Een sterk werkgeversmerk creëren? De eerste stap is eenvoudiger dan je denkt
Ooit wel eens iemand gevraagd op een verjaardag naar zijn of haar favoriete merk om voor te werken? Grote kans dat ze een bedrijf als Google noemen. Maar waarom hebben dit soort sterke merken zo’n enorme aantrekkingskracht als werkgever?
ZE ZIJN MEER DAN HET PRODUCT
Bij een sterk werkgeversmerk gaat het om meer dan het product of de dienst. Een aantrekkelijk werkgeversmerk werkt als een magneet. Het zorgt ervoor dat werknemers graag voor je willen werken, daardoor loyaler zijn en langer aan een organisatie verbonden blijven. Een (toekomstige) werknemer kan en wil zich - en dat is die aantrekkingskracht - verbinden met het DNA, de cultuur, waarden en ambities van de organisatie. Neem Google als voorbeeld: werknemers mogen 20 procent van hun tijd besteden aan innovatie. Het DNA, de cultuur, waarden, ambities. Alles zit daarin!
HUN WERKNEMERS ZIJN AMBASSADEURS
Het is belangrijk om te weten wat jouw organisatie uniek maakt tussen al die andere werkgeversmerken. Hoe zorg je voor een betere match dan je concurrent? En wat gaan ze ervaren als ze voor jouw organisatie werken? Betekenis geven aan ‘werkgeverswaarden’ zorgt voor een betere band met werknemers, omdat ze zich in het verhaal herkennen en daar betrokken bij voelen. En zo worden werknemers ook ambassadeurs.
STERKE WERKGEVERSMERKEN ZIEN DE WAARDE
Veel recruiters en hr-professionals zien het belang van employer branding, maar het wordt nog vaak beperkt ingezet. Of het wordt als lastig en ingewikkeld ervaren om er echt mee aan de slag te gaan. Toch is er - als je voldoet aan dé belangrijkste basisfactor - van een organisatie al snel een sterker werkgeversmerk te maken. Ik onderschrijf als werkgever die waarde ook volledig trouwens. In (bijna) alles wat ik doe, betrek ik mijn werknemers. Die waarde vertaalt zich al jaren naar actief ambassadeurschap. Niet alleen naar potentiële werknemers, maar ook klanten.
ZE MAKEN DE WERKNEMER HET ALLERBELANGRIJKST
Werknemers kunnen als geen ander aangeven waarom het bij jou prettig werken is (en waarom niet). Door ze erbij te betrekken leg je al een belangrijke basis voor het uiteindelijke werkgeversverhaal dat eerlijk, oprecht, transparant en authentiek kán zijn. Alleen de ambitie uitspreken waar je naartoe wilt als werkgever? Dat kan al een groot effect hebben. Maar dan moet je het wel op de juiste manier en plekken laten zien zodat je ambitie ook echt als een magneet voor nieuwe kandidaten gaat werken.
DE ESSENTIE VAN EEN STERK WERKGEVERSMERK
Weten wat werknemers vinden én jouw unieke merkwaarden vormen de voedingsbodem voor de strategie en een creatief concept. Je hebt ze allebei nodig om daadwerkelijk een sterk werkgeversmerk te worden. Als artdirector vertaal ik deze voedingsbodem naar doeltreffende en onderscheidende arbeidsmarktcommunicatie. En ja, zelfs Google heeft daar de nodige specialisten bij nodig gehad.
DENKEN ALS GOOGLE DUS?
Tja, in feite wel ja. De vraag naar personeel is groot en werkzoekenden hebben de banen voor het uitzoeken. Een duidelijk onderscheidend verhaal als werkgever is dus belangrijker dan ooit. De eerste stap? Ga in gesprek met je werknemers. Je staat versteld van de inzichten die je straks hebt verzameld.
Martijn Gillijns
Merkspecialist bij Factor 12
ZE ZIJN MEER DAN HET PRODUCT
Bij een sterk werkgeversmerk gaat het om meer dan het product of de dienst. Een aantrekkelijk werkgeversmerk werkt als een magneet. Het zorgt ervoor dat werknemers graag voor je willen werken, daardoor loyaler zijn en langer aan een organisatie verbonden blijven. Een (toekomstige) werknemer kan en wil zich - en dat is die aantrekkingskracht - verbinden met het DNA, de cultuur, waarden en ambities van de organisatie. Neem Google als voorbeeld: werknemers mogen 20 procent van hun tijd besteden aan innovatie. Het DNA, de cultuur, waarden, ambities. Alles zit daarin!
HUN WERKNEMERS ZIJN AMBASSADEURS
Het is belangrijk om te weten wat jouw organisatie uniek maakt tussen al die andere werkgeversmerken. Hoe zorg je voor een betere match dan je concurrent? En wat gaan ze ervaren als ze voor jouw organisatie werken? Betekenis geven aan ‘werkgeverswaarden’ zorgt voor een betere band met werknemers, omdat ze zich in het verhaal herkennen en daar betrokken bij voelen. En zo worden werknemers ook ambassadeurs.
STERKE WERKGEVERSMERKEN ZIEN DE WAARDE
Veel recruiters en hr-professionals zien het belang van employer branding, maar het wordt nog vaak beperkt ingezet. Of het wordt als lastig en ingewikkeld ervaren om er echt mee aan de slag te gaan. Toch is er - als je voldoet aan dé belangrijkste basisfactor - van een organisatie al snel een sterker werkgeversmerk te maken. Ik onderschrijf als werkgever die waarde ook volledig trouwens. In (bijna) alles wat ik doe, betrek ik mijn werknemers. Die waarde vertaalt zich al jaren naar actief ambassadeurschap. Niet alleen naar potentiële werknemers, maar ook klanten.
ZE MAKEN DE WERKNEMER HET ALLERBELANGRIJKST
Werknemers kunnen als geen ander aangeven waarom het bij jou prettig werken is (en waarom niet). Door ze erbij te betrekken leg je al een belangrijke basis voor het uiteindelijke werkgeversverhaal dat eerlijk, oprecht, transparant en authentiek kán zijn. Alleen de ambitie uitspreken waar je naartoe wilt als werkgever? Dat kan al een groot effect hebben. Maar dan moet je het wel op de juiste manier en plekken laten zien zodat je ambitie ook echt als een magneet voor nieuwe kandidaten gaat werken.
DE ESSENTIE VAN EEN STERK WERKGEVERSMERK
Weten wat werknemers vinden én jouw unieke merkwaarden vormen de voedingsbodem voor de strategie en een creatief concept. Je hebt ze allebei nodig om daadwerkelijk een sterk werkgeversmerk te worden. Als artdirector vertaal ik deze voedingsbodem naar doeltreffende en onderscheidende arbeidsmarktcommunicatie. En ja, zelfs Google heeft daar de nodige specialisten bij nodig gehad.
DENKEN ALS GOOGLE DUS?
Tja, in feite wel ja. De vraag naar personeel is groot en werkzoekenden hebben de banen voor het uitzoeken. Een duidelijk onderscheidend verhaal als werkgever is dus belangrijker dan ooit. De eerste stap? Ga in gesprek met je werknemers. Je staat versteld van de inzichten die je straks hebt verzameld.
Martijn Gillijns
Merkspecialist bij Factor 12
Driesteden Business nr4 2022
Lees volledige uitgave online