Ik laat niet los voor ik mijn doel bereikt heb’
Bij de Start van SignSellers in Lochem investeerde directeur Dennis Martens bewust in coaching om van zijn bedrijf een succes te maken en zijn groeidoelstellingen te realiseren. Na één jaar heeft hij de basis op orde, schrijft hij bijna zwarte cijfers en komt de groeilijn er ook al in. Een van de belangrijkste succesfactoren? Zijn team, dat als één man gaat voor kwaliteit.
De medewerkers van SignSellers werkten allen eerder voor het bekende
reclameproductiebedrijf RapiText, al sinds de jaren 60 actief in de regio, en voor de opvolger Duropanel in Lochem. Toen dat laatste bedrijf besloot zijn activiteiten in Lochem te stoppen en met de kernactiviteit - sublimatie - verder te gaan onder de Kamp Coating Groep in Eindhoven, zag Martens, destijds vestigingsmanager, kansen voor een nieuw signbedrijf in Lochem. Kwalitatief goede belettering is en blijft belangrijk voor onze klanten. Hun naamsbekendheid stijgt en daarmee ook hun verkoopcijfers”, stelt hij. “De klant kan bij onze dienstverlening in- en uitstappen waar en wanneer hij wil. Als partner willen we hem ontzorgen en met onze kennis en ervaring elke concrete vraag oplossen. Met het best passende materiaal tegen een reële prijs.”
Serieuze ambitie
SignSellers werkt (via een intermediair) voor uiteenlopende landelijke detailhandelketens, die dagelijks producten bestellen. Daarnaast levert het bedrijf onder meer bordjes voor de sport- en speeltoestellen van fabrikant Nijha en bakens voor aannemers in de bouw en infra. “We richten ons met name op het mkb, maar kunnen ook alle uitingen voor de bakker op de hoek verzorgen. Van stickers op producten tot lichtbakken, visitekaartjes en vlaggen. Daarnaast verkopen we via onze webshop ook eigen producten, waaronder stickers, bordjes en kuchschermen”, vertelt Martens. Over vijf jaar wil de Lochemse directeur weer dé grote partij in de regio zijn en groeien naar veertien of meer medewerkers en een omzet van 3 miljoen euro. Een serieuze ambitie die hij onderstreept met een onlangs binnengehaalde opdracht: de ‘rebranding’ verzorgen van een vereniging bedrijven met meer dan 130 vestigingen in Nederland. “Wij bieden alle uitingen aan conform de huisstijl – van briefpapier tot buitenreclame – en elke ondernemer kan naast een aantal verplichte items kiezen wat hij zelf wil toevoegen.”
Naast het ontwerpen, produceren en monteren van uiteenlopende signing-producten ziet Martens dat digitale signing een steeds grotere plek opeist, mede
aanlopen om er toch doorheen te komen.”
Die instelling heeft hem gebracht waar hij
nu staat: na één jaar draait SignSellers
bijna zwarte cijfers, is de basis op orde en
worden de kosten gedekt. “Dat maakt dat
ik er wat relaxter in sta. Ik draai geen 80
uur per week meer zoals in het begin”,
lacht Martens. “In coronatijd hebben we
de omzet in één maand verdubbeld,
zonder in de overuren te schieten. Dat laat
zien dat we klaar zijn voor groei.”
Het betekent ook dat de medewerkers van
SignSellers echt een team vormen.
“Iedereen kan het werk leren, maar als
team functioneren volgens de gestelde
prioriteiten en afspraken en zonder te
verslappen in kwaliteit: dat kan alleen met
een team dat samen iets moois wil maken.
We hebben dan ook afgesproken dat
wanneer uitbreiding aan de orde is, we
met zijn allen bekijken of iemand, los van
zijn professionele kwaliteiten, in het team
past. Dat is het allerbelangrijkste”, stelt
Martens, die tevreden terugkijkt op het
eerste jaar. “We hebben er verschillende
klanten bij gekregen en bestaande relaties
doen meer bij ons dan voorheen, onder
meer omdat ze sinds de hernieuwde
kennismaking beter weten wat we doen.
Dat de markt ons nu al dat vertrouwen
geeft, sterkt mij in de gedachte dat we de
beoogde groei ook gaan realiseren.”
op één lijn en kom je sneller tot een goed
resultaat. Klanten krijgen mijn mobiele
nummer, zodat ze me indien nodig altijd
kunnen bereiken.” Daarnaast ziet hij daadkracht,
creativiteit en overzicht als belangrijke
eigenschappen voor een ondernemer. “Ik
word weleens vergeleken met een pitbull: ik
laat niet los voor ik mijn doel bereikt heb.
Soms moet je een paar keer tegen een muur
onder invloed van corona. “Denk aan
tellers die aangeven hoeveel mensen er
fysiek in de winkel zijn en hoeveel er nog
bij mogen. Die digitale schermen kunnen
we ook uitrusten met dispensers van
ontsmettingsmiddel, terwijl op het scherm
zelf bijvoorbeeld de aanbieding van de
week of de geldende coronamaatregelen
te lezen zijn.” Ook hier verzorgt SignSellers
het hele traject: inventariseren wat
nodig is, de schermen leveren inclusief
software en indien gewenst de content op
afstand toevoegen of weghalen. “Het is
zelfs al mogelijk om per afdeling een
andere boodschap op het scherm te
projecteren. Zo kun je als ondernemer heel
gericht sturen. En het feit dat de schermen
steeds goedkoper worden, versterkt deze
trend.” Naast digitaler wordt signing ook
steeds groener. Zo produceert SignSellers
borden op 100% circulair materiaal en
worden ook de folies steeds meer pvc-vrij.
“Eigenlijk is er voor vrijwel elk product een
groen alternatief. Dat promoten we ook
actief.”
Persoonlijk contact
In de omgang met klanten staat persoonlijk
contact bovenaan bij Martens. “Als je
informeel met elkaar omgaat, zit je eerder