BData: Persoonlijk contact is de rode draad in onze dienstverlening

Magazines | Driesteden Business nr6 2021

‘Persoonlijk contact is de rode draad in onze dienstverlening’

Persoonlijk, flexibel en servicegericht. Die drie woorden vormen de kern van BData, allround ICT-dienstverlener in Deventer. Meedenken met de klant om deze zo goed mogelijk van dienst te zijn, zit diep in de genen van dit bedrijf. Een aanpak die klanten weten te waarderen.

Fotografie: Evert van de Worp

De klantenkring van BData is heel divers en loopt uiteen van installatie- en interieurbedrijven tot een voetbalclub en de bakker op de hoek. Zij kunnen bij BData terecht voor installatie, beheer en onderhoud van hun netwerk, servers, randapparatuur en werkplekken. “In feite alles op het gebied van IT waar een netwerkstekker aan zit”, stelt Mario Riesebeek, directeur van BData, die het bedrijf in 2009 heeft opgezet. Inmiddels telt het bedrijf elf medewerkers. Hoewel BData ook hardware verkoopt, is IT-dienstverlening het belangrijkst. “Natuurlijk leveren we laptops, maar het mooiste is als we die mogen installeren en aanpassen aan de wensen van de klant.”

Die dienstverlening kan ook in de vorm van een abonnement zijn, zegt Lotte Acquoy, algemeen manager bij BData. “Denk aan Microsoft 365, waarbij we ondersteuning bieden voor Mail en andere Office-programma’s. In dat geval fungeren wij als intermediair tussen de klant en Microsoft en kan de klant ons bellen als hij problemen ondervindt.” Om welke opdracht het ook gaat, de werkwijze is steeds duidelijk herkenbaar. “Persoonlijk contact is de rode draad door onze dienstverlening. Mensen hebben weleens de indruk dat IT’ers snelle jongens in dikke auto’s zijn die hun ding doen en meteen een factuur sturen. Wij streven naar een heel andere uitstraling: een engineer die tijdens een kop koffie even de tijd neemt om de klant mee te nemen in hetgeen hij gedaan heeft. Daar willen we in uitblinken. Want doorgaans is IT voor klanten lastig te begrijpen”, betoogt Riesebeek.

Stukje binding
Die persoonlijke benadering zorgt ook voor een stukje binding, voegt Acquoy toe. “Voor regulier beheer werken we met vaste afspraken, maar als een klant extra vragen heeft, dan neemt de engineer de tijd om hier aandacht aan te besteden. Die flexibiliteit weten onze klanten te waarderen.” Gevraagd naar voorbeelden van deze servicegerichtheid, schudden beiden er moeiteloos een aantal uit de mouw. “Laatst belde een klant omdat zijn vijf jaar oude server het niet meer deed. We hadden er al een offerte voor vervanging liggen. Onze engineer op locatie kon het probleem niet vinden en nam de server mee naar de zaak. Daar bleek het een kleinigheid: een knopje dat blijft hangen. Nog dezelfde dag hebben we de server teruggebracht naar de klant. Die was enorm blij dat hij weer aan de slag kon en gaf ons vervolgens opdracht de nieuwe servers te bestellen.” Ander aansprekend voorbeeld: een voormalige klant nam contact op met de vraag of BData belang had bij oude pc’s. “Dat hadden we niet, maar we hebben ze wel zonder kosten schoongemaakt, zodat ze weggegeven konden worden aan een goed doel.”

Een ander punt waaruit blijkt dat BData zich verplaatst in zijn klanten, is het vakje ‘niet doorbelasten’ op de werkbon. “Onze engineers beslissen zelf hoeveel uren ze doorbelasten. Zijn ze bijvoorbeeld voor het installeren van een printer meer tijd kwijt dan gemiddeld, omdat het tegenzit, dan worden die extra uren niet doorberekend. Dat stellen klanten zeer op prijs en het wekt ook vertrouwen, ze gaan doorgaans blind akkoord met onze werkbon”, zegt Riesebeek.

Hot topic
Gevraagd naar welk onderwerp momenteel actueel is bij ondernemers, aarzelen Riesebeek en Acquoy geen seconde: cybersecurity. “We krijgen regelmatig de vraag of hun bedrijf wel voldoende beveiligd is en of ze gehackt kunnen worden. En ja, dat kan. En doorgaans ligt de oorzaak in het gedrag van hun medewerkers. Daarom gaan we altijd het gesprek aan. Je kunt er natuurlijk een fort van maken, maar het moet wel werkbaar blijven. De kunst is dan ook daarin de juiste balans te vinden.”

Onder andere met presentaties op locatie helpt BData medewerkers bewust te maken van het probleem en ook eenvoudige oplossingen aan te dragen wat ze zelf kunnen doen om een hack te voorkomen. “Bijvoorbeeld hun werkplek locken als ze even weglopen, niet overal hetzelfde wachtwoord voor gebruiken en verdachte mailtjes niet openen. Hier verzorgen we ook trainingen over”, zegt Acquoy. “En daarnaast kunnen we uiteraard ook helpen met een stuk techniek zoals password manager, twee-factorauthenticatie, antivirus- en antispamprogramma’s. En ook met uitgebreide beveiligingsoplossingen.”

Kijkend naar de toekomst, zijn beiden vol vertrouwen. “Het gaat goed met BData.” Op dit moment ligt de focus op stabiliteit en continuïteit en wat minder op groei en extra omzet. Wel hebben we wat andere stippen op de horizon gezet. Intern de juiste mensen op de juiste plek zetten is er één van. En verder door interne automatisering de efficiency van onze processen vergroten, zodat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn.”
 
BData ICT Solutions BV
Hannoverstraat 3
7418 BL Deventer
0570 – 611 540
info@bdata.nl
www.bdata.nl
 

delen:
Algemene voorwaarden