Anderhalf jaar geleden nam Gerbrand Oterdoom het Apeldoornse bedrijf Kisjes Transport over van de toenmalige eigenaar Roelof Kisjes. In een geleidelijke overdracht werden gezamenlijk de lijnen voor de toekomst uitgezet. Dat leidde tot nieuwe contracten, uitbreiding van de werkzaamheden en verhuizing naar een grotere locatie. “We hebben de organisatie professioneler opgetuigd, met meer mogelijkheden. Nu is het tijd voor bestendigen, zeker in deze tijd 
 
 
Bij alle bedrijfsmatige aanpassingen behoudt Oterdoom het goede. In de eerste plaats is dat de focus op het specialisme van Kisjes Transport: het kraantransport oftewel de hijs- en losmogelijkheden in aansluiting op het transport. “Stel we vervoeren zonnepanelen, dan legt de machinist die ook op 35 meter hoogte op het dak naast de monteur neer. Een toevoeging waarmee we de klant echt ontzorgen”, stelt hij. “Ook in containers bieden we extra service. We werken veel voor materieeldiensten van klanten en kunnen hun indien nodig extra containers voor opslag bieden.” 
 
Die service is mede te danken aan het 
feit dat Kisjes Transport regionaal sterk 
wil zijn; hoewel er ook landelijk en soms 
zelfs internationaal wordt gewerkt, ligt 
daar niet de focus. “We hebben altijd 
een paar auto’s rond Apeldoorn rijden 
voor het geval zich een calamiteit 
voordoet en we auto’s nodig hebben”, 
vertelt Oterdoom. “Andere klanten 
hebben daar begrip voor. Die weten dat 
wanneer ze zelf een calamiteit hebben, 
wij ook voor hen klaarstaan.” 
 
 
Sterke band 
Met die kernwaarden bouw je in de ogen 
van Oterdoom een klantenkring om je 
heen. “Die klanten wensen of verwachten 
zelfs dat wanneer ze bellen de 
vrachtwagen van Kisjes al bijna komt 
COVERSTORY 
 
Regionaal sterk 
Een ander kenmerk waarmee Kisjes 
Transport zich onderscheidt in de 
markt, is de flexibiliteit. “Dat is mooi 
zeggen natuurlijk, maar we maken het 
ook waar. ‘Nee’ staat bijna niet in ons 
woordenboek. Bij een storing in het 
energienetwerk of wanneer grote 
machines stilstaan vanwege een 
defect onderdeel of revisie, moet je à 
la minute uitrukken. Binnen onze 
storingsorganisatie is buiten kantooruren 
standaard één chauffeur paraat 
plus een achterwacht. Zo kunnen we 
op elk moment van de dag – tot 
eerste kerstdag aan toe – met een 
kraanwagen onderweg zijn.” 
 
 
voorrijden. Het is superbelangrijk om dat vol te houden”, stelt hij. “Een ander belangrijk punt is kennis van materieel en van machines. De chauffeur die komt aanrijden, moet het verschil maken.” Daarnaast bewaakt de nieuwe directeur de identiteit van het familiebedrijf. “De manier van werken en van omgaan met elkaar hebben we allemaal meegekregen. We willen een nette werkgever zijn en dat betaalt zich terug. Hoewel het de laatste jaren lastig was om personeel te 
 
krijgen, hebben wij continu aan goede 
mensen kunnen komen. Dat voelt ook als 
een stukje waardering, dat mensen graag 
voor ons willen werken.” 
 
Ook nu in coronatijd ziet Oterdoom dat zijn 
medewerkers naar elkaar toe trekken en 
dat de band verder gaat dan werk. 
“Bijvoorbeeld als iemand thuis iets heeft, 
zieken in de familie of dat de vrouw in de 
 
zorg werkt. Dan nemen collega’s wel een 
andere keer een dagje vrij en rijden ze 
zodat die persoon thuis kan zijn bij de 
familie. Die normen en waarden hoef je 
binnen een familiebedrijf niet aan te sturen, 
die zijn vanzelfsprekend.” Dat geldt 
overigens niet alleen onder medewerkers 
onderling maar ook over en weer met de 
werkgever. “Als er ’s nachts een storing is 
en ik heb drie auto’s nodig, dan staan de 
jongens klaar. Omdat ze weten: als er wat 
 
bij mij wat speelt, is het bedrijf er ook voor 
mij”, zegt Oterdoom. “Dat willen we 
voortzetten. Ook in de huidige tijd, nu je 
voor het behalen van een bepaalde marge 
meer schaalgrootte nodig hebt vanwege 
oplopende kosten door hogere eisen aan 
materialen en strengere milieueisen. Maar 
de groei zal beperkt blijven, want die 
identiteit van het familiebedrijf wil ik koste 
wat kost behouden.” 
 
Op de hoogte blijven van onze updates?








.jpg)

