EDe toepassingen van waterstof zijn divers: in de industrie, voor elektriciteitsproductie, als brandstof voor vrachtwagens en auto’s en voor de
Er gaat bijna geen dag voorbij of er wordt een nieuw
waterstofinitiatief aangekondigd, zo lijkt het. Een
woonwijk in Hoogeveen met een eigen waterstofcentrale.
De verkenning van transnationale businesscases
voor groene waterstof in Nederland en Noordrijn-
Westfalen. En Shell, Gasunie en Groningen
Seaports die plannen aankondigen voor ‘s werelds
grootste offshore windpark en Europa’s grootste
waterstoffabriek in de Eemshaven. “Een wereld van
verschil met een aantal jaren geleden,” zegt Ad van
Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU
Delft. Als het Coronavirus geen roet in het eten gooit,
worden de Olympische Spelen in Japan een echte
showcase voor waterstof. “Dat wordt ingezet voor
transport van sporters en officials en voor de energievoorziening
in het Olympisch dorp. De exposure die
dit oplevert, draagt zeker bij aan het momentum voor
waterstof.”
Grijs, blauw, groen
Waterstof is een energiedrager die gemaakt kan
worden uit fossiele energie zoals gas of kolen, maar
ook uit duurzame energiebronnen zoals zon of wind.
WATERSTOF IS HOT
Via grootschalige windparken opgewekte energie
kan na omzetting in waterstof aan land worden
gebracht en verder gedistribueerd.
Foto Shutterstock/Fokke Baarssen
PAG.33 DB
“De in chemie en petrochemie gebruikte
waterstof wordt gewonnen uit aardgas
waarbij CO2 vrijkomt. Dat noemen we
grijze waterstof,” aldus Van Wijk. “Als
deze CO2 wordt afgevangen en opgeslagen
in bijvoorbeeld lege gasvelden, is
sprake van blauwe waterstof. Ontstaat
waterstof door elektrolyse waarbij water
met behulp van elektriciteit wordt
gescheiden in waterstof en zuurstof en
deze elektriciteit is afkomstig van zon en
wind, dan is dat groene waterstof. Via een
omgekeerd proces, de brandstofcel, kan
weer elektriciteit worden gemaakt door
samenvoeging van waterstof en zuurstof
uit de lucht.”
Hindenburg
Als het gaat om veiligheid wordt vaak
gerefereerd aan de brandende Hindenburg
in 1937. “Die zeppelin was gevuld
met waterstof. Maar dat is extreem licht
en stijgt met 72 km/uur op. Dus toen de
Hindenburg openscheurde, vervloog de
waterstof razendsnel. Wat brandde, was
het omhulsel.” Net als bij elke vorm van
energie en energieopslag zijn er ook bij
waterstof risico’s. “Maar het is zeker zo
veilig zo niet veiliger dan aardgas. Zo
komt bij verbranding van waterstof nooit
koolmonoxide vrij.”
Vervanger van aardgas
Zoals de Hindenburg illustreert, is de inzet
van waterstof allesbehalve nieuw. “In de
industrie wordt het al lange tijd bij
verschillende processen gebruikt. Denk
aan de productie van ammoniak en in
raffinaderijen.” Maar de mogelijke
toepassingen zijn veel diverser, bijvoorbeeld
in de gebouwde omgeving.
“Waterstof kan prima dienen als – gedeeltelijke
– vervanger van aardgas. Een
verwarmingsketel die werkt op waterstof
is vergelijkbaar met de aardgasvariant die
we nu gebruiken. Ook een brandstofcel
die elektriciteit én warmte maakt, kan in
de toekomst interessant zijn voor woningen.
In Japan wordt deze al toegepast.”
Zwaar transport
Voor vervoer is waterstof eveneens een
mogelijke brandstof. “In feite is dit ook
een vorm van elektrisch rijden. In plaats
van dat stroom uit een accu komt, wordt
deze met een brandstofcel gemaakt uit
water- en zuurstof.” Waterstof wordt nu
nog vooral ingezet voor zwaar transport.
“Als je dit met batterijen wilt doen, zijn er
daar zoveel van nodig dat de gewichtstoename
een bottleneck wordt.
Tanken van waterstof gaat veel sneller
dan opladen en de actieradius is groter.
Cruciaal voor bussen, trucks en schepen.”
Wispelturige overheid
Ook voor personenauto’s kan waterstof
een interessant alternatief zijn.
“Een dekkende infrastructuur is dan een
vereiste. In ons land zijn er amper
waterstofstations. Er is wel een subsidieregeling
maar van een echte aanjaagrol
van de overheid is geen sprake.” In Duitsland
is dat heel anders. “In een consortium
met grote benzinemaatschappijen
realiseert de overheid daar tot 2023 een
netwerk van 400 waterstoftankpunten.
Dit zal voor een enorme impuls zorgen.
Begin februari 2020 waren er al 82
operationeel.”
Bij nieuwe energiesystemen is regie van
de overheid essentieel, benadrukt Van
Wijk. “Duitsland voert al tientallen jaren
een consistent beleid. Onze overheid is
veel wispelturiger. Daar is nog veel te
winnen.”
Europa en de Evenaar
Wellicht de grootste potentiële impact
heeft waterstof als energiedrager. “Een
vat olie of kuub gas heeft overal ter
wereld dezelfde energie-inhoud. De
energieopbrengst van zon en wind
daarentegen verschilt sterk per locatie.
Rond de Evenaar leveren zonnepanelen
het hele jaar door eenzelfde hoeveelheid
energie, twee tot drie keer zoveel als in
Europa. Bovendien is in grote delen van
Europa de energievraag hoog als de
opbrengst van zonnepanelen laag is.
Opslag van energie in batterijen is
kostbaar en niet mogelijk voor een
langere periode. Daarom moeten we
andere oplossingen zoeken voor de
ambitie om volledig over te schakelen op
groene energie. Met waterstof kun je
zon- en windstroom over grote afstanden
transporteren en opslaan, bijvoorbeeld in
zoutkoepels. Daar slaan we ook al
tientallen jaren aardgas in op. Voor het
transport kan het bestaande gasleidingennet
worden gebruikt. Vervolgens kan
waterstof na omzetting worden ingezet
voor de eerdergenoemde toepassingen:
industrie, elektriciteitsproductie, vervoer
en de verwarming van gebouwen.”
TRENDS ENERGIETRANSITIE
In de Valleiregio zijn er plannen voor een
Milkrun, een tankwagen die waterstof levert
voor de aandrijving van vorkheftrucks.
Foto Toyota Material Handling
PAG.34
Utopie
Dat een klein en dichtbevolkt land als Nederland
zelf in haar duurzame energievoorziening
kan voorzien, is een utopie. “We
importeren nu al meer dan de helft van onze
energie. In 2018 werd Nederland zelfs voor
het eerst netto-importeur van aardgas. Het is
simpelweg onmogelijk om alle benodigde
groene energie hier op te wekken. Kijk naar
de grote weerstand die er nu al is tegen
windmolens en zonneparken. Daarom zullen
we ook duurzame energie van buiten ons
grondgebied moeten betrekken. Bijvoorbeeld
van grootschalige windparken ver weg
op de Noordzee. Als de daarmee opgewekte
energie omgezet wordt in waterstof, kan
dat via bestaande gasleidingen op zee aan
land worden gebracht en verder gedistribueerd.”
Vluchtelingenstroom
Als het gaat om de zon als energiebron ziet
Van Wijk grote mogelijkheden in Noord-Afrika.
“De Sahara is twee keer zo groot als heel
Europa, dunbevolkt en met ideale omstandigheden
voor zonne-energie. Na omzetting
in waterstof kan de daar opgewekte energie
via tankers of – deels al bestaande – gasleidingen
naar Europa worden vervoerd.”
Alles draait om de kostprijs. “In de Sahara
wek je nu zonnestroom op voor 1,5 eurocent
per kWh. Mocht je deze energie willen
transporteren via kabels dan is dat vele
malen duurder dan met waterstof door
pijpleidingen. Met de kosten voor omzetting
in waterstof – inclusief het voor elektrolyse
benodigde gedemineraliseerde water – plus
transport- en opslagkosten kan de prijs
concurreren met hier opgewekte zonne-
energie.”
Bijkomend effect: grootschalige energieproductie
in Noord-Afrika draagt bij aan de
welvaart in het gebied. “Dit kan van invloed
zijn op de vluchtelingenstroom. Deze impact
wordt onderkend door eurocommissaris
Frans Timmermans, zo bleek tijdens een
toelichting op zijn klimaatplannen.”
Milkrun
Genoemde voorbeelden hebben veelal
betrekking op de langere termijn. Wat
kunnen ondernemers nu al met waterstof?
“Steeds meer bedrijven gebruiken waterstoftrucks
voor zwaar transport,” aldus Van Wijk.
“Gemeenten bouwen vuilnis- en veegwagens
om naar waterstof. En Future Proof
Shipping wil een binnenvaartschip geschikt
maken voor waterstofaandrijving.”
In de Valleiregio zijn er concrete plannen
voor een Milkrun, een tankwagen die
waterstof levert voor de aandrijving van
vorkheftrucks. “Die rijden nu vaak op
batterijen. Het opladen ervan kost veel tijd,
in tegenstelling tot het tanken van waterstof.
In distributiecentra die 24/7 operationeel
zijn, kan waterstofaandrijving een interessante
businesscase opleveren. Er zijn immers
minder vorkheftrucks nodig.”
Felle discussies
Om de potentie van waterstof ten volle te
benutten, zijn ingrijpende overheidskeuzes
en grootschalige investeringen nodig. Mede
daardoor zijn de discussies over de voor- en
nadelen van waterstof soms fel. “De toon
ervan verbaast me wel. In andere landen zie
je dat amper.” Ook Van Wijk wordt aangevallen;
hij zou een te rooskleurig perspectief
schetsen voor waterstof. “Maar de energietransitie
is een complexe materie die overall
inzicht vereist. Vaak focust iemand op de
negatieve eigenschappen van waterstof.
Door de benodigde omzettingen is het
minder efficiënt dan duurzame energie die je
direct kunt inzetten via accu’s. Maar het gaat
niet om deze systeemefficiency maar om de
totale kosten van een systeemoplossing. Als
duurzame energie langere tijd moet worden
opgeslagen of over grote afstanden
vervoerd moet worden, valt de berekening
vaak in het voordeel van waterstof uit.”
Geen heilige graal
Waterstof is niet de heilige graal, benadrukt
Van Wijk. “Rijd je alleen korte afstanden dan
voldoet een auto met batterijen prima. En bij
optimaal geïsoleerde nieuwbouwwoningen
volstaat lage temperatuurverwarming met
zonnepanelen, een warmtepomp en
warmteterugwinning. Maar voor veel
bestaande woningen – denk aan oudere
gebouwen zonder spouwmuur en met
houten vloeren – is dit systeem ongeschikt.
De benodigde investeringen zijn simpelweg
te hoog. Waterstof kan dan uitkomst bieden,
bijvoorbeeld voor verwarming op piekmomenten,
als onderdeel van een hybride
systeem. Het bestaande gasleidingnet
behoudt daarbij zijn functie. Dergelijke
slimme combinaties van elektriciteit en
waterstof dragen bij aan een betaalbare en
snelle overgang naar een duurzaam energiesysteem.”
“De energietransitie
is een complexe
materie die overall
inzicht vereist”
Waterstof is een kansrijke toepassing voor zwaar
transport. Theo Pouw laat een truck ombouwen
naar waterstof en bestelde een nieuwe Nikola Trewaterstoftruck.
De bouwtoeleverancier is ook bezig
met de ontwikkeling van een waterstofschip.
Foto Theo Pouw