Nieuws

04-07-2022 16:12

5 tips bij het maken van een zoekwoordenonderzoek

Wil jij dat je website hoger scoort in de zoekresultaten van Google? Dan is het belangrijk dat je sterke content schrijft, die je baseert op een gedegen zoekwoordenonderzoek. Er zijn diverse online tools waarmee je zo’n onderzoek kunt doen, maar het is wel handig als je eerst weet waar je op moet letten. In dit artikel zetten we 5 tips op een rij voor het doen van een zoekwoordenonderzoek. Begrijp je er daarna nog steeds niets van? Dan is het een beter idee om er een professional voor in te schakelen, bijvoorbeeld via Doublesmart.nl.

1. Leef je in de klant in

Als basis voor je zoekwoordenonderzoek moet je proberen te bedenken op welke termen jouw potentiële klanten zouden zoeken als ze jouw product of dienst bedoelen. Dit kan namelijk nogal verschillen van hoe je het zelf zou noemen. Vraag bijvoorbeeld mensen in je omgeving op welke termen zij zouden zoeken als ze jouw website bedoelen. Pas daarna ga je al deze termen één voor één in de online zoekwoordentool invullen.

2. Stel de juiste taal en locatie in

Het is behoorlijk belangrijk dat je bij het doen van een zoekwoordenonderzoek de juiste locatie en taal instelt. Het onderzoek kan immers een heel vertekend beeld opleveren als je per ongeluk zoekt in heel Europa, terwijl je in feite alleen wilt weten wat het zoekvolume op een term in Nederland is. Het is een beginnersfout die mensen vaak over het hoofd zien, en het kan je behoorlijk verwarren. Let daarop dus!

3. Let op de concurrentie!

De meeste mensen zijn geneigd om op basis van de zoektermen met het hoogste volume hun teksten te schrijven. De experts van Doublesmart.nl zouden je waarschijnlijk direct zeggen dat dat niet verstandig is. Het is namelijk minstens net zo belangrijk om te kijken wat de concurrentie op deze term is, oftewel wat de ‘search difficulty’ is. Deze geeft namelijk aan hoe makkelijk (of moeilijk) het is om met deze term hoog in de zoekmachines te staan. Je moet je voorstellen dat als er al veel professionele websites content hebben geschreven met deze zoektermen, het lastig is om ermee te gaan ranken.

4. Gebruik gerelateerde zoektermen

Je kunt een tekst het beste schrijven op basis van meerdere zoektermen, waarvan één belangrijkste, en de rest gerelateerd aan deze term. Kies bijvoorbeeld voor een variant van het woord, een net iets andere benaming, of hussel de verschillende zoekwoorden af en toe door elkaar. Dit komt natuurlijker over, en daardoor ga je ranken voor meerdere zoektermen tegelijk. Bij het doen van een zoekwoordenonderzoek kun je heel gemakkelijk de gerelateerde termen bekijken! 

5. Analyseer websites van concurrenten

Wist je dat je met tools waarmee je een zoekwoorden onderzoek maken kunt doen ook vaak de websites van concurrenten kunt analyseren? Je kunt bijvoorbeeld kijken op welke termen ze hoog ranken, en vervolgens content op basis van deze termen creëren die beter en uitgebreider is! Handig voor als je die ene concurrent perse voor wilt blijven!

 

delen:
Algemene voorwaarden