De Weerd: Voor elke mobiliteitsfase verzorgen wij een passende opleiding

Magazines | Driesteden Business nr2 2022

Dit jaar viert De Weerd haar 60-jarig jubileum! Sinds de oprichting in 1962 groeide deze specialist met een brede kijk op mobiliteit en verkeersveiligheid uit tot de huidige omvang van drie vestigingen en zo'n veertig medewerkers. De diensten worden aangeboden vanuit De Weerd Verkeersopleidingen en De Weerd Transportopleidingen. Aan het roer staat Joris van Hintum, grootgebracht in de schoonmaakbranche, maar met van jong af aan een zwak voor alles op vier wielen met een motor. De afgelopen jaren stonden in het teken van verhuizing en automatisering, komende tijd ligt de focus op het uitbouwen van beide bedrijven.

Tekst: Wilma Schreiber. Fotografie: Evert van de Worp & De Weerd

Als Marinus de Weerd in 1962 uit militaire dienst komt, start hij een een eigen rijschool in Epe, die hij door de jaren heen uitbouwt naar Apeldoorn. In de jaren 90 nemen twee zonen het stokje over: Johan de vestigingen in Apeldoorn en Epe, Alex die in Zwolle. In 2018 krijgt Joris van Hintum, de huidige eigenaar, een telefoontje of hij interesse heeft in overname. "Johan en ik kenden elkaar uit het verleden en we hebben ook een gemeenschappelijke hobby: humanitair transport", vertelt hij. "Ik was 24 jaar actief geweest in de schoonmaak, had me daar opgewerkt van schoonmaker tot mede-eigenaar. In 2014 verkocht ik mijn deel om als zelfstandig bedrijfsadviseur te gaan werken. Ik miste echter het samen met anderen bouwen aan een organisatie." Beide heren werden het eens en in augustus 2018 ging Van Hintum vol aan de bak. Twee jaar later ging door corona alles op slot en daalde de omzet tijdelijk naar nul. "Een spannende tijd die we goed zijn doorgekomen. Ook de overname van de vestiging Zwolle kon worden doorgezet."

De Weerd Transportopleidingen heeft een business-to-business karakter en is naast opleider voor transportprofessionals ook dé plek voor nascholing Code 95 van vrachtwagenchauffeurs in dienst van transportbedrijven of bedrijven met een eigen transport- of logistieke afdeling. Het werkgebied is 'Groot-Veluwe', zoals Van Hintum het aanduidt: van net boven Zwolle naar Nunspeet tot net boven Arnhem, en via Twello, Heerde en Hattem, aan deze kant van de IJssel weer terug naar Zwolle zo'n 185 vierkante kilometer. De afgelopen vier jaar nam het aantal medewerkers toe van 22 naar 40, mede dankzij een recente overname van een andere rijschool uit Zwolle. Van Hintum: "Die groei zit vooral in de transportopleidingen en de verplichte nascholing Code 95 voor beroepschauffeurs. Daarin werken we ook landelijk, onze instructeur reist dan af naar klanten in bijvoorbeeld Amsterdam of de provincies Friesland en Limburg."

Focus op praktijk

Transportopleidingen is gericht op het behalen van het vrachtwagenrijbewijs zowel bakwagen als aanhangwagen. "Code 95 omvat de verplichte nascho-ling waarbij gekozen kan worden uit een heftruckcursus, BHV/EHBO, VCA, ADR en een tiental gecertificeerde cursussen. De eerste drie zijn ook te volgen zonder Code 95, door bijvoorbeeld magazijnmedewerkers of heftruckchauffeurs van bedrijven. Alle gecertificeerde cursussen richten we zo in dat deze aansluiten bij de praktijk van de chauffeurs", aldus Van Hintum. "Tanktransport heeft bijvoorbeeld niks aan een opleiding lading zekeren. En als een bedrijf werkt met koelwagens en containers, heb je weer niets aan een opleiding ADR-Tank. Daarom bieden wij maatwerk, ondersteund door software. Die maakt voor klanten inzichtelijk wanneer certificaten verlopen bij chauffeurs. Belangrijk, want als de code verloopt, is het rijbewijs niet meer geldig. En omdat chauffeurs altijd onderweg zijn, is het goed een opleiding ruim van tevoren in te plannen om stress bij de bedrijven weg te nemen."

De transportopleidingen vinden deels plaats op nieuwe locatie van De Weerd aan de Kayersdijk, met een praktijkhal voor heftruck- en vrachtwagentrainingen (laden en lossen), theorielokalen en een buitenterrein voor het afnemen van praktijktoetsen. Tevens kunnen de eerste motorrijlessen daar gegeven worden. Ter illustratie van het brede aanbod: De Weerd biedt in samenwerking met Camperclub NKC een rijvaardigheidstraining aan. Op eigen terrein kunnen campe-raars een parcours rijden en met een instructeur de weg op voor tips & tricks. Daarnaast is een grote slag gemaakt qua automatisering. "Als mensen ons vinden via Google, kunnen ze nu in drie kliks een rijles inplannen. En gedurende de opleiding kunnen ouders en leerling online de vorderingen volgen", verklaart Van Hintum, die ook het wagenpark vernieuwde, onder meer met elektrische auto's.

Brede blik

De kracht van De Weerd is dat het bedrijf rijopleidingen biedt van a tot z, zowel theorie als praktijk. "Voor elke mobiliteitsfase in iemands leven verzorgen wij een passende opleiding. Dat begint al op de lagere school, met een dodehoektraining, waarbij we kinderen leren dat een chauffeur hen niet ziet op een bepaald punt en dat dat dus gevaarlijk is", schetst Van Hintum. "Daarna gaat het van brom-fiets naar auto en motor. En weer later naar het rijden met aanhanger, caravan of zware camper waar een C1-rijbewijs voor nodig is. En natuurlijk de grote vrachtwagens inclusief nascholing. Dat is onze brede blik op mobiliteit." Dankzij de omvang van het bedrijf is De Weerd ook flexibeler qua planning van rijlessen. "Wel zijn we daarin afhankelijk van de capaciteit van het CBR. Maar doorgaans slagen we erin mensen snel van dienst te zijn."

De grootste zijn wil niet automatisch zeggen dat je ook de beste bent, weet Van Hintum. "Daarom zijn we continu bezig om de kwaliteit naar een hoger niveau te tillen. Door externe en interne scholing, meekijken met collega's, door zelf instructeurs op te leiden. Want de balans tussen aantal lessen en slagingspercentage moet in orde zijn, zodat een klant nooit teveel betaalt voor het rijbewijs. We zijn niet de goedkoopste, maar zeker ook niet de duurste en leveren altijd maat-werk. Voor mensen die extra begeleiding nodig hebben, bieden we individuele theorielessen aan of, indien nodig, de inzet van een rij-angstcoach", zegt hij. "Medewerkers hebben allemaal hart voor het vak en het zijn echte teamspelers, ook al gaan ze apart op pad. Dat maakt ons sterk: als de nood aan de man is, staat iedereen klaar."

Gas geven

Zelf geniet Van Hintum elke dag van het ondernemerschap. "Ik ben grootgebracht in de dienstverlening. In de kern is een rijschool niet heel veel anders dan de schoonmaak: je moet de processen, administratieve stromen en faciliteiten voor elkaar hebben, dan kun je het verder gaan invullen. Als jongetje kende ik alle automerken al uit mijn hoofd, van race- tot vrachtauto. Leuk daar nu dagelijks mee te werken." Daarnaast vervult de Apeldoorner directeur een bestuursfunctie bij de BOVAG, afdeling rijscholen, waar hij zich inzet voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in de branche en het verhogen van de algemene verkeersveiligheid. "Een opleiding kan niet snel en goedkoop, daar ga je mensen het veilig rijden niet mee bijbrengen."

Een gezond bedrijf is in de ogen van Van Hintum voorwaarde voor goed werkgeverschap. "Alles wat je doet, moet een gezonde marge hebben om je bedrijf verder te ontwikkelen. Als je dat voor elkaar hebt, kun je ook goed zijn voor je medewerkers en zorgen dat de balans werk-privé op orde is. Dan kun je in moeilijke tijden iets extra's vragen en omgekeerd mensen de tijd geven als er privé zaken spelen. Dat is op de korte termijn misschien minder winstgevend, maar op lange termijn houd je het beter vol." Komende tijd blijft gezonde groei noodzakelijk, waarbij Van Hintum met name de transportopleidingen wil uitbouwen. "In ons werkgebied is hier nog genoeg in te doen, dus komende tijd gaat onze accountmanager daar echt gas op geven. Afhankelijk van de ontwikkelingen in de huidige toch wel vreemde wereld, willen we binnen twee tot drie jaar groeien naar vijftig medewerkers. Om succesvol te blijven, is het ook belangrijk dat medewerkers het leuk hebben en voor het bedrijf willen blijven werken. Want degene die de mensen heeft, heeft straks ook het werk."

delen:
Algemene voorwaarden