Over auto’s gesproken…

Magazines | Driesteden Business nr3 2020

De eerste schokgolf lijkt wat geluwd en de meeste autofabrikanten hervatten hun productie weer grotendeels. Toch ontkomt een aantal merken niet aan drastische reorganisaties aangezien voorlopig de productiecapaciteit veel te groot is, een probleem dat overigens al langer speelde. Vervelende bijkomstigheid van het stilleggen van een aantal productiefaciliteiten: de levering van een aantal ‘bijtellingsgevoelige’ elektrische auto’s dreigt te stagneren. Als deze auto’s niet vóór 31 december van dit jaar worden geleverd, zien de berijders vijf jaar gunstige bijtelling (8%) verdampen. Een trend die in China al wordt waargenomen biedt wellicht ook voor de Europese auto-industrie perspectief. Veel Chinese forenzen mijden uit gezondheidsoverwegingen het openbaar vervoer en kopen een auto voor hun dagelijkse woon-werkverkeer. Ook in Nederland zal de populariteit van het openbaar vervoer ernstig lijden onder de anderhalve meter samenleving. De capaciteit, altijd al wat aan de krappe kant, verschuift nu vermoedelijk in rap tempo naar volslagen ontoereikend. Naast het toegenomen thuiswerken zullen fiets en auto dus de komende jaren ook in Nederland een belangrijke rol blijven vervullen voor forenzen. En dat is dan op termijn weer goed nieuws voor zowel de auto- als de fietsbranche. door John Plette, commercieel directeur XLLease en Lex van Velzen Up to date klassieker Heel subtiel en bescheiden heeft Porsche z’n boegbeeld, de legendarische 911, vernieuwd. Komende zomer wordt de reeks nieuwe 911’s gecompleteerd met de introductie van de Targa-versies, een mooie en inmiddels klassieke mix tussen coupé en cabrio. De Targa’s zijn sinds hun introductie in 1965 een vast onderdeel van de Porsche-familie. De Targa-versies worden leverbaar als Targa 4 en Targa 4S, waarbij de laatste versie optioneel een handgeschakelde zevenbak meekrijgt, een automaat en vierwielaandrijving zijn standaard aanwezig. Het Targa-dak kan in negentien seconden worden geopend. John Plette: Een sterk staaltje: Porsche is het enige merk dat dit jaar z’n verkopen fors heeft zien toenemen in een verder sterk krimpende markt. De toename komt vooral door de introductie van de nieuwe 911 en de ook goed ontvangen Cayenne Coupé. Lex van Velzen: Inmiddels onvoorstelbaar, maar tussen 1962 en 1996 heeft de Rijkspolitie meer dan 500 Porsche’s in gebruik gehad, in eerste instantie de 356 maar de 911 Targa is verreweg het meest ingezet. Met z’n nieuwe A3 Limousine presenteert Audi weer een tijdloos elegante aanvulling op z’n A3-modelreeks. De nieuwe Limousine is zo’n vier centimeter gegroeid ten opzichte van z’n voorganger en daarmee in totaal vijftien centimeter langer dan de wat sportiever gelijnde vijfdeurs A3 Sportback. Onderhuids delen beide A3’s uiteraard dezelfde techniek en ook het dashboard is identiek. Leuk detail: de Limousine komt heel anders over dan de Sportback, maar is nauwelijks duurder. John Plette: Net zo veelzijdig te configureren als de A3 Sportback, dus een vrijwel eindeloze reeks mogelijkheden om een geheel unieke A3 Limousine samen te stellen. Lex van Velzen: Audi breidt de A3-reeks in rap tempo uit met nieuwe motor- en transmissiemogelijkheden, zo zijn de A3 35 TFSI en de A3 35 TDI nu ook met de S tronic automaat verkrijgbaar. Chique verschijning Over auto’s gesproken… STOER MET STEKKER Met z’n bijna vijf meter lengte zie je Toyota’s nieuwe Highlander niet snel over het hoofd. Echt een auto volgepakt met superlatieven. Standaard op twintig inch wielen, tweeduizend kilo trekgewicht, bijna driehonderd pk en dankzij een tweetal elektromotoren voorzien van een slimme vierwielaandrijving. Z’n plug-in hybride systeem maakt deze reus relatief zuinig in verhouding tot z’n omvang. John Plette: Zelfde onderstel en techniek als de RAV 4 maar dan 35 centimeter langer en standaard als zevenzitter. Deze Highlander biedt bijna twee kuub bagageruimte als je alle passagiers thuislaat. Lex van Velzen: Geinig detail: een digitale breedbeeld achteruitkijkspiegel waarin je de hoofdsteunen achter en de achterpassagiers niet ziet. PAG.9 DB PLUG-IN ZWEED Met de introductie van de XC40 Recharge T4 heeft Volvo z’n plug-in familie tot vijftien exemplaren uitgebreid. De Recharge T4 is de voordeligste plug-in Volvo, maar levert toch heel decente prestaties. Zo mag er 1.800 kilo aan de trekhaak en de 211 aanwezig pk’s staan er garant voor dat de combinatie dan ook nog wel van z’n plek komt. Het elektrische bereik is zo’n 41 kilometer, de uitrusting is netjes compleet. John Plette: Voor Nederland misschien niet zo relevant, maar uit veiligheidsoogpunt heeft Volvo met directe ingang de topsnelheid van al z’n modellen beperkt tot 180 kilometer per uur. Lex van Velzen: Met de Recharge T5 heeft Volvo nog een sterkere versie in de aanbieding, later dit jaar volgt nog de volledig elektrisch aangedreven XC40 Recharge P8. Stekkerstationcar Na de A6 Limousine is nu ook de Audi A6 Avant als plug-in hybride leverbaar, de nieuwkomer heet voluit A6 TFSI 55 e quattro Competition. De plug-in Avant levert ronduit aangename prestaties, zo bedraagt de topsnelheid 250 kilometer per uur, sprint de stekkerstation binnen de zes tellen naar de honderd en kan zo’n 51 kilometer puur elektrisch rijden. De elektrische topsnelheid is met 135 kilometer per uur naar de huidige maatstaven in ieder geval overdag ook nog hoogst illegaal. John Plette: Mooie auto en geweldige prestaties, maar volledig elektrisch rijden met de e-tron modellen bevalt ook prima. Het elektrische bereik van deze Avant zal voor veel berijders in de praktijk voldoende zijn. Lex van Velzen: Het accupakket gaat iets ten koste van de bagageruimte, maar de laadvloer is wel volledig vlak. Lexus’ eerste Met de UX300 e Electric introduceert Lexus z’n eerste volledig elektrisch aangedreven model. Om de koudwatervrees voor het accupakket weg te nemen, heeft Lexus de toch al riante garantieregeling van vijf jaar of 200.000 kilometer opgerekt: de accu’s worden tien jaar of tot één miljoen kilometers gegarandeerd. De UX300e is nu al te bestellen en kan dan volgens Lexus voor snelle beslissers nog dit jaar op naam gesteld worden, waardoor berijders de komende vijf jaar nog van het gunstige bijtellingstarief van acht procent kunnen profiteren. John Plette: Met zo’n dikke driehonderd kilometer is het bereik niet echt spectaculair te noemen, maar het zal voor de meeste berijders ruim voldoende zijn. Lex van Velzen: De voordeligste versie staat voor een krappe vijftig mille op de prijslijst, maar met wat leuke opties lopen de prijzen snel op. Lexus kan ook wallbox of laadpaal voor thuisgebruik meeleveren. Spoedig met stekker Ruim zes miljoen exemplaren heeft Volkswagen inmiddels van z’n Tiguan aan de m/v gebracht en daarmee is de Tiguan ruimschoots de best verkochte SUV in z’n segment in Europa en nummer drie wereldwijd. Elke 35 seconden rolt er een Tiguan van de band in één van de vier fabrieken ter wereld waar de Tiguan wordt gebouwd. De in 2017 toegevoegde ruim elf centimeter langere Allspace-versie is inmiddels populairder dan het origineel, ruim vijfenvijftig procent van de klanten kiest de versie met de langere wielbasis. Om het succes verder uit te bouwen, ondergaat de Tiguan dit jaar een optische en technische metamorfose waarbij onder andere een plug-in hybride versie wordt toegevoegd. Op naar de volgende mijlpaal. John Plette: De SUV-mode was al een tijdje goed op stoom toen Volkswagen de Tiguan introduceerde, maar van het begin af aan heeft de Tiguan een dominante marktpositie ingenomen. Lex van Velzen: Niet teveel aan hethet uiterlijk veranderen graag, dat is nog helemaal bij de tijd.
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by