Als familiebedrijf kunnen we heel snel onze koers veranderen’
De huidige coronacrisis raakt ook Autoverhuur Bultman, nu horeca en stand- bouwers in zwaar weer verkeren, en de personenbusverhuur inzakt. Meegaan met de flow, is dan het motto van Dave Bultman, sinds vorig jaar de algemeen directeur van het bedrijf. De flexibiliteit en betrokkenheid van het familiebedrijf helpen hem nieuwe wegen in te slaan. “Ik barst van de ideeën om onze dienstverlening steeds beter te maken.”
De blauwe busjes van Autoverhuur Bultman zijn een begrip in de regio en ver daarbuiten. Opa Bultman startte in 1923 op 12-jarige leeftijd handelsonderneming Bultman en verkocht vaatjes haring op de fiets in Zutphen. Toen de vis te duur werd en zijn zonen met technische diploma’s in het bedrijf kwamen, maakte hij eind jaren 50 de overstap naar de autohandel, met een dealerschap in Amerikaanse auto’s. En begin jaren 70 ontstond min of meer bij toeval het huidige autoverhuurbedrijf, toen een klant vroeg of hij een busje kon leveren voor een halfjaar. “Mijn vader, inmiddels 77, en oom, zijn nog steeds Ook de personenbusverhuur aan scholen, zorginstellingen en tehuizen is ingezakt. Dat heeft een behoorlijke impact.”
Reden voor Bultman om zijn bedrijf om te turnen naar waar wél vraag naar is. “Meegaan met de flow. Als familiebedrijf kunnen we heel snel onze koers veranderen, we hoeven geen verantwoording af te leggen aan andere aandeelhouders en zeer betrokken bij het bedrijf. Vorig jaar heeft mijn broer zijn eigen pad gekozen en sindsdien sta ik alleen aan het roer”, vertelt Bultman. Zijn zoons Thom (18) en Max (15) werken inmiddels ook mee: Thom in de autoverhuur, Max in de truckwash. “Het is en blijft dus een echt familiebedrijf. De jongste zit nu op de havo en de oudste doet de opleiding mediavormgeving en zou straks zo maar de signing van ons wagenpark kunnen gaan doen.”
Pittige tijd
Zelf werkt Bultman 27 jaar in het bedrijf en kocht 17 jaar geleden samen met zijn broer de helft van de aandelen van zijn vader en oom. “We deden het echt samen: Arjan als operationeel directeur, ik pr & marketing. Dat heb ik afgestoten omdat ik na zijn vertrek de dagelijkse leiding moest overnemen. Het heeft me een paar maanden gekost om me dat eigen te maken”, vertelt hij. “Dit jaar, met de coronacrisis, is het nog pittiger. Een groot deel van het wagenpark staat stil, omdat we veel standbouwers en toeleveranciers van horeca als klant hebben, branches waar momenteel geen werk in is. Ook de personenbusverhuur aan scholen, zorginstellingen en tehuizen is ingezakt. Dat heeft een behoorlijke impact.” Reden voor Bultman om zijn bedrijf om te turnen naar waar wél vraag naar is. “Meegaan met de flow. Als familiebedrijf kunnen we heel snel onze koers veranderen, we hoeven geen verantwoording af te leggen aan andere partijen. Momenteel zijn we bezig de samenstelling van het wagenpark aan te passen, meer richting bussen in het rijbewijs-B-segment. Ook hebben we een elektrisch wagenpark aangeschaft. Die flexibiliteit is onze kracht.”
Ondanks alles (“ik ben echt voor de leeuwen gegooid”) gaat Bultman elke dag met zin en energie naar zijn werk. “Ik beleef er nog steeds veel plezier aan om elke dag mooie dingen te creëren: dat de werkplaats goed draait, dat we de autoverhuur goed in de markt zetten. Ik barst van de ideeën om onze dienstverlening steeds beter te maken.” Die ideeën komen voort uit een stuk ontwikkeling. Bultman, nu bijna 50, begon als automonteur en doorliep het hele bedrijf: van auto’s aftanken, werkplaatschef tot algemeen directeur. “Je kent het bedrijf van haver tot gort en kunt makkelijk meepraten over eventuele knelpunten. Doel is klanten te ontzorgen door snel te schakelen als zij een mobiliteitsprobleem hebben. Mensen geven ons hun vertrouwen: we gaan naar Bultman, dan is het goed. Soms hoppen ze even naar een ander. Het mooiste is als ze terugkomen en zeggen: die doen toch niet hetzelfde.”
Grote betrokkenheid
Die insteek betekent ook dat Bultman continu op zoek is naar manieren om huurders de beste service te verlenen. “Onlangs vroeg een klant of we een auto met cruisecontrol hadden omdat hij vaak lange ritten maakt. Inmiddels hebben we een aantal auto’s in zijn segment daarmee uitgerust. Zo proberen wij als bedrijf steeds mee te denken”, zegt hij. “Ondanks de lastige tijd hebben we daarom ook net nieuwe bussen gekocht. Deze zijn voorzien van dashcams, om bij ongelukken de schuldvraag makkelijker te kunnen bepalen. Verder zijn ze uitgerust met achteruitrijcamera’s en ?sensoren, een telefoonsteun en extra verlichte laadruimtes, alles voor de veiligheid.” Nieuwe technieken zijn belangrijk, maar de betrokkenheid binnen een familiebedrijf is nog veel belangrijker, stelt de De derde generatie aan het werk: zoon Max in de wasstraat Apeldoorner ondernemer met zeven filialen in het land. “Iedere klant is bij ons nog een naam, met wie we een persoonlijke band hebben, waardoor je net dat stapje meer wilt zetten. Je bent er altijd, ook in privétijd. Snel schakelen, ’s avonds of ’s nachts op pad om een vrachtwagen voor een klant af te leveren, geen probleem, gaan!” Die betrokkenheid ervaart Bultman ook bij zijn personeel. “Medewerkers voelen zich familie, dat maakt ons erg sterk. ‘Ik breng nog even dit weg, of maak nog even dat ritje’. En dat merk je ook in de sfeer bij alle vestigingen: je komt binnen bij een warm bedrijf.” Gevraagd naar belangrijke eigenschappen van ondernemers, noemt Bultman inlevingsvermogen richting klanten en personeel, en een helikopterview om naar je bedrijf te kijken. “Daarnaast moet je openstaan voor ideeën en de kracht van anderen. Flexibel zijn om je koers te wijzigen, niet in een vast stramien blijven hangen. Zo dragen ‘de senioren’, mijn vader en oom, regelmatig goede punten aan, dus waarom niet daar je voordeel mee doen”, zegt hij. “Soms ben je te betrokken en moet je afstand nemen om zakelijk te blijven, zeker bij personele kwesties. Ons bedrijf kent een informele cultuur. Mijn stem verheffen is soms lastig, maar het moet wel – in het belang van de organisatie. Maar uiteindelijk moet je het als eigenaar samen met je mensen kunnen doen. Alleen maar sturen werkt averechts.”
Drie generaties
Terugkijkend heeft Bultman met het bedrijf talloze mooie momenten meegemaakt. Bijvoorbeeld de uitverkiezing door BOVAG tot autoverhuurder van het jaar in 2009 en de vijf nominaties die erop volgden. Maar ook leuke reviews (“die deel ik met medewerkers, die hebben het dan goed gedaan”) of een pakje stroopwafels van een tevreden klant. “En het moment dat nieuwe auto’s worden afgeleverd. Dan ik sta daar met mijn vader en mijn zoon, drie generaties, geweldig toch? Of mijn zoon die 600 kilometer op een dag rijdt om auto’s af te leveren, de ander die 30 vrachtwagens op één dag wast en dan vraagt wat hij nu nog kan doen. De kerstborrel in de garage, alle onderlinge gezelligheid.” Mindere momenten waren er zeker ook: een dodelijk ongeval met een auto van het bedrijf, diefstal en sowieso de huidige moeilijke omstandigheden. “Je moet als ondernemer dan alles willen doen om het bedrijf door te laten draaien, je nergens te min voor voelen. Klanten staan er soms van te kijken dat ik zelf ook nog vrachtwagens aflever. Daar streven we naar: bijna onderdeel zijn van de logistieke keten van onze klanten. Zij hoeven zich geen zorgen te maken, wij regelen dat die auto er staat.” Voor de nabije toekomst heeft Bultman zijn plannen al klaar: uitbreiding met Bultman Storage voor de verhuizende consument. “Al in een aantal filialen hebben we containerplaatsen waar mensen tijdelijk hun huisraad kunnen stallen. Daarnaast breiden we de autoverhuuropties uit met 24/7 rent reserveren, starten en afsluiten via een app”, vertelt hij. “Over twee jaar bestaan we honderd jaar. Dat is een doel op zich, zeker in deze tijd. Ik hoop dat we dan kunnen terugkijken op deze periode en zeggen: zo, dat was een goede ervaring.” “Nieuwe technieken zijn belangrijk, maar de betrokkenheid binnen een familiebedrijf is nog veel belangrijker” Vader Ad (77) is nog altijd zeer betrokken bij het bedrijf
De blauwe busjes van Autoverhuur Bultman zijn een begrip in de regio en ver daarbuiten. Opa Bultman startte in 1923 op 12-jarige leeftijd handelsonderneming Bultman en verkocht vaatjes haring op de fiets in Zutphen. Toen de vis te duur werd en zijn zonen met technische diploma’s in het bedrijf kwamen, maakte hij eind jaren 50 de overstap naar de autohandel, met een dealerschap in Amerikaanse auto’s. En begin jaren 70 ontstond min of meer bij toeval het huidige autoverhuurbedrijf, toen een klant vroeg of hij een busje kon leveren voor een halfjaar. “Mijn vader, inmiddels 77, en oom, zijn nog steeds Ook de personenbusverhuur aan scholen, zorginstellingen en tehuizen is ingezakt. Dat heeft een behoorlijke impact.”
Reden voor Bultman om zijn bedrijf om te turnen naar waar wél vraag naar is. “Meegaan met de flow. Als familiebedrijf kunnen we heel snel onze koers veranderen, we hoeven geen verantwoording af te leggen aan andere aandeelhouders en zeer betrokken bij het bedrijf. Vorig jaar heeft mijn broer zijn eigen pad gekozen en sindsdien sta ik alleen aan het roer”, vertelt Bultman. Zijn zoons Thom (18) en Max (15) werken inmiddels ook mee: Thom in de autoverhuur, Max in de truckwash. “Het is en blijft dus een echt familiebedrijf. De jongste zit nu op de havo en de oudste doet de opleiding mediavormgeving en zou straks zo maar de signing van ons wagenpark kunnen gaan doen.”
Pittige tijd
Zelf werkt Bultman 27 jaar in het bedrijf en kocht 17 jaar geleden samen met zijn broer de helft van de aandelen van zijn vader en oom. “We deden het echt samen: Arjan als operationeel directeur, ik pr & marketing. Dat heb ik afgestoten omdat ik na zijn vertrek de dagelijkse leiding moest overnemen. Het heeft me een paar maanden gekost om me dat eigen te maken”, vertelt hij. “Dit jaar, met de coronacrisis, is het nog pittiger. Een groot deel van het wagenpark staat stil, omdat we veel standbouwers en toeleveranciers van horeca als klant hebben, branches waar momenteel geen werk in is. Ook de personenbusverhuur aan scholen, zorginstellingen en tehuizen is ingezakt. Dat heeft een behoorlijke impact.” Reden voor Bultman om zijn bedrijf om te turnen naar waar wél vraag naar is. “Meegaan met de flow. Als familiebedrijf kunnen we heel snel onze koers veranderen, we hoeven geen verantwoording af te leggen aan andere partijen. Momenteel zijn we bezig de samenstelling van het wagenpark aan te passen, meer richting bussen in het rijbewijs-B-segment. Ook hebben we een elektrisch wagenpark aangeschaft. Die flexibiliteit is onze kracht.”
Ondanks alles (“ik ben echt voor de leeuwen gegooid”) gaat Bultman elke dag met zin en energie naar zijn werk. “Ik beleef er nog steeds veel plezier aan om elke dag mooie dingen te creëren: dat de werkplaats goed draait, dat we de autoverhuur goed in de markt zetten. Ik barst van de ideeën om onze dienstverlening steeds beter te maken.” Die ideeën komen voort uit een stuk ontwikkeling. Bultman, nu bijna 50, begon als automonteur en doorliep het hele bedrijf: van auto’s aftanken, werkplaatschef tot algemeen directeur. “Je kent het bedrijf van haver tot gort en kunt makkelijk meepraten over eventuele knelpunten. Doel is klanten te ontzorgen door snel te schakelen als zij een mobiliteitsprobleem hebben. Mensen geven ons hun vertrouwen: we gaan naar Bultman, dan is het goed. Soms hoppen ze even naar een ander. Het mooiste is als ze terugkomen en zeggen: die doen toch niet hetzelfde.”
Grote betrokkenheid
Die insteek betekent ook dat Bultman continu op zoek is naar manieren om huurders de beste service te verlenen. “Onlangs vroeg een klant of we een auto met cruisecontrol hadden omdat hij vaak lange ritten maakt. Inmiddels hebben we een aantal auto’s in zijn segment daarmee uitgerust. Zo proberen wij als bedrijf steeds mee te denken”, zegt hij. “Ondanks de lastige tijd hebben we daarom ook net nieuwe bussen gekocht. Deze zijn voorzien van dashcams, om bij ongelukken de schuldvraag makkelijker te kunnen bepalen. Verder zijn ze uitgerust met achteruitrijcamera’s en ?sensoren, een telefoonsteun en extra verlichte laadruimtes, alles voor de veiligheid.” Nieuwe technieken zijn belangrijk, maar de betrokkenheid binnen een familiebedrijf is nog veel belangrijker, stelt de De derde generatie aan het werk: zoon Max in de wasstraat Apeldoorner ondernemer met zeven filialen in het land. “Iedere klant is bij ons nog een naam, met wie we een persoonlijke band hebben, waardoor je net dat stapje meer wilt zetten. Je bent er altijd, ook in privétijd. Snel schakelen, ’s avonds of ’s nachts op pad om een vrachtwagen voor een klant af te leveren, geen probleem, gaan!” Die betrokkenheid ervaart Bultman ook bij zijn personeel. “Medewerkers voelen zich familie, dat maakt ons erg sterk. ‘Ik breng nog even dit weg, of maak nog even dat ritje’. En dat merk je ook in de sfeer bij alle vestigingen: je komt binnen bij een warm bedrijf.” Gevraagd naar belangrijke eigenschappen van ondernemers, noemt Bultman inlevingsvermogen richting klanten en personeel, en een helikopterview om naar je bedrijf te kijken. “Daarnaast moet je openstaan voor ideeën en de kracht van anderen. Flexibel zijn om je koers te wijzigen, niet in een vast stramien blijven hangen. Zo dragen ‘de senioren’, mijn vader en oom, regelmatig goede punten aan, dus waarom niet daar je voordeel mee doen”, zegt hij. “Soms ben je te betrokken en moet je afstand nemen om zakelijk te blijven, zeker bij personele kwesties. Ons bedrijf kent een informele cultuur. Mijn stem verheffen is soms lastig, maar het moet wel – in het belang van de organisatie. Maar uiteindelijk moet je het als eigenaar samen met je mensen kunnen doen. Alleen maar sturen werkt averechts.”
Drie generaties
Terugkijkend heeft Bultman met het bedrijf talloze mooie momenten meegemaakt. Bijvoorbeeld de uitverkiezing door BOVAG tot autoverhuurder van het jaar in 2009 en de vijf nominaties die erop volgden. Maar ook leuke reviews (“die deel ik met medewerkers, die hebben het dan goed gedaan”) of een pakje stroopwafels van een tevreden klant. “En het moment dat nieuwe auto’s worden afgeleverd. Dan ik sta daar met mijn vader en mijn zoon, drie generaties, geweldig toch? Of mijn zoon die 600 kilometer op een dag rijdt om auto’s af te leveren, de ander die 30 vrachtwagens op één dag wast en dan vraagt wat hij nu nog kan doen. De kerstborrel in de garage, alle onderlinge gezelligheid.” Mindere momenten waren er zeker ook: een dodelijk ongeval met een auto van het bedrijf, diefstal en sowieso de huidige moeilijke omstandigheden. “Je moet als ondernemer dan alles willen doen om het bedrijf door te laten draaien, je nergens te min voor voelen. Klanten staan er soms van te kijken dat ik zelf ook nog vrachtwagens aflever. Daar streven we naar: bijna onderdeel zijn van de logistieke keten van onze klanten. Zij hoeven zich geen zorgen te maken, wij regelen dat die auto er staat.” Voor de nabije toekomst heeft Bultman zijn plannen al klaar: uitbreiding met Bultman Storage voor de verhuizende consument. “Al in een aantal filialen hebben we containerplaatsen waar mensen tijdelijk hun huisraad kunnen stallen. Daarnaast breiden we de autoverhuuropties uit met 24/7 rent reserveren, starten en afsluiten via een app”, vertelt hij. “Over twee jaar bestaan we honderd jaar. Dat is een doel op zich, zeker in deze tijd. Ik hoop dat we dan kunnen terugkijken op deze periode en zeggen: zo, dat was een goede ervaring.” “Nieuwe technieken zijn belangrijk, maar de betrokkenheid binnen een familiebedrijf is nog veel belangrijker” Vader Ad (77) is nog altijd zeer betrokken bij het bedrijf