden. “Toen was er al sprake van handelsgeest en ondernemerschap. Over de eigen grenzen heen durven kijken, samenwerkingen aangaan vanuit Kampen met bedrijven in Zwolle en zelfs al internationaal in Duitsland. Destijds nog een spannende en soms zelfs gevaarlijke onderneming – maar ze deden het wel! Die kenmerkende eigenschappen zie je vandaag de dag nog steeds terug bij ondernemers in de steden.”

Nederlof illustreert dit met een voorbeeld. “Je ziet dat bijvoorbeeld terug bij Kleur de Hanze. Iedereen slaat de handen ineen om van dit event een succes te maken en er voor elkaar te zijn. Als een van de steden moeite heeft het financieel rondkrijgt, springt een andere stad bij. Het motto is: we gaan het gewoon doen!” Daarnaast blijkt het ook uit het de meer dan honderd activiteiten die gedurende het Hanzejaar georganiseerd worden: van re-enactment – verkleden in historische kledij – en een tentoonstelling in Lego in Kampen tot een chocoladefestival in Zutphen met kruiden uit het verleden, de Hanze Experience in de oude Mariakerk in Deventer waar bezoekers het oude verhaal van de stad geprojecteerd krijgen en een 3D street art route wederom in Zutphen.

Duidelijker profiel
Om ondernemers te betrekken bij het Hanzejaar, hebben de steden al vroeg de plannen gecommuniceerd via nieuwsbrieven, informatiebijeenkomsten en natuurlijk de officiële opening. In veel gevallen zijn ook subsidies beschikbaar gesteld. “Dan merk je dat ondernemers niet veel aanmoediging nodig hebben. Overal schieten de Hanzeproducten als paddestoelen uit de grond, zoals Hanzebiertjes, Hanzekoek en zelfs een hele Hanzeshop met kleding”, zegt Nederlof. “Weer andere ondernemers met een restaurant bieden een speciaal Hanzediner aan voor bezoekers.”

Op langere termijn zouden ondernemers ook de vruchten kunnen plukken van het Hanzejaar. “Hopelijk leidt het tot extra inkomsten als bezoekers van buiten de stad geld naar de stad komen brengen en dat ondernemers het ook buiten het seizoen drukker gaan krijgen. Daar zetten we op in. En als dat lukt, dan zal ook de werkgelegenheid toenemen, wat weer leidt tot economische groei in de regio”, zegt Nederlof. “Want als bezoekers naar Deventer of Zutphen komen, gaan ze niet alleen de stad bekijken maar maken ze ook een fietstochtje in de omgeving. Zo kunnen ook ondernemers in het buitengebied profiteren van de activiteiten.” En, wat moeilijker meetbaar, maar ook interessant: “Hoe duidelijker je je als stad kunt profileren, hoe aantrekkelijker je wordt voor inwoners, jongeren en nieuwe bedrijven. Het maakt je stad sterker.”

De oorsprong van de Hanze mag dan historisch zijn, de handelsgeest zit nog steeds in het DNA van de regio. Nederlof: “Het is indrukwekkend om te zien hoe groot de samenwerkingsbereidheid hier is: krachten bundelen, samen iets doen op een thema, dan kun je impact maken. Ik hoop dat andere ondernemers geïnspireerd zullen raken en zich afvragen: waarom doe ik hier eigenlijk nog niets mee?”

Benieuwd naar de activiteiten in het Hanzejaar? Kijk dan op visithanzesteden.nl!
 

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by