Brandschone werkomgeving?

Magazines | Driesteden Business nr6 2020

winst en groei zijn even minder relevant. We prijzen ons gelukkig met de variatie aan klanten. De horeca kan ons niet meer betalen, maar de zorg gaat skyhigh”, stelt Ter Wal. “Het is buffelen, maar vooralsnog kunnen we het gelukkig handlen. En in een crisis willen bedrijven ontzorgd worden met one-stop shopping: schoonmaak, specialismen en leveringen in één hand. Dat kunnen wij hun bieden.” Keus verwacht geen aanpassingen in zijn eigen bedrijf en blijft werken met rayonleiders, die één keer per week bij klanten komen. “Die begeleiden, instrueren en controleren onze medewerkers om bedrijfsblindheid voor te zijn. Dat is nodig, zeker in deze tijd”, zegt hij. “Een vinger aan de pols en binding met ons bedrijf zijn belangrijk. Als het loonstrookje de enige band is, zou het triest zijn. Daarnaast zorgt onze kwaliteitsmeting ervoor dat klanten de zaken heeft vastliggen.” Voor Hiddink is het afwachten hoe het verder gaat met de huisvesting van bedrijven. “Wordt er voortaan alleen nog vergaderd op kantoor en voor de rest thuisgewerkt? Dat zou grote impact hebben op het aantal vierkante meter vloeroppervlak dat we moeten schoonmaken. Hoewel we ons richten op de zakelijke markt, heeft de eerste coronagolf er dit voorjaar voor gezorgd dat ook thuiswerkende particulieren bij ons aankloppen. Vieze zonnepanelen, stoepen, boeiboorden – al die klussen pakken we nu aan.” Daarnaast startte J. van der Ploeg Dienstverlening een nieuw project: Mijnschonewerkplek.nl. “We merkten dat bedrijven zelf desinfectiemiddelen gingen inkopen zonder kennis van zaken. Sommige zijn alcoholhoudend en schadelijk voor bureaubladen en vloeren”, vertelt Hiddink. Ondanks het feit dat veel opdrachtgevers nog in coronamodus staan, met veel thuiswerkende medewerkers, ziet Dros de nodige lichtpuntjes. “We hebben loon en vakantiegeld kunnen uitbetalen, zonder aanspraak te hoeven maken op overheidsregelingen. Het extra werk dekt het verlies, de omzet blijft stijgen, alleen minder dan verwacht. Verder hebben we een Europese aanbesteding gewonnen en een aantal nieuwe klanten binnengehaald, dus de vooruitzichten zijn goed.” Ronald Dros Peter Hiddink FACILITAIR DB PAG.27  
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by