Rij mee met GVT

Magazines | Driesteden Business nr6 2021

U heeft vast weleens de rode vrachtwagens van GVT Transport & logistics gezien. Met een vloot van 375 trekkers en 800 trailers zijn we een bekende verschijning in het Nederlandse straatbeeld. Misschien kent u de kleine bakwagens van de fijnmazige stadsdistributie of heeft u eens een trekker-opleggercombinatie ingehaald op de snelweg. Bent u dan benieuwd wat een vrachtwagenchauffeur de hele dag doet? Mijn naam is Jarno van den Noort en ik bestuur één van deze rode vrachtwagens.

Ik werk als vrachtwagenchauffeur Benelux bij GVT Transport en Logistics. Vanuit mijn standplaats in Apeldoorn vervoer ik goederen voor onze klanten in Nederland, België en een stukje Duitsland. Mijn dagen zijn erg afwisselend. De ene dag rijd ik distributieroutes met 15 losadressen, de andere dag heb ik maar 1 losadres. Hoe zit dit precies?

Volle vrachten
In ons vak kennen we de termen ‘FTL’ en ‘LTL’. FTL staat voor full truck load, oftewel een volle bak. Dit lijkt op papier simpel. Van A naar B. Een rit naar Duitsland leverde mooie momenten op.

Ik reed het terrein op van een groot bedrijf en meld mij bij een norse portier. Na het overhandigen van een oerwoud aan documenten en referentienummers, mocht ik lossen. Wel eerst melden bij de loodsbaas. De chef liep mee het magazijn in en gaf zijn medewerker de instructie om te lossen. Dozen verpakt op europallets. Na 30 minuten was de vracht gelost. Ik wilde europallets ruilen, maar daar had de medewerker geen opdracht voor gekregen van zijn chef. Dus ik moest opnieuw naar de chef, die vervolgens weer meeliep het magazijn in, om zijn medewerker opdracht te geven om de lege europallets te laden. Zo was ik getuige van een mooi stukje Duitse hiërarchie.  

Distributie
Van A naar B, C, D, E …. Ook wel ‘LTL’ genoemd. LTL staat voor less then truck load. Deze kleine zendingen worden samengevoegd tot één vrachtwagenlading. En dat is aanpoten.

Om 04.45 uur pak ik mijn autosleutels en vrachtbrieven uit mijn postvak. De planning heb ik de avond ervoor ontvangen via de SMS en e-mail, dus ik weet wat mij te wachten staat. Gewapend met een kop koffie loop ik naar mijn truck en meld mij aan via de boordcomputer. Hierop ontvang ik mijn route die gekoppeld is aan het navigatiesysteem. Nu hoef ik niet handmatig alle adressen in te voeren, dat scheelt tijd. Veel tijd voor oponthoud heb ik niet, want ik heb een distributierit met 14 adressen rondom Groningen. Ik koppel de trailer aan die geladen is met mijn route en rond 05.00 uur ben ik op weg naar de eerste klant. De hele dag ben ik lekker actief bezig om de goederen te lossen. Rond 15.00 uur heb ik alle spullen afgeleverd en meld ik dat ik leeg ben. Ik krijg een berichtje dat ik kan laden bij onze vestiging in Veendam. Deze goederen neem ik mee terug naar Apeldoorn. Hier worden ze weer verdeeld voor de volgende dag. En zo is de cirkel rond!

delen:
Algemene voorwaarden