VDR Druk & Print: 'Die miljoeneninvestering helpt ons verder de packaging wereld in’

Magazines | Driesteden Business nr5 2021

De vele goeroes die de sterfdatum van papier al bijna in hun agenda’s hadden genoteerd, zitten er volledig naast. In een gesprek met Bertil van de Ridder, directeur van Van de Ridder druk & print blijkt dat papier juist ‘hot and happening’ is. Niet alleen flyers, magazines en boeken vliegen zijn bedrijf uit, maar ook bedrukt verpakkingsmateriaal voor uiteenlopende producten. VdR wil ook in dát productsegment een vooraanstaande rol gaan spelen, en kijkt speciaal naar een nichesegment: verpakkingen voor foodproducten.

Van de Ridder, de vierde generatie aan het roer, praat met veel enthousiasme over het grafische vak waarbinnen familiebedrijf VdR druk & print een bijzondere speler is. Want deze sinds 1912 bestaande drukker kan weliswaar zeer grote oplages aan, de uitgebreide ervaring ligt vooral bij maatwerk. “Ieder product is hier maatwerk op bestelling. We zijn een bedrijf dat complexe gedrukte of geprinte orders uit de markt kan oppakken. Een mailing met een hoge attentiewaarde, een ingewikkelde handlingklus, gebruik van speciale inktsoorten of gepersonaliseerde- en hele kleine oplages.” Van de Ridder en zijn collega’s kennen met andere woorden hun klanten, hun materialen, hun technische mogelijkheden en voegen daar ook creatief meedenkend vermogen aan toe.

ORDERMANAGER GEZOCHT
Een prachtige uigdaging. Uiteraard vraagt dat ook om ter zake kundig personeel. Momenteel staat een vacature open voor ordermanager, wat een prachtige uitdaging is voor wie die gaat vervullen. Van de Ridder: “We kunnen onze klanten met de meest uiteenlopende wensen helpen, geen zee gaat ons bij wijze van spreken te hoog. Tegelijk zijn we ook volop bezig met toekomst en groei. Dat betekent onder meer dat we uitzien naar een nieuwe collega die straks het klantproces van A tot Z kan begeleiden. Iemand die de technische en creatieve processen kent en doorgrondt, die het hele verloop van een order volgt, daar regie op voert en voeling houdt met de klant. En aan het eind van die rit is het ook de ordermanager die de complimenten van de klant in ontvangst mag nemen.”

Het gekwalificeerde personeelsbestand, VdR groep heeft als vlaggenschip binnen een groep grafische bedrijven 25 medewerkers in dienst, wordt wat Van de Ridder betreft dus nog verder uitgebreid. “Kennis en expertise zijn vooral zo belangrijk omdat ondanks alle technologische ontwikkelingen in ons vak, vakmanschap het verschil maakt. Wij hebben een foutgevoelig vak waarbij we, met de grote hoeveelheid aan variabelen waarmee we moeten werken, steeds weer tot een mooi eindproduct moeten komen.”

Soms is de tijdsdruk daarbij groot. Het kan in de extreemste gevallen zelfs om enkele uren gaan. Ook dát is wat Van de Ridder bedoelt met maatwerk. “Voor onze klanten is het een uitkomst dat maatwerk en daarmee de uitzondering, voor ons de regel is. Geen wens is in principe te gek.” Tijdens het proces speelt communicatie een essentiële rol. “We houden klanten op de hoogte met filmpjes waarbij we ze letterlijk laten zien dat hun order op onze drukpers ligt. Het is allemaal onderdeel van onze maatwerkformule.”

De geavanceerde grafische technologie die inmiddels beschikbaar is, zal ook bij VdR een rol gaan spelen, want het bedrijf wil het machinepark gaan uitbreiden met een nieuwe drukpers. “Daarmee sorteren we niet alleen voor op de enorme volumes die we er 24 uur per dag mee kunnen drukken, maar ook op het soort werk. Structureel karton drukken voor bedrukte verpakkingstoepassingen vergt toch een andere organisatie dat wat het voorheen was.”

VAKMAN AAN HET ROER
Naast een vestiging in Apeldoorn, bezit VdR een fraai vormgegeven pand pal naast de afslag Nijkerk. Die vestiging, waar technisch alle middelen aanwezig zijn voor hoogwaardig en gevarieerd drukwerk, ligt uitgerekend aan de rand van de Regio Food Valley. Een niche waarop Van de Ridder daarom het oog liet vallen, is bedrukt papier en karton voor beauty- en voedselproducten. “We zijn momenteel bezig het BRC-certificaat voor voedselveiligheid en hygiëne te behalen. Om papier en karton te mogen bedrukken dat met voedsel in aanraking komt, moet je aan pittige eisen voldoen. Zo mag je in een gecertificeerd bedrijf bijvoorbeeld geen koffie meer drinken op de werkvloer, mogen bezoekers niet zomaar meer door het bedrijf lopen en draag je verplicht een haarkapje wanneer je met een drukpers werkt.”

Van de Ridder kijkt overigens verder dan alleen die interessante grafische niche, hij denkt ook aan de bedrukking van verpakkingen voor verzorgingsproducten en medicijnen. Allemaal specialismen waar de nodige expertise bij komt kijken. Maar bij een toonaangevend grafisch bedrijf dat de ambitie heeft zich te blijven ontwikkelen, lokken uitdagingen alleen maar aan. En belandt er hoe langer hoe meer werk op het bedrijfsbordje, ziet Van de Ridder. “Papier is terug van nooit weggeweest. Marketingmanagers kiezen ook in dit zogenaamde digitale tijdperk steevast voor papier in hun marketingmix.” Naar die toekomst van steeds gevarieerdere productie, ondersteund door geavanceerde techniek, kijkt Van de Ridder erg uit. Met zijn volledig geoutilleerde printafdeling, zijn hoogkwalitatieve drukpersen en zijn gemotiveerde en ervaren medewerkers, ziet hij iedere klantaanvraag met enthousiasme tegemoet. Maar, zegt hij tot besluit, “Hoe mooi de techniek ook is, de mens blijft centraal staan in ons drukproces. Want die moet alle variabelen op zijn drukpersen en andere productiemachines blijven overzien om het mooie product te maken waar wij voor willen staan.
delen:
Algemene voorwaarden