Deidentiteit van het familiebedrijf wil ik koste wat kost behouden’
Anderhalf jaar geleden nam Gerbrand Oterdoom het Apeldoornse bedrijf Kisjes Transport over van de toenmalige eigenaar Roelof Kisjes. In een geleidelijke overdracht werden gezamenlijk de lijnen voor de toekomst uitgezet. Dat leidde tot nieuwe contracten, uitbreiding van de werkzaamheden en verhuizing naar een grotere locatie. “We hebben de organisatie professioneler opgetuigd, met meer mogelijkheden. Nu is het tijd voor bestendigen, zeker in deze tijd
Bij alle bedrijfsmatige aanpassingen behoudt Oterdoom het goede. In de eerste plaats is dat de focus op het specialisme van Kisjes Transport: het kraantransport oftewel de hijs- en losmogelijkheden in aansluiting op het transport. “Stel we vervoeren zonnepanelen, dan legt de machinist die ook op 35 meter hoogte op het dak naast de monteur neer. Een toevoeging waarmee we de klant echt ontzorgen”, stelt hij. “Ook in containers bieden we extra service. We werken veel voor materieeldiensten van klanten en kunnen hun indien nodig extra containers voor opslag bieden.”
Die service is mede te danken aan het
feit dat Kisjes Transport regionaal sterk
wil zijn; hoewel er ook landelijk en soms
zelfs internationaal wordt gewerkt, ligt
daar niet de focus. “We hebben altijd
een paar auto’s rond Apeldoorn rijden
voor het geval zich een calamiteit
voordoet en we auto’s nodig hebben”,
vertelt Oterdoom. “Andere klanten
hebben daar begrip voor. Die weten dat
wanneer ze zelf een calamiteit hebben,
wij ook voor hen klaarstaan.”
Sterke band
Met die kernwaarden bouw je in de ogen
van Oterdoom een klantenkring om je
heen. “Die klanten wensen of verwachten
zelfs dat wanneer ze bellen de
vrachtwagen van Kisjes al bijna komt
COVERSTORY
Regionaal sterk
Een ander kenmerk waarmee Kisjes
Transport zich onderscheidt in de
markt, is de flexibiliteit. “Dat is mooi
zeggen natuurlijk, maar we maken het
ook waar. ‘Nee’ staat bijna niet in ons
woordenboek. Bij een storing in het
energienetwerk of wanneer grote
machines stilstaan vanwege een
defect onderdeel of revisie, moet je à
la minute uitrukken. Binnen onze
storingsorganisatie is buiten kantooruren
standaard één chauffeur paraat
plus een achterwacht. Zo kunnen we
op elk moment van de dag – tot
eerste kerstdag aan toe – met een
kraanwagen onderweg zijn.”
voorrijden. Het is superbelangrijk om dat vol te houden”, stelt hij. “Een ander belangrijk punt is kennis van materieel en van machines. De chauffeur die komt aanrijden, moet het verschil maken.” Daarnaast bewaakt de nieuwe directeur de identiteit van het familiebedrijf. “De manier van werken en van omgaan met elkaar hebben we allemaal meegekregen. We willen een nette werkgever zijn en dat betaalt zich terug. Hoewel het de laatste jaren lastig was om personeel te
krijgen, hebben wij continu aan goede
mensen kunnen komen. Dat voelt ook als
een stukje waardering, dat mensen graag
voor ons willen werken.”
Ook nu in coronatijd ziet Oterdoom dat zijn
medewerkers naar elkaar toe trekken en
dat de band verder gaat dan werk.
“Bijvoorbeeld als iemand thuis iets heeft,
zieken in de familie of dat de vrouw in de
zorg werkt. Dan nemen collega’s wel een
andere keer een dagje vrij en rijden ze
zodat die persoon thuis kan zijn bij de
familie. Die normen en waarden hoef je
binnen een familiebedrijf niet aan te sturen,
die zijn vanzelfsprekend.” Dat geldt
overigens niet alleen onder medewerkers
onderling maar ook over en weer met de
werkgever. “Als er ’s nachts een storing is
en ik heb drie auto’s nodig, dan staan de
jongens klaar. Omdat ze weten: als er wat
bij mij wat speelt, is het bedrijf er ook voor
mij”, zegt Oterdoom. “Dat willen we
voortzetten. Ook in de huidige tijd, nu je
voor het behalen van een bepaalde marge
meer schaalgrootte nodig hebt vanwege
oplopende kosten door hogere eisen aan
materialen en strengere milieueisen. Maar
de groei zal beperkt blijven, want die
identiteit van het familiebedrijf wil ik koste
wat kost behouden.”