Bedrijfsprofiel

03-03-2022 14:12

ABN AMRO: persoonlijker, digitaler en duurzamer

Banking for better, for generations to come dat is het kompas bij alles wat ABN AMRO doet. Dat houdt in: een persoonlijke bank in de digitale tijd, die problemen voor de klant in één keer goed oplost, met experts die 24/7 beschikbaar zijn. En een bank die begrijpt wat nu en in de toekomst relevant is voor de klant en waar de klantvraag het vertrekpunt vormt voor alle dienstverlening. "Zo creëren we waarde voor de lange termijn, verankerd in onze unieke vertrouwenspositie."

Tekst: Wilma Schreiber. Fotografie: Evert van de Worp

De grote uitdagingen in de huidige tijd klimaatverandering, sociale ongelijkheid en Covid-19 gaan gepaard met ongeken-de kansen door de toenemende connectiviteit, digitalisering en de behoefte aan duurzame impact. "Bij ABN AMRO nemen we onze rol in de samenleving serieus. Daarom willen we voor onze stakeholders een solide bank zijn die veiligheid biedt, een partner die samen met hen de toekomst vorm geeft", aldus Gerard Bernhards, Manager Bedrijven bij ABN AMRO in de Stedendriehoek. De nieuwe strategie rust op drie pijlers: klantbeleving opnieuw uitvinden, klanten op weg helpen naar duurzaamheid en bouwen aan de bank van de toekomst. Tevens worden alle kan-toren die blijven bestaan verduurzaamd via het eigen duurzame en circulaire GREENE-huisvestingsconcept.

ABN AMRO kan alle typen klanten op eenzelfde locatie ontvangen. "Doordat relatiemanagers in dezelfde omgeving hun klanten kunnen ontvangen, samen van de spreekkamers gebruik maken en samen kunnen werken, kunnen zij ook meer en beter kennis delen en inspelen op kansen. Een ontwikkeling waar zowel de bank, adviseur, als de klant beter van wordt", verklaart Max Raaijmakers, Private Banker. "Onze klanten verwachten gemak bij hun dagelijkse bankzaken. Op belangrijke momenten willen ze gebruikmaken van onze hoogwaardige adviesdiensten en oplossingen. We bieden ze een klantreis die het leven makkelijker maakt en waarde toevoegt aan hun onderneming."

Dichter bij de klant

Om de dienstverlening te verbeteren, staat ABN AMRO dicht bij haar klanten. "We willen onze klanten zo goed mogelijk begrijpen zodat we hun relevant advies op maat kunnen bieden. Want we zijn er voor hen bij alle financiële mijlpalen in hun leven: als ze hun eerste bankrekening openen, hun eerste huis kopen of een ge-zin beginnen, maar ook als ze hun bedrijf willen opschalen of verduurzamen", aldus MKB Adviseur Marco Pleket. "Nu klanten veel minder naar kantoren komen, voeren we vaker klantgesprekken op afstand, ook bij advies over complexere zaken. Dankzij die volledig digitale ervaring wordt onze expertise toegankelijker. Ook zetten we onze data in om beter te begrijpen wat klanten nodig hebben." Het aantal bankkantoren neemt daardoor af. "We maken een beweging van onze kantoren naar 8 miljoen huiskamers."

De transitie naar duurzaamheid is een andere belangrijke pijler van de dienstverlening van ABN AMRO, waarmee de bank haar impact op de samenleving wil maximaliseren. "We bieden onze klanten specifieke expertise op duurzaamheid en verwerken deze ook in onze producten en diensten. Zo willen we helpen de klimaatverandering te bestrijden en de energietransitie vooruit te helpen", zegt Thea Braakhekke, Specialist Medisch & Vrije Beroepen en DGA. "Daarom steunen we klanten die net als wij hun vastgoed willen vergroenen, bijvoorbeeld door het energiezuiniger te maken. Tegelijkertijd breiden we de financiering van duurzame energie uit en beleggen onze klanten steeds vaker duurzaam."

Verder pioniert ABN AMRO in de circulaire economie, naar verwachting een groeisector. "Ook op dat vlak delen we onze expertise en steunen we ondernemingen. Bijvoorbeeld door innovatieve partijen in contact te brengen met klanten en leveranciers met inkopers."

Vlekkeloze bankervaring

De derde pijler is het (continu) blijven bouwen aan de bank van de toekomst: goed samenwerken, meer gebruikmaken van data en medewerkers de ruimte geven om te groeien en te experimenteren. Bernhards: "Om genoemde doelstellingen te verwezenlijken, hebben we een wendbare organisatie nodig die als één bank opereert. Al onze businesslines hebben een gezamenlijk doel: er zijn voor de klant en hem een persoonlijke en vlekkeloze bankervaring bieden." Dit wil ABN AMRO realiseren door de activiteiten van de businesslines beter op elkaar af te stemmen, met uniforme processen en IT-tools, en door effectiever samenwerken. "Zo ontstaat een nog gestroomlijndere organisa-tie, waardoor we meer tijd vrijmaken voor onze klanten en ook beter in staat zijn om risico's te beheersen. En door minder producten aan te bieden, is ons aanbod ook transparanter voor de klant."

Wat onveranderd blijft, is de kwaliteit en betrokkenheid van de mensen om klanten optimaal van dienst te zijn. "Ambitieuze professionals die hun talenten en deskundigheid verder ontwikkelen. Die voor hun klanten door het vuur gaan, moed tonen, verandering omarmen en zoeken naar innovatieve oplossingen. Onze mensen staan pal achter onze visie en begrijpen onze rol in de samenleving en het belang van goede klantbediening", aldus Bernhards."

ABN AMRO, een persoonlijke bank in de digitale tijd. Meer weten? Kijk op www.abnamro.nl

Gerard Bernhards (Manager Bedrijven)
06-51300755

Marco Pleket (MKB Adviseur)
06-30172279

Thea Braakhekke (Specialist Medisch & Vrije Beroepen en DGA)
06-22040941

Max Raaijmakers (Private Banker)
06-51742728

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by