Deidentiteit van het familiebedrijf wil ik koste wat kost behouden’

Magazines | Driesteden Business nr3 2020

Anderhalf jaar geleden nam Gerbrand Oterdoom het Apeldoornse bedrijf Kisjes Transport over van de toenmalige eigenaar Roelof Kisjes. In een geleidelijke overdracht werden gezamenlijk de lijnen voor de toekomst uitgezet. Dat leidde tot nieuwe contracten, uitbreiding van de werkzaamheden en verhuizing naar een grotere locatie. “We hebben de organisatie professioneler opgetuigd, met meer mogelijkheden. Nu is het tijd voor bestendigen, zeker in deze tijd Bij alle bedrijfsmatige aanpassingen behoudt Oterdoom het goede. In de eerste plaats is dat de focus op het specialisme van Kisjes Transport: het kraantransport oftewel de hijs- en losmogelijkheden in aansluiting op het transport. “Stel we vervoeren zonnepanelen, dan legt de machinist die ook op 35 meter hoogte op het dak naast de monteur neer. Een toevoeging waarmee we de klant echt ontzorgen”, stelt hij. “Ook in containers bieden we extra service. We werken veel voor materieeldiensten van klanten en kunnen hun indien nodig extra containers voor opslag bieden.” Die service is mede te danken aan het feit dat Kisjes Transport regionaal sterk wil zijn; hoewel er ook landelijk en soms zelfs internationaal wordt gewerkt, ligt daar niet de focus. “We hebben altijd een paar auto’s rond Apeldoorn rijden voor het geval zich een calamiteit voordoet en we auto’s nodig hebben”, vertelt Oterdoom. “Andere klanten hebben daar begrip voor. Die weten dat wanneer ze zelf een calamiteit hebben, wij ook voor hen klaarstaan.” Sterke band Met die kernwaarden bouw je in de ogen van Oterdoom een klantenkring om je heen. “Die klanten wensen of verwachten zelfs dat wanneer ze bellen de vrachtwagen van Kisjes al bijna komt COVERSTORY Regionaal sterk Een ander kenmerk waarmee Kisjes Transport zich onderscheidt in de markt, is de flexibiliteit. “Dat is mooi zeggen natuurlijk, maar we maken het ook waar. ‘Nee’ staat bijna niet in ons woordenboek. Bij een storing in het energienetwerk of wanneer grote machines stilstaan vanwege een defect onderdeel of revisie, moet je à la minute uitrukken. Binnen onze storingsorganisatie is buiten kantooruren standaard één chauffeur paraat plus een achterwacht. Zo kunnen we op elk moment van de dag – tot eerste kerstdag aan toe – met een kraanwagen onderweg zijn.” voorrijden. Het is superbelangrijk om dat vol te houden”, stelt hij. “Een ander belangrijk punt is kennis van materieel en van machines. De chauffeur die komt aanrijden, moet het verschil maken.” Daarnaast bewaakt de nieuwe directeur de identiteit van het familiebedrijf. “De manier van werken en van omgaan met elkaar hebben we allemaal meegekregen. We willen een nette werkgever zijn en dat betaalt zich terug. Hoewel het de laatste jaren lastig was om personeel te krijgen, hebben wij continu aan goede mensen kunnen komen. Dat voelt ook als een stukje waardering, dat mensen graag voor ons willen werken.” Ook nu in coronatijd ziet Oterdoom dat zijn medewerkers naar elkaar toe trekken en dat de band verder gaat dan werk. “Bijvoorbeeld als iemand thuis iets heeft, zieken in de familie of dat de vrouw in de zorg werkt. Dan nemen collega’s wel een andere keer een dagje vrij en rijden ze zodat die persoon thuis kan zijn bij de familie. Die normen en waarden hoef je binnen een familiebedrijf niet aan te sturen, die zijn vanzelfsprekend.” Dat geldt overigens niet alleen onder medewerkers onderling maar ook over en weer met de werkgever. “Als er ’s nachts een storing is en ik heb drie auto’s nodig, dan staan de jongens klaar. Omdat ze weten: als er wat bij mij wat speelt, is het bedrijf er ook voor mij”, zegt Oterdoom. “Dat willen we voortzetten. Ook in de huidige tijd, nu je voor het behalen van een bepaalde marge meer schaalgrootte nodig hebt vanwege oplopende kosten door hogere eisen aan materialen en strengere milieueisen. Maar de groei zal beperkt blijven, want die identiteit van het familiebedrijf wil ik koste wat kost behouden.”  
delen:
Algemene voorwaarden Hosted by