Over auto’s gesproken…
De eerste schokgolf lijkt wat geluwd en
de meeste autofabrikanten hervatten
hun productie weer grotendeels. Toch
ontkomt een aantal merken niet aan
drastische reorganisaties aangezien
voorlopig de productiecapaciteit veel te
groot is, een probleem dat overigens al
langer speelde. Vervelende bijkomstigheid
van het stilleggen van een aantal
productiefaciliteiten: de levering van
een aantal ‘bijtellingsgevoelige’ elektrische
auto’s dreigt te stagneren. Als deze
auto’s niet vóór 31 december van dit jaar
worden geleverd, zien de berijders vijf
jaar gunstige bijtelling (8%) verdampen.
Een trend die in China al wordt waargenomen
biedt wellicht ook voor de Europese
auto-industrie perspectief. Veel
Chinese forenzen mijden uit gezondheidsoverwegingen
het openbaar vervoer
en kopen een auto voor hun dagelijkse
woon-werkverkeer. Ook in
Nederland zal de populariteit van het
openbaar vervoer ernstig lijden onder
de anderhalve meter samenleving. De
capaciteit, altijd al wat aan de krappe
kant, verschuift nu vermoedelijk in rap
tempo naar volslagen ontoereikend.
Naast het toegenomen thuiswerken
zullen fiets en auto dus de komende
jaren ook in Nederland een belangrijke
rol blijven vervullen voor forenzen. En
dat is dan op termijn weer goed nieuws
voor zowel de auto- als de fietsbranche.
door John Plette,
commercieel directeur XLLease
en Lex van Velzen
Up to date klassieker
Heel subtiel en bescheiden heeft Porsche z’n boegbeeld, de legendarische 911, vernieuwd. Komende
zomer wordt de reeks nieuwe 911’s gecompleteerd met de introductie van de Targa-versies, een mooie en
inmiddels klassieke mix tussen coupé en cabrio. De Targa’s zijn sinds hun introductie in 1965 een vast
onderdeel van de Porsche-familie. De Targa-versies worden leverbaar als Targa 4 en Targa 4S, waarbij de
laatste versie optioneel een handgeschakelde zevenbak meekrijgt, een automaat en vierwielaandrijving
zijn standaard aanwezig. Het Targa-dak kan in negentien seconden worden geopend.
John Plette: Een sterk staaltje: Porsche is het enige merk dat dit jaar z’n verkopen fors heeft zien
toenemen in een verder sterk krimpende markt. De toename komt vooral door de introductie van de
nieuwe 911 en de ook goed ontvangen Cayenne Coupé.
Lex van Velzen: Inmiddels onvoorstelbaar, maar tussen 1962 en 1996 heeft de Rijkspolitie meer dan 500
Porsche’s in gebruik gehad, in eerste instantie de 356 maar de 911 Targa is verreweg het meest ingezet.
Met z’n nieuwe A3 Limousine presenteert
Audi weer een tijdloos elegante aanvulling op
z’n A3-modelreeks. De nieuwe Limousine is
zo’n vier centimeter gegroeid ten opzichte van
z’n voorganger en daarmee in totaal vijftien
centimeter langer dan de wat sportiever
gelijnde vijfdeurs A3 Sportback. Onderhuids
delen beide A3’s uiteraard dezelfde techniek
en ook het dashboard is identiek. Leuk detail:
de Limousine komt heel anders over dan de
Sportback, maar is nauwelijks duurder.
John Plette: Net zo veelzijdig te configureren als
de A3 Sportback, dus een vrijwel eindeloze reeks
mogelijkheden om een geheel unieke A3 Limousine
samen te stellen.
Lex van Velzen: Audi breidt de A3-reeks in rap
tempo uit met nieuwe motor- en transmissiemogelijkheden,
zo zijn de A3 35 TFSI en de A3 35 TDI nu
ook met de S tronic automaat verkrijgbaar.
Chique verschijning
Over auto’s
gesproken…
STOER MET STEKKER
Met z’n bijna vijf meter lengte zie je Toyota’s
nieuwe Highlander niet snel over het
hoofd. Echt een auto volgepakt met
superlatieven. Standaard op twintig inch
wielen, tweeduizend kilo trekgewicht, bijna
driehonderd pk en dankzij een tweetal
elektromotoren voorzien van een slimme
vierwielaandrijving. Z’n plug-in hybride
systeem maakt deze reus relatief zuinig in
verhouding tot z’n omvang.
John Plette: Zelfde onderstel en techniek
als de RAV 4 maar dan 35 centimeter
langer en standaard als zevenzitter. Deze
Highlander biedt bijna twee kuub bagageruimte
als je alle passagiers thuislaat.
Lex van Velzen: Geinig detail: een digitale
breedbeeld achteruitkijkspiegel waarin je de
hoofdsteunen achter en de achterpassagiers
niet ziet.
PAG.9
DB
PLUG-IN ZWEED
Met de introductie van de XC40 Recharge T4 heeft Volvo z’n plug-in familie tot vijftien
exemplaren uitgebreid. De Recharge T4 is de voordeligste plug-in Volvo, maar levert toch
heel decente prestaties. Zo mag er 1.800 kilo aan de trekhaak en de 211 aanwezig pk’s
staan er garant voor dat de combinatie dan ook nog wel van z’n plek komt. Het elektrische
bereik is zo’n 41 kilometer, de uitrusting is netjes compleet.
John Plette: Voor Nederland misschien niet zo relevant, maar uit veiligheidsoogpunt heeft
Volvo met directe ingang de topsnelheid van al z’n modellen beperkt tot 180 kilometer per
uur.
Lex van Velzen: Met de Recharge T5 heeft Volvo nog een sterkere versie in de aanbieding,
later dit jaar volgt nog de volledig elektrisch aangedreven XC40 Recharge P8.
Stekkerstationcar
Na de A6 Limousine is nu ook de Audi A6 Avant als
plug-in hybride leverbaar, de nieuwkomer heet voluit A6
TFSI 55 e quattro Competition. De plug-in Avant levert
ronduit aangename prestaties, zo bedraagt de topsnelheid
250 kilometer per uur, sprint de stekkerstation
binnen de zes tellen naar de honderd en kan zo’n 51
kilometer puur elektrisch rijden. De elektrische topsnelheid
is met 135 kilometer per uur naar de huidige maatstaven
in ieder geval overdag ook nog hoogst illegaal.
John Plette: Mooie auto en geweldige prestaties, maar
volledig elektrisch rijden met de e-tron modellen bevalt
ook prima. Het elektrische bereik van deze Avant zal voor
veel berijders in de praktijk voldoende zijn.
Lex van Velzen: Het accupakket gaat iets ten koste van de
bagageruimte, maar de laadvloer is wel volledig vlak.
Lexus’ eerste
Met de UX300 e Electric introduceert Lexus z’n eerste
volledig elektrisch aangedreven model. Om de koudwatervrees
voor het accupakket weg te nemen, heeft Lexus de
toch al riante garantieregeling van vijf jaar of 200.000
kilometer opgerekt: de accu’s worden tien jaar of tot één
miljoen kilometers gegarandeerd. De UX300e is nu al te
bestellen en kan dan volgens Lexus voor snelle beslissers
nog dit jaar op naam gesteld worden, waardoor berijders
de komende vijf jaar nog van het gunstige bijtellingstarief
van acht procent kunnen profiteren.
John Plette: Met zo’n dikke driehonderd kilometer is het
bereik niet echt spectaculair te noemen, maar het zal voor
de meeste berijders ruim voldoende zijn.
Lex van Velzen: De voordeligste versie staat voor een
krappe vijftig mille op de prijslijst, maar met wat leuke
opties lopen de prijzen snel op. Lexus kan ook wallbox of
laadpaal voor thuisgebruik meeleveren.
Spoedig met stekker
Ruim zes miljoen exemplaren heeft Volkswagen inmiddels van z’n Tiguan aan de m/v gebracht
en daarmee is de Tiguan ruimschoots de best verkochte SUV in z’n segment in Europa
en nummer drie wereldwijd. Elke 35 seconden rolt er een Tiguan van de band in één van de
vier fabrieken ter wereld waar de Tiguan wordt gebouwd. De in 2017 toegevoegde ruim elf
centimeter langere Allspace-versie is inmiddels populairder dan het origineel, ruim vijfenvijftig
procent van de klanten kiest de versie met de langere wielbasis. Om het succes verder uit te
bouwen, ondergaat de Tiguan dit jaar een optische en technische metamorfose waarbij
onder andere een plug-in hybride versie wordt toegevoegd. Op naar de volgende mijlpaal.
John Plette: De SUV-mode was al een tijdje goed op stoom toen Volkswagen de Tiguan
introduceerde, maar van het begin af aan heeft de Tiguan een dominante marktpositie
ingenomen.
Lex van Velzen: Niet teveel aan hethet uiterlijk veranderen graag, dat is nog helemaal bij de tijd.