Factor 12: merkspecialisten die jou voorgoed anders willen laten kijken naar merken

Magazines | Driesteden Business nr1 2022

Hi! Wij zijn Martijn, Suzanne, Bas, Marco en Lisa, merkspecialisten die jou voorgoed anders willen laten kijken naar merken. Samen zijn we Factor 12, strategisch ontwerpbureau voor merkidentiteit en merkstrategie. Al 15 jaar inmiddels! De komende edities ga je in dit magazine columns van ons lezen. Over ons vak, over mooie merken, hoe wij naar ze kijken én hoe ze jou willen overtuigen Nee, niet zomaar wat columns. We hebben een missie met ze! Gaan we je meer over vertellen. Eerst even kennismaken.

Samen werken aan het succes van merken

Lisa: 'Meestal creëren we ze vanaf het eerste bierviltje, soms omdat er een alles veranderende koerswijziging nodig is en steeds vaker vanwege een groeiende behoefte aan een eerlijker verhaal. Met ons team van verschillende creatieven werken we iedere dag aan ideeën die ambitie en visie een nieuw gezicht geven. En daar gaat ons hart nou sneller van kloppen!'

Klinkende namen op de gevel

Suzanne: 'Wat we doen wordt ook gezien, gehoord en gevoeld. Zo zijn we trots op het werk dat we in de regio maken onder andere de Gemeente Deventer en onderwijsinstelling Aventus. Ook aan de andere kant van de oceaan rolt onze naam over de marketingafdelingen van Invicta Watch. Iedere keer weer is het onze verrassende aanpak waarmee we bedrijven de marketingpower geven om hun doelgroep in beweging te krijgen. Door met verschillende merkspecialisten de vraag achter de vraag te blijven stellen en ons helemaal onder te dompelen in het merk. Elke dag opnieuw.'

Zeg eens, hoe kijken klanten naar jou als merk?

Martijn: 'Niet iedereen heeft er zo snel een antwoord op. Zonde, want dat betekent ook dat er nog veel onbenut potentieel ligt; voor jou als manager, ondernemer of de klant waar je voor werkt. Onderliggend probleem is dat 'het hebben van een merkidentiteit' weinig tastbaar is en vaak nog wordt onderschat. Dat gaan wij dus veranderen, met onze columns! Concreet? Dat jij de waarde van een merkidentiteit, -positionering en -strategie wel omarmt. En dat is hoognodig, want dagelijks zien wij bedrijven worstelen met hun identiteit en onderscheidend vermogen. Herkenbaar? Daar gaan we je nu alvast een beetje bij helpen.'

Identiteit + zichtbaarheid? = meer merkfans?

Suzanne: 'Was het maar zo simpel als een formule. Net als in het echte leven moeten merken een relatie opbouwen met een publiek. Dat kan alleen als mensen zichzelf langdurig ergens in herkennen of erbij willen horen. En ja: ook als je een accountancy kantoor of een winkel in witgoed hebt. Natuurlijk, een kortingsactie of een advertentie op social media, ze kunnen je allemaal nieuwe volgers opleveren. Maar hoe maak je van die volgers ook loyale fans? Daar heb je dus echt een stevige merkpositionering en strategie voor nodig.'

Op zoek naar jouw unieke verhaal

Bas: 'Het ontwikkelen of aanscherpen van een identiteit is een on-going pro-ces. Een identiteit 'koppelen' we niet zomaar even aan een communicatie-middel. Daarvoor heb je ook een goed merkverhaal nodig. Een merkidentiteit geeft weer wie je bent en hoe je eruit ziet, maar het merkverhaal brengt dat over. Waarin maak jij het verschil? Waarom doe je wat je doet? Welke beelden, kleurstellingen en vormen passen daarbij? Samen vormen ze het fundament van jouw bedrijf.'

Een identiteit zorgt (nog) niet voor merkfans

Marco: 'Daar moet je middelen voor ontwikkelen die consequent het merkverhaal vertellen of uitdragen. Iedere keer weer. Oriëntatie vraagt om overtuiging en verduidelijking, bewust-wording vraagt om inzicht Voor ons als strategisch ontwerpbureau is het de uitdaging om binnen deze kaders te creëren én verrassend te blijven. En dat is precies waar het om gaat als je die ene positie in de markt wilt claimen.'

Ideeën worden beter als je ze met elkaar deelt

Bij Factor 12 zijn we allemaal teamplay-ers, maar los van elkaar zijn we heel verschillend. Een mix van talenten, leeftijden en expertises dus. Door al die verschillende perspectieven vullen we elkaar perfect aan en daar rollen de sterkste ontwerpen uit. Idee?n worden namelijk echt beter als je ze met elkaar deelt. Daar geloven we heilig in. Met onze columns gaan we dat ook doen. Zien we je bij de volgende!?

Deel vandaag nog je vraagstuk met ons. www.factor12.nl

Dit is onze #Broedkas

Een inspirerende en bijzondere plek in ons kantoor. Hier broeden we dagelijks originele ideeën, concepten en strategieën uit. En dat hoeft niet een nieuw corporate merk te zijn. Soms is het een app of een intern vraagstuk waar we op broeden. Samen met ons een keer de diepte in?

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by