Van Dam ICT: nuchtere allround dienstverlener

Magazines | Driesteden Business nr5 2021

Onderscheidend aan Van Dam ICT, dat dit jaar zijn 15-jarig jubileum viert, is dat deze Apeldoornse dienstverlener werkelijk alles op het gebied van ICT kan verzorgen voor het mkb. Van netwerkoplossingen en wifi tot serveromgevingen en cloudoplossingen. En dat alles met een no-nonsense aanpak, waarbij geldt afspraak is afspraak. “Wij willen problemen voor de klant preventief oplossen – voordat hij merkt dat hij een probleem heeft.”

Aan het woord is directeur en oprichter Paul van Dam, die tegenwoordig samen met zijn broer Bart het bedrijf runt. Hij licht zijn uitspraak graag toe met een concreet voorbeeld. “Bijvoorbeeld dat we aan de bel trekken omdat we zien dat de harde schijven van de server van de klant bijna vol zitten. Of dat iemands laptop hapert. Daarvoor werken we met monitoringtools die apparatuur in de gaten houden en ons een signaal geven als kritische zaken misgaan – overdag, maar ook ’s avonds en in het weekend.”

EIGEN DATACENTRUM
Richting de toekomst wil Van Dam ICT meer gaan werken met een all-inclusive abonnement, dat het bedrijf heeft ontwikkeld. Hierbij worden klanten tegen een vast bedrag per maand per gebruiker of computer geheel ontzorgd op ICT-gebied. “Of het nu gaat om een traditionele serveromgeving of, tegenwoordig meer gebruikelijk, een cloudomgeving. Daarbij kijken we eerlijk welk product het beste bij de klant past. Want wellicht is zijn bedrijf of ICT-omgeving niet geschikt voor een cloudomgeving”, aldus Van Dam, die samen met zijn broer ook Computel Standby, het bedrijf van hun vader, heeft overgenomen. In totaal telt het bedrijf negen medewerkers. Een opvallende service is ‘cloud in Apeldoorn’: het eigen datacentrum van Van Dam ICT, dat gewoon in Apeldoorn staat. “Sommige klanten vinden Microsoft Office 365 nog een stap te ver en vinden het prettig als hun cloudomgeving draait op een server die fysiek dichtbij is. Die mogelijkheid bieden wij.”

Corona heeft een grote impact gehad op de ICT van bedrijven, ook op de veiligheid van hun systemen en dat merkt ook Van Dam. “Bedrijven met een eigen netwerk moesten tijdens de coronacrisis zorgen dat hun medewerkers konden thuiswerken. Gewoon de boel open zetten is dan geen goede oplossing. Wij adviseren in zo’n geval te gaan werken met een tweefactor-identificatie. Of te kiezen voor Microsoft 365. Daarbij kunnen medewerkers vanuit huis gewoon inloggen op het systeem van de zaak.” Daarnaast leidde corona ook tot meer vragen over het werken met Microsoft Teams en over online vergaderen. “Eerder was Teams iets voor grotere bedrijven met meerdere vestigingen die de reistijd van medewerkers wilden terugdringen. Nu omarmt iedereen deze oplossing en zie je dat bedrijven bij investeringen de flexibiliteit van thuiswerken nadrukkelijk meenemen. Er is veel vraag naar oplossingen waarbij mensen niet per se op kantoor achter hun laptop hoeven zitten, maar locatie- en device-onafhankelijk kunnen werken”, aldus Van Dam. “Daar hebben wij net als ieder ander ICT-bedrijf ook op moeten schakelen en inmiddels hebben we daar goede producten voor gemaakt.”

PRODUCT OP MAAT
Verder kunnen mkb’ers bij Van Dam ICT ook terecht voor het onderhoud van hun bestaande netwerk. “Ook dan kijken we wat het beste is voor de klant en zetten we onze kennis en kunde over alle mogelijke oplossingen in. Klanten zijn leek, weten doorgaans wel wat ze willen maar niet hoe. Dan leveren wij als specialist een product op maat. En dat hoeft echt niet altijd een product van onszelf te zijn, dat kan ook een cloudoplossing als Office 365 zijn.” Zo kreeg een klant die bij het flexwerken per se vaste toestellen op de bureaus wilde hebben, het advies om te kiezen voor softwarematige telefoons. “Dan heb je geen telefoons nodig, medewerkers bellen met een softphone op hun laptop en zijn met een bluetooth headset helemaal mobiel.” Zo bedient Van Dam ICT klanten in allerlei uiteenlopende stadia van ICT-ontwikkeling. “Klanten groeien in oplossingen en daar begeleiden wij hen vakkundig bij, bijvoorbeeld van een server- naar een cloudomgeving.”

Plannen voor de toekomst heeft Van Dam genoeg. “We willen verder uitbreiden en nog meer klanten laten kennismaken met onze succesformule. En met behulp van ons all-inclusive abonnement nog preventiever gaan werken. Zodat de klant tegen een vast bedrag per maand zijn ICT geregeld heeft en af is van uurtje-factuurtje.” Dat zijn bedrijf goed loopt, is voor een groot deel te danken aan het vertrouwen van klanten. “Als je goed bent voor je klanten en leveranciers, zijn ze uiteindelijk ook goed voor jou. En weten ze je te vinden. We hebben nooit grootschalige reclame campagnes hoeven voeren, de meesten komen via mond-tot-mondreclame bij ons terecht”, aldus Van Dam, die nog eens zijn kernwaarden aanhaalt: “Eerlijk zijn en je aan je afspraken houden. Er gaat heus weleens wat fout, maar dan telt hoe je het voor de klant oplost. Dat bepaalt je serviceniveau.”

Van Dam ICT
Schumanpark 31
7336 AM Apeldoorn
055-7113727
info@vandamict.nl
www.vandamict.nl
delen:
Algemene voorwaarden