Online supermarkt Picnic groeit door in Apeldoorn

Magazines | Driesteden Business nr4 2020

Online supermarkt Picnic werd nog maar vijf jaar geleden, in september 2015, opgericht. In Nijkerk verrees een fulfillment center van 3.000 vierkante meter, kort daarna een vestiging in Utrecht, in het hart van het land. Begin dit jaar startte tevens de bouw van een eigen, gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht, dat fulfillment centers door het hele land belevert. Inmiddels bezorgt Picnic in meer dan honderd plaatsen. “Wij zijn het grootste doe-het-zelfbedrijf in Nederland. We hebben onze eigen infrastructuur gebouwd en zijn gericht op continue doorontwikkeling”, stelt Wybe Jan Bleeker, chief officer operations bij Picnic, verantwoordelijk voor het bestellen van goederen tot het afleveren bij hubs (distributiepunten) voor alle fulfillment centers van Picnic in Nederland en Duitsland. “Daarvoor maken we graag gebruik van de kennis van al onze medewerkers om dingen te verbeteren in het arbeidsproces. We dagen mensen uit De feestelijke opening door (v.l.n.r.) Wybe Jan Bleeker, wethouder Jeroen Joon en Michiel Muller TEKST: WILMA SCHREIBER FOTOGRAFIE: EVERT VAN DE WORP PAG.13 DB en creëren zo veel betrokkenheid en een echt familiegevoel. hierdoor. Zo onderscheiden we ons van andere bedrijven.” Impuls werkgelegenheid En nu dus naast een hub (van waaruit bezorgers in kleine elektrische wagentjes de boodschappen bij klanten thuis bezorgen) ook een fulfillment center in Apeldoorn in het voormalige pand van THR. Waarom Apeldoorn? “We hadden al vestigingen in Nijkerk, Utrecht, Diemen, Eindhoven en Rotterdam, maar zochten nog een goede locatie richting Zwolle, Apeldoorn, Deventer of eigenlijk Enschede omdat we verder wilden groeien”, zegt Bleeker. “We hadden al gezocht in Zwolle en Enschede, maar daar was geen geschikt pand te vinden.” Via Oost NL kwam toen het pand op bedrijvenpark Ecofactorij in beeld en in no time vonden eigenaar Reesink en Picnic elkaar. “Het pand was al mooi rood, dus dit was meant to be”, lacht de COO. Medio april werd het pand opgeleverd, 1 juli vond de officiële opening plaats. Met 20.000 vierkante meter is het de grootste van de zes fulfillment centers van Picnic; in totaal staat er 1.200 meter aan stellingen met uiteenlopende producten plus een koelcel van 3.000 vierkante meter. Met de komst van Picnic naar Apeldoorn krijgt de werkgelegenheid van de stad een flinke impuls: eind van de zomer wil het bedrijf 450 medewerkers in dienst hebben, bij voorkeur mensen uit de omgeving, onder wie veel jongeren. “We hebben werk voor orderpickers, dispatchers die kratjes in frames plaatsen, receipt operators, flow operators, kwaliteitsmensen, managers, trainers en recruiters”, vertelt Bleeker. “Iedereen binnen ons bedrijf staat daarbij in dienst van de belangrijkste rollen bij Picnic: shoppers (inpakkers) en runners (bezorgers).” In de week na de opening verwerkte Picnic circa 250 orders, eind juli waren dat er al 2.000 per week. “Op basis van onze huidige infrastructuur verwacht ik dat dit over een jaar zal zijn gegroeid naar 40.000 orders per week. Wellicht meer als we een volgende stap in efficiënt werken kunnen maken. Dan kunnen we tegen die tijd met 450 mensen nog veel meer doen.” Eigen innovaties De doe-het-zelf mentaliteit is ook terug te zien in de machines die Picnic heeft staan in het nieuwe Apeldoornse fulfillment center. Zo werd in samenwerking met Niverplast in Nijverdal een ‘bagging machine’ ontwikkeld, die automatisch tasjes in kratten plaatst. “Eerder hadden we veel mensen nodig om dat werk te doen en zat er onvoldoende snelheid in het proces. Bovendien is een krat achterlaten bij de klant niet aantrekkelijk omdat deze dan statiegeld moet betalen”, aldus Bleeker. “We hebben gekeken bij concullega’s in het buitenland, maar dit proces was nog nergens geautomatiseerd. Het lastige was om een plastic zakje uit te klappen en goed in het krat te plaatsen. In een proefopstelling in Utrecht hebben we een jaar lang proefgedraaid en alle kinderziektes eruit gehaald. Het streven is om deze machine ook in andere fulfillment centers te plaatsen en zo medewerkers vrij te spelen voor andere werkzaamheden.” Daarnaast ontwikkelde Picnic in samenwerking met een Duits spuitgietbedrijf eveneens een nieuw krat voor gekoelde producten. Gevraagd naar de toekomstplannen van Picnic, is de strategie helder. “Heel hard groeien en hier in Apeldoorn binnen een jaar op fullscale zijn. En dan wellicht meerdere steden in de regio aanhaken en ook daar hubs openen. En mocht de vraag onze capaciteit overtreffen, dan gaan we op zoek naar een nieuwe locatie in de buurt.” LOGISTIEK Wybe Jan Bleeker, COO Picnic PAG.14 Online gevonden worden Veel online verkopers besluiten om, naast hun webshop, ook te verkopen op grote marketplaces, zoals Bol of Amazon. Dat is een goed idee, want de meeste klanten kopen online het liefst via de bekende wegen. Logisch. Als je een cadeautje koopt, doe je dat bij voorkeur via de bekende – en betrouwbare – marketplaces. Zo geregeld
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by