GVT Transport & Logistics Apeldoorn: ‘Transport is meer dan het wegbrengen van een pallet’

Magazines | Driesteden Business nr5 2021

Sinds de uitbraak van de coronacrisis en de groei van e-commerce heeft de sector transport en logistiek het drukker dan ooit. Dat merken ze ook bij GVT Transport & Logistics Apeldoorn, dat over een fijnmazige distributienetwerk in de Benelux beschikt. “Door in gesprek te blijven met onze klanten kunnen we inspelen op die pieken en uitdagingen”, aldus vestigingsmanager Sander Kluft.

GVT Transport & Logistics Apeldoorn is gespecialiseerd in de distributie van stukgoederen in de Benelux. Samen met nog vijf andere strategisch gelegen logistieke hubs in Nederland en België maakt het bedrijf on - derdeel uit van een fijnmazig distributienetwerk onder de overkoepelende naam GVT Group of Logistics. “De oorsprong van GVT Group of Logistics (begonnen in 1956) ligt in Tilburg, een logistieke hotspot in Nederland”, vertelt vestigingsmanager Sander Kluft.

“Bij de Barge Terminal Tilburg en de Rail Terminal Tilburg komen meerdere malen per week per boot en spoor goederen vanuit de haven van Rotterdam en uit landen zoals Polen en China binnen. Vanuit Tilburg verzorgen wij de verdere distributie in de Benelux. Onze vestigingen in Alkmaar, Veendam, Berkel en Rodenrijs, Tilburg, Willebroek (België) en natuurlijk Apeldoorn spelen hierin een belangrijke rol. Doordat we via meerdere vestigingen samenwerken, zijn de afstanden korter en daarmee ook onze levertijden. GVT Transport & Logistics Apeldoorn vormt de poort naar het noorden. Dankzij deze vestiging kunnen we binnen anderhalf tot twee uur de distributie in Groningen en Friesland verzorgen.”

225.000 M 2 AAN WAREHOUSING
Dankzij het netwerk van zes hubs waar GVT Transport & Logistics Apeldoorn onderdeel van uitmaakt, beschikt het bedrijf over in totaal 225.000 m 2 aan warehousing en meer dan 1.000 personeelsleden. De chauffeurs gaan dagelijks met 375 vrachtwagens en 800 trailers op pad. “We vervoeren alles, van een envelop tot een volle vracht. De kleine distributie stadinwaarts verzorgen we met bakwagens. Voor het gewone transport en voor complete zendingen op pallets zetten we trekkers en opleggers in. We rijden met emissieloze trucks en Euro 6 trucks.” Ook verzorgt het bedrijf dedicated transport. “Voor een grote ladderfabriek hebben we alleen al elke dag tien trucks rondrijden.”

AANVULLENDE DIENSTEN
Ontzorgen is een belangrijke pijler binnen het bedrijf. “Voor ons is transport en distributie meer dan het wegbrengen van een pallet. Dankzij de hubs beschikken we over veel capaciteit en diverse specialisaties. Bovendien bieden we diverse aanvullende diensten zoals onze expressdienst in de Benelux en in andere Europese landen, of onze container service waarbij we lege containers terugbrengen naar de haven van Rotterdam. Ook verzorgen we met onze pendeldienst dag en nacht en door het hele land door de distributie voor onder andere webshops en elektronicazaken.”

GEOLIEDE MACHINE
Achter het vervoer van een pallet van Zeeland naar Groningen gaat een hele keten schuil. Een goede planning is essentieel. “De keten van logistiek en distributie moet bij elke klant als een geoliede machine werken. Dat betekent voortdurend scannen of alles volgens plan verloopt en volumes op elkaar afstemmen. Wanneer je overdag al weet dat je een extra auto nodig hebt of juist ladingen kunt combineren, kom je niet pas om 23.00 uur in actie. Zodra er ergens iets misgaat, ontstaat er vertraging en dat heeft invloed op de hele keten. Op bepaalde aspecten kun je inspelen. Binnen de e-commerce blijft het bijvoorbeeld druk en dat merken we ook bij onze klanten. De grondstoffen worden schaars en de bestellingen stapelen zich op. Door in gesprek te blijven met onze klanten kunnen we inspelen op die pieken en uitdagingen. Zelf maken we elke week een nauwkeurige analyse van onze eigen planning om te kijken waar de hiaten en problemen zitten. Daar leren we van en we verbeteren er onze processen mee.”

RONDGANG
Ondanks het feit dat Sander pas sinds een paar maanden de vestigingsmanager van GVT Transport & Logistics Apeldoorn is, weet hij precies hoe het er in de branche aan toe gaat. “De vestiging in Apeldoorn was voorheen bekend als Van de Scheur Transport. Ik ben daar zelf destijds op zestienjarige leeftijd mijn carrière in de logistiek begonnen. In de loop der jaren heb ik bij diverse bedrijven alle facetten van de logistieke branche leren kennen. Ik weet dus precies hoe het werkt, maar door te investeren in je klanten en hen beter te leren kennen, weet je ook wat er achter hun voordeur afspeelt, waar de knelpunten zitten en hoe wij daar met onze diensten bij kunnen helpen. Om die reden maak ik op dit moment een rondgang langs alle klanten van GVT Transport & Logistics Apeldoorn, van een mattenfabriek tot een technische groothandel. Ik vind het geweldig om de passie van die ondernemers voor hun eigen bedrijf te zien. Daarnaast zorgt het voor korte lijnen met onze klanten. Zelf zie ik het als een uitdaging om van elke klacht een compliment te maken.”

KIJKJE IN DE KEUKEN
In de komende edities van Driesteden Business geeft Sander in kijkje in de keuken van GVT Transport & Logistics Apeldoorn. “Ik ga bijvoorbeeld een dagje meerijden met onze distributiechauffeurs en we laten zien hoe het laden en lossen van de pendeldiensten tussen 18.00 uur en 06.00 uur verloopt. Aan de hand van deze artikelen laten we zien hoe de distributie er in de praktijk aan toe gaat en wat er allemaal bij komt kijken."
delen:
Algemene voorwaarden