Dreamteam oliehandel.nl gaat voor een tevreden klant

17 uur geleden
17 uur geleden
De webshop oliehandel.nl, met Twello als thuisbasis, levert brandstoffen en smeermiddelen van meer dan 35 merken door heel Nederland. Daarnaast kunnen grootzakelijke klanten er ook terecht voor het bijbehorende equipment. Een team van veertien medewerkers maakt de slogan ‘dat loopt gesmeerd’ meer dan waar, getuige de klantwaardering van 9,4. Een echt familiebedrijf, waar ouderwetse service heel gewoon is.

Tekst: Wilma Schreiber. Fotografie: Peter Lous

Opa De Croon legde in 1928 de basis voor het huidige bedrijf, vader De Croon startte eind jaren 70 Oliehandel De Croon (ODC) en zelf zit Jan de Croon sinds begin van de eeuwwisseling in de zaak. De roots van de onderneming liggen in de agrarische sector, maar intussen is het bedrijf ook actief in markten als de automotive, (voedingsmiddelen)industrie en wil het dit najaar het werkveld verbreden naar de marinemarkt en goederenvervoer over het spoor. Momenteel groeit oliehandel.nl ook hard in België (oliehandel.be) en zijn er plannen om met FYoil Europa in te gaan.

Oliehandel.nl is merkonafhankelijk en door de jaren heen is het aantal merken dat het bedrijf levert sterk gegroeid. Naast het eigen private label DCO (“de kwaliteit van een A-merk tegen de prijs van een B-merk”) betreft dit onder meer brandstoffen en smeermiddelen van Total, Mobile, Shell, Kroon Oil, Castroil, Petronas en Shell Panolin. “Daarnaast werken we nauw samen met Eurol Specialty uit Nijverdal, met die producten lossen we veel smeertechnische vraagstukken op én doorgaans kunnen klanten zo ook kosten besparen”, stelt Jan de Croon.

Verwachtingen invullen
Om de claim ‘oliehandel.nl is de beste online oliehandel van Nederland’ waar te maken, luidt de eerste vraag aan klanten steeds: wat verwacht je van ons? “Die verwachting vullen wij in. Bijvoorbeeld door klanten te ontzorgen met een overzicht van alle smeermiddelen voor hun vrachtwagenpark of met behulp van een advies op maat”, schetst De Croon. “Bovendien: geen gedram op de dam, veel kan op afstand. En bij problemen komen we langs om het op te lossen.”

Om die klantbelofte waar te maken, kan De Croon terugvallen op een klein hecht team van medewerkers. Een van hen is e-commerce manager Meggy Debets, verantwoordelijk voor de website en het plaatsen en bijhouden van de pagina’s met alle 14.000 producten – uiteenlopend van 10-kuubstanks tot een pistool voor brandstoftanks. “Vaak zijn al die specificaties abracadabra voor klanten, daar willen wij helderheid in brengen. Het is aan mij om steeds duidelijk te omschrijven waarvoor de klant producten kan gebruiken”, zegt ze. Na negen jaar bij oliehandel.nl heeft ze alle facetten doorlopen en ruime kennis opgedaan van olie om vragen van klanten te kunnen beantwoorden. “Hoe beter onze site is, hoe eerder klanten producten kunnen vinden en begrijpen. Dat scheelt onszelf ook weer telefoontjes”, aldus De Croon.

Extra stappen zetten
Collega Maret Mentink is in februari dit jaar aangetreden als officemanager en verantwoordelijk voor de klantenservice en een deel van de verkoop, inkoop en personeel. Haar achtergrond in de horeca sluit naadloos aan bij een van de belangrijke kernwaarden van oliehandel.nl: klantgerichtheid. “Het is een nieuwe wereld voor me en klanten helpen ligt me zeker, net als het organisatorische aspect van het logistieke proces om alles zo efficiënt mogelijk te laten verlopen”, vertelt ze. “Dat persoonlijke contact met de klant spreekt me aan. En daar gaan we wat stappen verder in dan onze concullega’s. Precies zoals ik gewend ben in de horeca: een lach op iemands gezicht krijgen en zorgen dat ze terugkomen.”

Een derde pijler onder de online oliehandel is Sandra Heijne, die al ruim 27 jaar werkzaam is bij het bedrijf en de frontoffice voor haar rekening neemt: klantenservice, een stukje binnendienst en sales. Zij heeft veel affiniteit met het wereldje en inmiddels het nodige geleerd over smeermiddelen. “Klanten krijgen mij als eerste aan de telefoon. Ik tackel hun vragen en geef hun advies. Daarnaast zet ik bestellingen in het systeem, maak zakelijke accounts aan onder vermelding van wat ze nodig hebben, voor welke machines en welke merken hun voorkeur hebben. Daar sluiten we zo goed mogelijk op aan.” Aftersales zit eveneens in haar pakket. “Ons streven is steeds klanten optimaal bij te staan. Als zij zich gehoord en gezien voelen, heb je ze al 80 procent gewonnen.”

De drie worden in hun werkzaamheden ondersteund door Wilco Temmink, die beschikt over ruim twintig jaar kennis en ervaring in de automotive en de industrie. Verder staat Mike Beekhuis zijn drie vrouwelijke collega’s bij op het vlak van logistiek, inkoop en verkoop. Dat het team goed werk levert, blijkt ook uit de klantbeoordeling van 9,4 en uit de snelheid en efficiëntie van de leveringen: vorig jaar bedroeg de foutmarge slechts 1 procent. De Croon: “Dat is te danken aan het snelle schakelen tussen orders en magazijn. We denken mee en regelen het gewoon. Laatst appt een bestaande klant dat een bevriende relatie om olie zat te springen. Dan lever ik direct en het bedrijf wordt klant. En als een klant in Sas van Gent olie nodig heeft, dan rijdt een van onze medewerkers ernaartoe. Als online bedrijf vinden we ouderwetse service belangrijk en onze klanten ook. En goede ervaringen zijn de beste reclame.”

Nieuw: biofuel swap
Een andere reden dat oliehandel.nl zo snel kan schakelen, is gelegen in de eigen voorraad en het feit dat het bedrijf beschikt over een uitgebreid leveranciersnetwerk. Denken in oplossingen is een ander sterk punt. “We hebben de juiste smeertechnische expertise in huis en zijn daardoor in staat om onze klanten alternatieve producten aan te dragen. Dat scheelt tijd en maakt dat we zaken snel voor hen kunnen regelen.” Of zoals Heijne het verwoordt: “Dan zit het de volgende dag al in je machine. Daar komen mensen voor terug.” De Croon constateert tevreden dat zijn team snapt wat het betekent om klantvriendelijk en collegiaal te zijn en dat ze altijd bereid zijn dat stapje extra te zetten. Omgekeerd waarderen Mentink, Debets en Heijne het familiegevoel binnen oliehandel.nl en het feit dat ze het als team samen doen en altijd bij elkaar terecht kunnen. “Dan loop je tien stappen harder.”

Ondertussen richt De Croon zijn blik op nieuwe innovaties, bijvoorbeeld om klanten te helpen bij het invulling geven aan verduurzaming. “Op olievaten van ons eigen merk DCO werken we bijvoorbeeld met statiegeld, iets wat de klant kan meenemen in zijn doelstellingen rond CO2-reductie”, zegt hij. Daarnaast start oliehandel.nl als eerste in Nederland met online biofuel swap, via de nieuwe site biofuelticket.nl. “Biobrandstof zorgt weliswaar voor 90 procent minder uitstoot maar is nog niet overal verkrijgbaar. Dit initiatief biedt onze klanten de mogelijkheid te besparen op hun emissie. Als ze diesel rijden en deze tickets aanschaffen, verleggen ze de uitstoot. Een aantrekkelijk alternatief, zeker nu de overheid en aannemers de reductie van emissies steeds belangrijker vinden.”
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Driesteden Business nr2 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Driesteden Business Magazine is een uitgave van Van Munster Media