Nieuws
HackHelpdesk introduceert AI-chatbot Cyberwijzer: eerste hulp voor gehackte ondernemers
Ondernemers die geconfronteerd worden met een hack kunnen terecht bij HackHelpdesk.nl, een initiatief van Platform Veilig Ondernemen (PVO). Dit digitale platform biedt via de Cyberwijzer, een AI-gestuurde chatbot, ondersteuning bij cyberincidenten. De Cyberwijzer begeleidt ondernemers om verdere schade bij verdachte activiteiten op bedrijfsnetwerken of vreemde e-mails te beperken.
Cybercriminaliteit treft inmiddels één op de vijf bedrijven. Vaak weten ondernemers niet direct hoe te reageren bij een hack, waardoor kostbare tijd verloren gaat. HackHelpdesk.nl voorziet hen 24/7 van essentiële informatie, met de Cyberwijzer als digitale hulpverlener die specifiek advies geeft op basis van de situatie van de ondernemer.
“Bij een hack telt elke minuut. De Cyberwijzer voorziet ondernemers van de juiste stappen om de gevolgen van een cyberaanval zoveel mogelijk te beperken”, aldus Rens Lambert, landelijk themaspecialist cyberweerbaarheid bij PVO. “Niet alleen ondernemers, maar ook particulieren die vermoeden slachtoffer te zijn van een hack, kunnen hier hun voordeel mee doen.”
HackHelpdesk.nl is een digitaal platform waar ondernemers snel toegang krijgen tot betrouwbare informatie over wat te doen bij cyberaanvallen. De AI-chatbot Cyberwijzer staat altijd klaar met het meest actuele advies, doordat deze wekelijks wordt geüpdatet met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van cybercriminaliteit.
Voor ondernemers die liever niet met een chatbot communiceren, biedt HackHelpdesk.nl een eenvoudig menu om snel en efficiënt de benodigde informatie te vinden.
Samenwerking
HackHelpdesk.nl is tot stand gekomen in samenwerking met de Nationale Politie, Digital Trust Center, MKB-Nederland, VNO-NCW en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (Het CCV). Deze samenwerking is onlangs erkend met de SBO Innovatie Ondermijning Award 2024, waarmee de innovatieve aanpak van de HackHelpdesk en de Cyberwijzer werd bekroond.