KARREMAN GERECHTSDEURWAARDERS EN JURISTEN: Méér dan incasso
Als iemand een prestatie levert, moet hij daar iets
voor terugkrijgen. Daar is onze rechtszekerheid op
gebaseerd. De bakker moet betaald worden voor
het brood dat hij bakt. Gebeurt dat niet, dan kan hij
het salaris van zijn medewerkers niet betalen en die
kunnen dan hun huur niet opbrengen. Dan raakt ons
economisch systeem in de war. Gerechtsdeurwaarders
zijn de hoeders van het economisch systeem.”
Het kantoor voert de slogan:
‘Méér dan incasso’. Waar is die op
gebaseerd?
“Wij zijn gespecialiseerd in het oplossen van betalingsgeschillen.
Wij helpen onze opdrachtgevers bij
het betaald krijgen van hun facturen. Dit doen wij
niet enkel door het versturen van aanmaningen en
het uitvoeren van onze kerntaak, maar tevens door
een persoonlijke benadering van de schuldenaar.
Zo proberen wij via verschillende kanalen contact
te krijgen met de schuldenaar om deze tot betaling
te bewegen. Een heel goed middel hiervoor is het
afleggen van huisbezoeken. Deze aanpak werkt.
Ongeveer 80 procent van de zaken kunnen wij
oplossen zonder dat er een rechter ingeschakeld
hoeft te worden.
Wij staan onze opdrachtgevers ook bij in juridische
discussies. Onze opdrachtgevers doen hiervoor
een beroep op onze juristen. Het komt namelijk
geregeld voor dat een wederpartij het bijvoorbeeld
niet eens is met een factuur of bewust dwarsligt
om maar niet te hoeven betalen. En dan is het vaak
nodig om daarin bijgestaan te worden door een
specialist die kan doorpakken en het juridische werk
uit handen neemt.
Wij vinden dat financiële verplichtingen zoveel mogelijk
nagekomen moeten worden. Dat zit ingebakken
in ons DNA. Als gerechtsdeurwaarder hebben
wij een cruciale rol in het proces van het nakomen
van financiële verplichtingen. Waar die verplichtingen
niet nagekomen worden, heeft de wetgever
aan de gerechtsdeurwaarder bevoegdheden
gegeven om nakoming af te dwingen. Denk hierbij
aan het leggen van beslag en het ontruimen van
woningen. Wij doen dit op basis van een uitspraak
van de rechter.
Wij zijn als gerechtsdeurwaarders als enige bevoegd
om personen op te roepen voor een rechtszaak
(dagvaarden). Deze monopoliepositie geldt ook ten
opzichte van het uitvoeren van vonnissen. Wij wor-
INTERVIEW
den daarom ook veel ingeschakeld
door de advocatuur en incassobureaus
om dit gedeelte van het werk
uit te voeren.
Onze slogan slaat dus op het gegeven
dat onze klanten bij ons terecht
kunnen voor incasso, juridische
diensten en deurwaardersdiensten.
Op deze manier blijft het hele invorderingstraject
van A tot Z in één
hand. Vanzelfsprekend is dit zeer
voordelig en comfortabel voor onze
opdrachtgevers.”
Is de aard van het vak
door de jaren heen
veranderd?
“De aard van het vak niet veel. Het
blijft altijd belangrijk dat onze klanten
optimaal geholpen worden. Met
deskundigheid kun je het verschil
maken en worden onze klanten
het beste geholpen. Ook correct
handelen blijft belangrijk. Denk
daarbij aan snelheid, transparantie,
flexibiliteit en toegankelijkheid. En
de manier waarop wij omgaan met
de tegenpartij: respectvol, maar wel
met een duidelijke boodschap.
Wij richten ons voornamelijk op het
MKB, verhuurders van onroerende
zaken en overheidsinstellingen. Wij
zijn zelf natuurlijk ook ondernemer
en weten wat er bij de ondernemers
speelt en hoe belangrijk het is dat
verplichtingen worden nagekomen.
Wij bedienen onze klanten met circa
20 medewerkers: gerechtsdeurwaarders,
juristen en incassospecialisten.
Ons werkgebied is heel
Nederland. Het kantoor is in 1987
opgericht door Marinus Karreman.
Samen vormen we de directie van
het kantoor en we zijn ons ervan
bewust dat de dienstverlening dient
te voldoen aan de moderne eisen.
Wij zien tal van mogelijkheden in
online bereikbaarheid en online
tools om onze dienstverlening nog
verder te verbeteren en daar spelen
wij op in. Zo bieden wij onze klanten
een online omgeving, waarin zij de
zaken kunnen inzien en volgen. Ook
hebben wij een dergelijke omgeving
voor schuldenaren met onder andere
de mogelijkheid van financiële
inzage, een betalingsmodule en
inzage in belangrijke documenten.
Ook werken wij tegenwoordig veel
met ‘tikkies’ om de aandacht op de
zaak en de betaling te houden.
Binnenkort breiden we onze
dienstverlening uit met A.I. (Artificial
Intelligence). Op basis van een zelflerend
computermodel kunnen wij in
één oogopslag de slagingskans van
een zaak bepalen. Dit is van enorme
toegevoegde voor onze klanten,
omdat we hen op die manier van
een nog nauwkeuriger advies
kunnen voorzien. Hiermee wordt
zoveel mogelijk voorkomen dat
kosten worden gemaakt in zaken
die uiteindelijk niet-succesvol blijken
te zijn. Hiermee lopen wij voorop in
onze markt.
Naast de online mogelijkheden
zetten wij in op begrijpelijk schrijven.
De traditionele ‘deurwaarderstaal’ is
zeker niet voor iedereen toegankelijk.
Wij communiceren op taalniveau
B1, dat voor de meeste mensen
helder is. Daarnaast bieden we de
schuldenaren de nodige tools aan
om de documenten beter te begrijpen.
Ook dat zorgt voor een beter
incassoresultaat.”
Hoe ziet de
toekomstvisie eruit?
“Onze toekomstvisie is dat onze
klanten een zo laag mogelijke
debiteurenportefeuille hebben
en schulden snel worden opgelost.
Uitgangspunt is dat schulden
betaald worden. Daar zetten wij ons
maximaal voor in. Onze verwachting
is dat schulden altijd gemaakt zullen
worden. In dit kader zal er altijd
werk voor ons blijven. Wel willen wij
het verschil maken in het oplossen
hiervan, namelijk door in een zo
vroeg mogelijk stadium resultaat
voor onze klanten te realiseren.
Het komt ook voor dat er geen
oplossing is. Er zijn mensen met problematische
schulden die er zelf niet
meer uit kunnen komen. Wij zien
Erik Hamer is gerechtsdeurwaarder, jurist en directeur van Karreman
Gerechtsdeurwaarders en Juristen, gevestigd in Apeldoorn. In dit interview
benadrukt hij vol overtuiging de belangrijke maatschappelijke functie die hij
mag vervullen. “Het vak appelleert aan mijn gevoel voor rechtvaardigheid.
Als er afspraken gemaakt worden, dan moeten die nagekomen worden.
PAG.22
het als onze taak om deze mensen door te verwijzen naar onder andere maatschappelijke instanties, zoals de schuldhulpverlening, om hun schulden te regelen voor een stabielere toekomst.”
Wat zijn de aantrekkelijke kanten van het vak?
“Het is een dynamische wereld. Het leuke aan het vak vind ik dat wij de zaak kunnen oplossen door een vordering te incasseren voor onze klanten. Hiermee dragen wij bij aan een rechtvaardige samenleving, waarin verplichtingen worden nagekomen. In ons werk hebben wij te maken met zowel juridische als maatschappelijke aspecten. Dat maakt het ook interessant, zij het dat dit weleens kan wringen. Wij proberen hierin een goede balans te vinden.
Bijvoorbeeld tijdens de huidige Coronacrisis. Het kan best zijn dat we juridisch mogelijkheden hebben om een vordering te incasseren door het leggen van beslag. De vraag is of een zekere vorm van ruimhartigheid maatschappelijk gezien wenselijker is, rekening houdend met alle belangen. Het kan best zijn dat het treffen van een betalingsregeling de voorkeur verdient.
Hetzelfde geldt voor ontruimingen tijdens deze crisis. Wanneer moeten wij dat noodzakelijkerwijs wel doen en wanneer is er ook een andere oplossing? Dat zijn zaken waar wij goed over nadenken en met onze opdrachtgevers afspraken over maken. Uitgangspunt is dat schulden betaald moeten worden, het is altijd de vraag op welke wijze dat gebeurt en waar de balans ligt.
Het meest aantrekkelijke aan het vak is toch wel de vrijheid en het buitenwerk. Onze uitdaging is om aan de deur het beste uit een zaak te kunnen halen, zowel voor onze klant als voor de schuldenaar. Besef wel dat we als gerechtsdeurwaarders met onze poten in de modder staan. We zien niet alleen een vonnis en een bedrag, maar komen ook bij de schuldenaar thuis. Dat geeft toch soms een andere kijk op de zaak. Soms is het treffen van een betalingsregeling het maximaal haalbare en soms is beslaglegging op bijvoorbeeld een mooie auto die op de oprit staat de meest aangewezen weg. Dat is dus allemaal afhankelijk van de omstandigheden en wij proberen daar in iedere zaak weer een goede modus in te vinden.”
En wat zijn de minder aantrekkelijke kanten?
“Het zal niet verbazen dat we niet bij iedereen even populair zijn. Er kunnen zich gevaarlijke situaties voordoen. Niet al te lang geleden is een concullega van ons mishandeld. Dat zie je niet altijd aankomen. Ikzelf heb in al die jaren niet te maken gehad met direct fysiek geweld, maar wel de nodige bedreigingen ontvangen.”
Wat kan een ondernemer die zijn facturen niet betaald krijgt het beste doen?
“Mijn advies aan ondernemers is om achterstanden en onbetaalde facturen niet te lang door te laten sudderen. Belangrijk is om een goed debiteurenbeleid te hebben en bij niet-betaling de zaak op tijd uit handen te geven. Wij kunnen hierin adviseren. Uitgangspunt is dat onze opdrachtgever er eerst zelf uit probeert te komen met zijn klant en als dat niet lukt ons in te schakelen. We zien toch geregeld dat opdrachtgevers teveel meegaan in beloftes van hun klanten die vervolgens niet worden nagekomen. De factuur kan daardoor onnodig lang onbetaald blijven liggen en soms zelfs oninbaar worden. Wij vinden ook dat een goede klant een klant is die de overeenkomst en betalingscondities respecteert. De vraag is dan ook of bedrijven zaken willen doen met klanten die niet betalen.
Veel ondernemers zijn er niet van op de hoogte dat een gerechtsdeurwaarder ook incassowerkzaamheden verricht. Wij werken in dit kader op basis van no-cure-no-pay en zijn dan ook niet duurder dan een incassobureau. Wij zijn volledig ingericht op incassowerkzaamheden en het voordeel voor onze opdrachtgevers is dat wij huisbezoeken afleggen en zelf ook kunnen doorpakken door het opstarten van een procedure. Dit doen wij in overleg met de opdrachtgever. Kortom: behandeling van A tot Z.”
En wat kan een schuldenaar het beste doen?
“Een schuldenaar kan het beste betalen als daarvoor mogelijkheden zijn. Hiermee kan voorkomen worden dat schulden verder oplopen. Als een schuldenaar niet kan betalen, dan is het beste dat deze contact met ons opneemt om een oplossing te bespreken. Let wel: wij zijn er niet voor om problemen te creëren, maar wel om recht te trekken wat krom is. De schuldenaar moet hierop zelf actie ondernemen en een oplossing met ons bespreken. Sommige schuldenaren hebben hier moeite mee. Daarom zijn wij ook laagdrempelig en besteden wij veel aandacht aan de wijze van communiceren: begrijpelijk en eenvoudig. Wij hebben onder andere een online portaal ingericht waarin het mogelijk is om de financiële gegevens van een zaak in te zien en bijvoorbeeld berichten achter te laten of een betalingsvoorstel te onderbouwen. Door deze laagdrempeligheid merken wij dat er sneller en beter met ons gecommuniceerd wordt.”